چگونه بیش از حد فکرکردن را متوقف کنیم

فکر کردن قبل از اینکه شروع به صحبت کنید، یک قانونی طلایی است؛ اما فکر کردن می تواند شما را به دردسر نیز بیاندازد آن زمان که بیش از حد فکر می کنید و قادر به عمل نیستید و یا زمانی که افکار شما حول اضطرابی غیر قابل کنترل می چرخد. آیا دنبال راهی هستید که از فکر بیش از حد جلوگیری کنید؟

 چگونه فکر بیش از حد را متوقف کنیم

بخش 1 از 3: رها شدن از افکار

1)    قبول کنید که بیش از حد دارید به مواردی فکر میکنید، درست مثل غذاخوردن ، فکر کردن نیزچیزی است که  برای زنده ماندن باید انجام دهیم. گاهی اوقات تشخیص اینکه بیش از حد دارید به موضوعی فکر می کنید ، دشوار است.

چندین علامت هشداردهنده وجود دارد که نشان می دهد بیش از حد فکر می کنید، برخی از آنها :

♦ آیا بارها و بارها در مورد یک موضوع مشابه فکر می کنید؟ آیا با وجود فکر کردن در مورد آن موضوع پیشرفتی حاصل نمی شود؟ این نشانه ی این است که شما باید وارد عمل بشوید.

♦ آیا همان موضوع خاص را از میلیونها زاویه مورد تحلیل قرار می دهید؟  قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه عکس العملی نشان دهید، اگر راه حل های بسیاری به ذهنتان برسد، ممکن است به جای نتیجه بهتر نتیجه معکوس بگیرید.

♦ آیا تا به حال بیست نفر از دوستانتان نزدیکتان را که می توانند در مورد مسئله به شما کمک کنند را در ذهن خود به صف کردید؟ پس وقت این است که به جای فکر ، نظر بیشتر آنها را جویا شوید قبل از اینکه اقدامی احمقانه کنید.

♦  آیا اطرافیان مدام به شما می گویند که فکر و خیال را متوقف کنید؟ آیا شما را به عنوان فیلسوف دست انداخته اند؟ آیا کسی هستید که تمام وقت  به پنجره های بارانی خیره می شوید؟

2)    مدیتیشن. اگر احساس می کنید که نمی دانید چگونه این افکار را از خود دور کنید، می بایست با تفکر آن را فرا بگیرید و با تأمل آنها را از خود دور کنید. تصور کنید که تفکر همانند تنفس باشد. شما هر روز نفس می کشید، بدون اینکه خودتان متوجه شوید. اما اگر بخواهید روی تنفس خود کنترل داشته باشید.

♦ هر روز صبح 15 تا 20 دقیقه  تمرینات مدیتیشن انجام دهید، یا هر شب برای آرام سازی خود مدیتیشن انجام دهید.

3)   ورزش . دویدن و یا پیاده روی روزانه می تواند ذهن شما را باز کند و از این طریق، با تمرکز بر بدن خود، می توانید افکار بی مورد را از خود دور کنید. ورزش هایی چون یوگا و والیبال ساحلی می تواند به تمرکز شما کمک کند.

♦ عضو باشگاه اتومبیل رانی شوید. استارت زدن یک ماشین جدید، و اینکه هر دقیقه باید متوجه صدای زنگ باشید کمک می کند تا خود را هوشیار نگه دارید و به فکر فرو نروید.

♦ پیاده روی بروید. قرار گرفتن در طبیعت و دیدن زیبایی های آن  به شما آرامش می دهد  و کمک می کند تا افکار خود را متمرکز کنید.

♦ شنا بروید. از جمله فعالیت هایی است که در همه حال نیاز به تمرکز روی بدن خود و کاری که انجام می دهید دارد.

4)  ایده ها و نظرات خود را با صدای بلند بیان کنید. وقتی شما ایداهای خود را به دیگران و حتی خودتان با صدای بلند می گویید، اینکه کجای جهان ایستاده اید و به چه فکر می کنید را هم برای خودتان و هم دیگران مشخص می کنید.

♦می توانید نظرات را با صدای بلند برای خودتان، حیوان خانگی تان و یا دوست مورد اعتماد خود بازگو کنید.

5)  مشورت کنید. ممکن است قدرت تفکر خود را خسته کرده باشید، اما شخص دیگری ممکن است راه کارها و دیدگاههای واضح تری برای مشکل شما مطرح کند، روستان می توانند به شما احساس بهتری بدهند  و کمک کنند ابعاد دیگر موضوع را ببینید و از فکر بیش از حد رها شوید،حتی می توانند شما را متوجه کنند که دارید بیش از حد به موضوع فکر می کنید.

♦  علاوه بر بعد مشورت، همین که دوستی را بغل می کنید به شما آرامش می دهد.

 چگونه بیش از حد فکر کردن را متوقف کنید

بخش 2 از 3: تحت کنترل گرفتن افکار

1)     یک لیست از چیزهایی که شما را نگران می کند تهیه کنید. روی کاغذ و یا روی کامپیوتر لیست را یادداشت کنید، در درجه اول مشکل را تعریف کنید، سپس گزینه های خود را بنویسید و بعد جوانب مثبت و منفی هر گزینه را یادداشت کنید، مشاهده افکار خودتان روی کاغذ به شما کمک می کند تا از دوچرخه شواری آنها در ذهن خود جلوگیری کنید، انجا که دیگر موردی برای نوشتن به ذهنتان نمی رسد فکر کردن را متوقف کنید. افکار خود را دسته بندی کنید. اگر این لیست هنوز هم کمکی به شما نکرد، نترس، اگر دو و یا چند راه حل مشابه داشته اید و تفکر بیشتر مشکلی را حل نکرد،فکر کردن زیاد نمی تواند به شما کمک کند، زمان آن رسیده است که به چیزی عمیق تر و کاراتر گوش دهید.

2)      یک دفترچه خاطرات از چیزهایی که شما را نگران می کند تهیه کنید. به جای موکول کردن افکار مداوم خود به بعدها، هر روز افکاری را که از ذهن تان می گذرد یادداشت کنید، آخر هر هفته نگاهی به یادداشت های خود بیاندازید و ببینید که کدام مشکل بیشتر شما را آزار داده است وبیشتر نیاز دارید که با آن مقابله کنید.

 

3)       فهرستی از برنامه های روزانه خود تهیه کنید. کارهای روزانه خود را که تصمیم دارید انجام دهید، یادداشت کنید. با این کار شما به جای اینکه بنشینید و در طول روز افکار بی مورد خود را مرور کنید، خواهید دید که کارهای مهم تری نیز برای انجام دارید.

 

♦ این لیست می تواند کارهای ویژه و موارد مهمی که نیاز دارید آنها را انجام دهید را در بر گیرد، مانند: “صرف وقت بیشتر با اعضای خانواده”

4)     هر روز وقتی را برای فکر کردن تنظیم کنید. فکر نمی کنم تنظیم زمانی برای خودتان در روز تعجب آور باشد، اینکار به شما کمک می کند تا افکار خود را به گونه ای سازماندهی شده تحت کنترل بگیرید، اگر همچین نیازی در خود احساس می کنید، یک ساعت مثلاً 5 تا 6 را برای فکر کردن اختصاص دهید. و کم کم سعی کنید 5 تا 5:30 کنید، اگر موضوعی شما را نگران می کند به خودتان بگویید ساعت 5 به آن فکر می کنم. اوایل شاید به نظر مضحک و غیر عملی باشد اما امتحان کنید حتماً کمکتان خواهد کرد.

بخش 3 از 3 : در لحظه زندگی کنید

 

1)     شما می توانید بسیاری از مشکلات را حل کنید. اگر مشکل شما این است که در مورد هیچی ساعتها فکر می کنید.  یا در مورد چیزی فکر می کنید که قادر به کنترل آن نیستید ، بنابراین چیزی برای حل کردن وجود ندارد که بخواهید به آن فکر کنید. به جای فکر کردن و فکر کردن بدون اینکه به جایی برسید می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:

♦  اگر نگران این هستید که نکند در دانشگاه، کار و … شکست بخورید، لیستی از چیزهایی که می تواند شما را موفق کند تهیه کنید . و سپس آن کارها را انجام دهید.

♦ اگر دوست دارید فکر کنید ” اگر …”، سعی کنید به مواردی فکر کنید که انجام اقداماتی از سوی شما برای آن ممکن باشد.

2)    فردی اجتماعی باشید. اطراف خود را با انسانهایی که دوستشان دارید پر کنید و روابط خود را حفظ و گسترده تر کنید صحبت کردن با آنها فرصت فکر کردن را از شما می گیرد.

♦ اینکه زمانی را برای خود صرف کنید خیلی خوب است، اما صرف زمان با دوستان و در اجتماع بودن اجازه می دهد که از زندگی لذت ببرید و افکار مزاحم شما را اذیت نکند.

3)  سرگرمی های جدید برای خود ایجاد کنید. به چیزهای جدید ی که می توانید انجام دهید فکر کنید و مواردی را یادداشت کنید و شروع به کار کنید.سعی کنید کارهایی را انتخاب کنید که نیاز به تمرکز روی فعالیت دارند، مثل بازی شطرنج، وقت خود را خالی نگذارید برای هر لحظه برنامه و هدف داشته باشید.

♦ داستان کوتاه بنویسید، یا شعر بگویید

♦ کلاس های تاریخ ثبت نام کنید

♦ کلاس های هنر و سرامیک و سفال ثبت نام کنید

♦ کلاس کاراته، ایروبیک و … ثبت نام کنید.

♦ سعی کنید بیرون بروید و مکانهای مختلف را ببینید.

♦ سعی کنید به جای رانندگی، دوچرخه سواری کنید.

3)     رقص. سعی کنید تمرین رقص در خانه یا در باشگاه با دوستان انجام دهید. مهم نیست که چقدر بد و وحشتناک می رقصید مهم این است که سعی می کنید به آهنگ گوش دهید و حرکات خود را با آن تنظیم کنید . به این دلیل که روی حرکات تمرکز می کنید کمتر فکر می کنید و شادتر هستید.

4)     یک لیست از چیزهایی که باید شکرگذار آنها باشید تهیه کنید.  هر روز لیستی از چیزهایی که امروز اتفاق افتاد و دوست داشتید تهیه کنید ، اگر هر روز سخت است در آخر هفته حتماً اینکار را انجام دهید. و حتماً قدردان آنها باشید.

5)     آهنگ های زیبا گوش کنید و آنها را حفظ کنید . کنسرت ها را تماشا کنید و Cd های قدیمی خانه را پیدا کنید و مجموعه درست کنید. این مهم نیست که شما موتزارت گوش دهید یا آهنگ های کیتی پری؛ مهم این است که شما را به سرگرمی های دیگر اختصاص بدهید.

6)     بیشتر بخندید. اگر جایی برنامه ای برای خندیدن است از آن استقبال کنید از تئاتر گرفته تا سینما و باشگاه خنده تا فیلم های خنده دار یوتیوب و آپارات …

 

نکته ها

 

_  به یاد داشته باشید شما تنها نیستید. هر کسی ممکن است فکر کند. چرا فکر می کنید ما می خوابیم؟

_  به گذشته فکر نکنید، به خصوص اگر موضوع خسته کننده و منفی است.

_  فکر کردن فرایندی است که می تواند دو نیت انجام شود، خوب یا بد. سعی کنید تنها برای مقاصد خوب فکر کنید.

منبع:

wikihow

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *