اختلال در عملکرد جنسی

واژینیسموس1

مشکل جنسی یا اختلال در عملکرد جنسی، اشاره به مشکلی دارد که در هر دوره از چرخه جنسی به وجود می آید و مانع فعالیت های جنسی فرد یا زوج می شود. چرخه جنسی دارای چهار مرحله است: هیجان، یکنواختی، ارگاسم و اتمام.

از آنجایی که تحقیقات نشان داده اند که بروز مشکلات و اختلالات جنسی رایج و طبیعی است (43 درصد خانم ها و 31 دصد آقایان دچار اینگونه مشکلات می شوند.)، بنابراین این مسئله بسیار مورد بحث قرار گرفته است. خوشبختانه بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات جنسی قابل درمان هستند.

چه عواملی باعث بروز مشکلات جنسی می شوند؟

  • عوامل جسمی: بسیاری شرایط جسمی و پزشکی می توانند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد جسمی شوند. این شرایط عبارتند از دیابت، بیماری قلبی، بیماری های عصبی، عدم تعادل هورمونی، یائسگی و بیماری های مزمن مانند بیماری های کلیه و نارسایی کبد و اعتیاد به الکل و مواد مخدر. به علاوه عوارض جانبی برخی داروها، مانند برخی ضدافسردگی ها، بر روی میزان میل جنسی تاثیر می گذارند.
  • عوامل روحی: این عوامل مربوط به اضطراب، نگرانی بابت برقراری رابطه جنسی یا بروز مشکلات مقاربتی و یا تاثیر تجربیات جنسی ناخوشایند در گذشته می باشند.

چه کسی تحت تاثیر اختلالات جنسی قرار می گیرد؟

زنان و مردان هر دو ممکن است دچار مشکلات جنسی شوند. مشکلات جنسی در سنین بزرگسالی اتفاق می افتد. بین کسانی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، سالمندان و یا افرادی هستند که به خاطر بالارفتن سن دچار مشکلات جسمی می شوند.

چگونه اختلالات جنسی بر روی زنان تاثیر می گذارد؟

واژینیسم0

متداول ترین اختلالات جنسی مربوط به خانم ها عبارتند از:

  • میل جنسی مهار شده: این مسئله شامل کم شدن میل جنسی یا علاقه به برقراری رابطه جنسی می باشد. عوامل زیادی باعث کم شدن میل جنسی می شوند، از جمله تغییرات هورمونی، شرایط و درمان های پزشکی (برای مثال سرطان و شیمی درمانی)، افسردگی، بارداری، استرس و خستگی. خستگی از عادت های تکراری روابط جنسی نیز اشتیاق برای برقراری رابطه جنسی را کاهش می دهد. به علاوه عواملی مانند سبک زندگی، شغل و مراقبت از کودکان نیز تاثیر گذار خواهند بود.
  • عدم توانایی در ارگاسم: این یعنی نداشتن اوج جنسی (ارگاسم). این مسئله ممکن است به خاطر مهار کردن میل جنسی در زن، بی تجربگی، عدم آگاهی و عوامل روانی مانند احساس گناه، اضطراب یا تجربه آسیب جنسی در گذشته ویا سو استفاده اتفاق بیفتد. عوامل دیگر آنورگاسمی نیز عبارتند از تحریک ناکافی، برخی داروها و بیماری های مزمن.
  • مقاربت دردناک: درد در زمان برقراری رابطه به خاطر عواملی مانند اندومتریوز، توده لگنی، کیست تخمدان، التهاب واژن، روانکاوی ضعیف، وجود بافت اسکار از یک عمل جراحی و یا بیماری های مقاربتی به وجود می آید. شرایطی تحت عنوان واژینیسموس شرایط دردناکی است که در آن اسپاسم غیرارادی عضلات ورودی واژن اتفاق می افتد. این مشکل در برخی زنان به خاطر ترس از دخول دردناک یا تجربه جنسی نامناسب اتفاق بیفتد.

اختلال جنسی زنان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اختلال جنسی زنان، پزشک یک معاینه کامل انجام خواهد داد و نشانه ها را بررسی خواهد کرد. پزشک ممکن است برای بررسی سلامت اندامهای تناسلی معاینه لگنی انجام دهد و برای تشخیص تغییرات در سلول های دهانه رحم پاپ اسمیر را تجویز می کند (این آزمایش شرایط سرطانی را بررسی می کند).

ارزیابی کلی نگرش فرد نسبت به روابط جنسی و دیگر عوامل موثر (مانند ترس، استرس، تجربیات ناخوشایند جنسی،  مشکلات در برقراری رابطه و مواد مخدر و الکل) به پزشک در تشخیص علت مشکل و ارائه بهترین توصیه های درمانی کمک می کند.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا پزشکان و متخصصانی هستند که آماده کمک به شما می باشند. در صورتی که دچار اختلالات و مشکلات جنسی شده اید می توانید به این کلینیک مراجعه کنید. آدرس و شماره های تماس ما روی وب سایت کلینیک موجود می باشند.

نگارنده: سمیه محمدی

 

دکتر ندا فرزانه

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و رواندرمانگر 

 

 

 

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «اختلال در عملکرد جنسی»

  1. من یه سوال از خدمتتون دارم:
    گفته میشه که سکس فوایدی داره از جمله: تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی و عروقی و حتی بیماری های روحی، خواب رو تنظیم میکنه، باعثتناسب اندام میشه و………
    اولا بنظر شما این گفته ها صحیح هستش؟؟؟؟؟
    دوما خود ارضایی هم درست مثل سکس هستش، فرد با یه شیوه دیگه میل جنسی خودش رو ارضا میکنه و نیازش جنسیش برطرف میشه، اگه چیزایی که راجع به فواید سکس گفته میشه صحیح باشه پس خود ارضاییم یه جور برآورده کردن نیاز جنسی هستش و باید براش همون فواید در نظر گرفته بشه در صورتی همه از مضرات خود ارضایی میگن و اینکه این عمل باعث اختلالاتی میشه مثل زود انزالی، از کوره در رفتن و عصبانی شدن مکرر ضعیف شدن چشم و….
    میشه منو راهنمایی کنید که فرق سکس با خود ارضایی چی هستش که اولی مفید برا بدن و دومی مضر بدنه!!!

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      این دو در اساس باهم متفاوتند

      تفاوت اساسی صمیمیت و رابطه انسانی در س.ک.س است که در خودارضایی نیست.

  2. سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز
    من دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی هستم و در دانشگاه ملی سیستان مشغولبه تحصیل هستم.خوشحالم که با سایت شما توسط یکی از دوستان آشنا شدم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *