آشنایی با رشد و تکامل گفتار و زبان

گفتار درمانی و اوتیسم

 

زبان درکی: آیا کودک حرف هایی را که می شنود، می فهمد؟ اگر نتواند با جواب دادن به شما نشان دهد که می فهمد، می توان از او خواست اشاره کند یا کار مورد نظر را انجام دهد. بچه های کوچک معمولا می توانند دستورات ساده را انجام دهند.

 

زبان بیانی: توانایی کودک در برقراری ارتباط با بیان افکار و خواسته هایش به دیگران، از طریق صحبت کردن،اشاره کردن یا نوشتن، زبان بیانی نام دارد. اینکه آیا کودک می تواند کلمات را به درستی در جمله به کار ببرد، معنی حرف هایش درست است و اینکه آیا در جای مناسب با افارد مختلف، مناسب حرف بزند یا نه. یک کودک یک و نیم ساله با اشاره کردن به شکلات، خواسته اش را ” بیان می کند” و یک کودک سه ساله باید بتواند از طریق کلمات ” بگوید” که شکلات می خواهد.

 

چه چیزی طبیعی است…

زمانی که کودکان در حال فراگیری صحبت کردن هستند، گاهی اوقات انچه را به آن ها گفته می شود، اشتباه می فهمند، جملاتی را با کلمات عجیب و غریب بیان می کنند و صداهای گفتاری را جابجا یا حذف می کنند. حتی ممکن است گاهی اوقات هنگام صحبت کردن کلمات را تکرار کنند ( افتادم افتادم افتادم توی یه چاله بعد شلوارم پاره شد)؟، یا بعضی از صداهای کلمات را بشکند ( میییییییخوام ببینم چه ه ه ه  جئری کاااااار می کنه)،  ” شبیه” به فردی که لکنت دارد و البته این کار را بدون آگاهی می کنند. همه این موارد کاملا طبیعی هستند. برای اطمینان از این که آیا کودک دچار ناروانی طبیعی گفتار است یا نه، حتما با یک گفتار درمانگر مشورت کنید.

 

و چه چیزی طبیعی نیست؟

اگر کودک نسبت به ناروان بودن گفتارش آگاهی پیدا کند به طوری که باعث شود هنگام صحبت کردن، به خودش فشار بیاورد، به لکنت دچار شده است که طبیعی نیست.

صدای کودکان هم نباید گرفته باشد مگر انکه سرماخورده باشند.

اگر کودکی تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد، تماس چشمی ضعیفی داشته باشد یعنی هنگام صحبت کردن به چهره مخاطب نگاه نکند، از افرادی که جزو خانواده نیستند، به شدت کناره گیری کند یا بیشتر اوقات با تکرار همه یا قسمتی از گفته شما، به شما پاسخ بگوید، مهارت های ارتباطی او باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

اگر در سن 18 ماهگی، هنوز هیچ کلمه ای نگفته است، سعی کنید حداقل نیم ساعت در روز را به بازی و تعامل با او به صورت رو در رو اختصاص دهید. یک اسیب شناس گفتار و زبا (یا گفتاردمانگر) می تواند پیشنهادات مفیدی به شما ارائه داده و برای آموزش زبان به کودکتان، فعالیت های متنوعی را به شما آموزش دهد.

 

برای کمک تخصصی به کجا برویم…

آسیب شناس گفتار و زبان ( که گفتاردرمانگر هم نامیده می شوند) تنها متخصصینی هستند که برای ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتاری و ارتباطی  آموزش دیده اند.

 

اگر در مورد رشد گفتار و زبان کودکتان در زمینه های زیر نگران هستید، به یک متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان(یا گفتاردرمانگر) مراجعه کنید:

  • زبان درکی (درک انچه گفته شده است)
  • زبان بیانی ( توانایی بیان کلمات، عبارات و جملات)
  • صداهای گفتاری (وضوح گفتار و قابل فهم بودن گفتار)
  • کاربرد زبان (توانایی و تمایل به ارتباط متناسب با محیط و اطرافیان. توانایی تشخیص اینکه چه حرفی را کجا و به چه کسی باید زد)
  • روانی گفتار ( مثل دی دی دیروز رفته بودیم خونه ممممممامان جونم)
  • کیفیت صدا (مثل گرفتگی مداوم صدا)

 

نگارنده :

  • الهام معصومی
  • گفتاردرمانگر

 

ارائه خدمات تخصصی گفتار زیر نظر متخصصین مجرب گفتاردرمانگر درکلیه شعب تهران و کرج


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *