همه چیز در باره نوروفیدبک

 

حقایقی در ارتباط با نوروفیدبک

 

3

 

یکی دیگر از شیوه‌های درمانی نوروفیدبک نام دارد.

این روش بتازگی کشف شده است به همین دلیل اشخاص زیادی نسبت به آن اطلاعات کاملی ندارند، به همین دلیل انتظارات زیادی از این روش درمانی دارند، همین مسئله سبب شده تا اشخاص سودجو از این روش سو بهره ببرند.

«نوروفیدبک» چیست؟

شما شاید اسمش را نشنیده باشید ولی همین حالا که این مطلب را میخوانید خیلی‌ها برای بکارگیری آن توی صف ایستاده اند چون خیال میکنند آن حس گرهای عجیب که وصل میشود به سرشان، چوب شعبده بازی است که ناگهان معجزه میکند و اختلال روانی شان را رفع میکند.

ایمان همین آدم‌ها به معجزه نوروفیدبک بدون داشتن شناختی کامل از آن سبب شده است سوء استفاده گرهایی برای سرکیسه کردن شان تور پهن کنند و از آشفته بازار نبود نظارت بر جایگاهها (ی) روانشناسی بهره ببرند و با فریب آسان (ساده) لوح‌ها، سودهایی کلان به جیب بزنند.

نوروفیدبک روش درمانی بر مبنای تغییر در امواج مغز است.

پس شاید خوب‌تر (بهتر) باشد قبل از آن که در مورد این روش درمانی بدانید در زمینه امواج مغزی اطلاعاتی کسب کنید.

 

 

مغز، موج دارد!

پژوهندگان می‌گویند مغز انسان‌ها چهار نوع موج آلفا، بتا، تتا و دلتا دارد که بر حسب دامنه و طول موج از هم تفکیک میشود و میزان شان در حالت‌های مختلف روانی متغیر است.

مغز ما در اغلب اوقات بیداری، اندیشه کردن، انجام فعالیتهای روزمره و هم چنین در شرایط پریشانی (اضطراب) و دلواپسی، امواج بتا را مرتعش میکند.

امواج آلفا، مرتبط به وقتیست که انسان‌ها در حالت آسودگی (آرامش)، مراقبه و استراحت هستند و بطور کلی وقتیکه دلهره (استرس) کاهش پیدا میکند میزان بیشتری از این امواج از مغز ساطع میشود.

امواج تتا ویژه وقت خواب و مدیتیشن و امواج دلتا هم چندان پویا (فعال) نیست و زمانیکه اشخاص در حالت کما هستند امواج مغزی به آن‌ها شباهت پیدا میکند.

ابداع کنندگان نوروفیدبک بر اساس این اصل که مخ (مغز) در حالت‌های مختلف امواج گوناگونی دارد برآیند گرفته اند که چنانچه مغز آدم امواجش را تنظیم کند، حال آدم‌ها خوب‌تر (بهتر) میشود و برخی دشواریها و اختلالات ذهنی (روانی) در آن‌ها درمان خواهد شد.

 

بنابر این نوروفیدبک، ۱ روش درمانی مبتنی بر فراگیری است که در آن درمانگر سعی میکند با بکارگیری رایانه، امواج مغزی فرد بیمار را تحت اثر قرار بگذارد.

او الکترودهایی را به سر مراجعه کننده متصل میکند و این الکترودها، وضعیت امواج مغزی را روی صفحه نمایشگر رایانه نمایش می‌دهد و بدین گونه کاستی‌های مغز در کنترل امواجش آشکار میشود و آنوقت بر حسب وضعیت این امواج، تمرین‌های ذهنی با مراجعه کننده شروع میشود تا مغزش، خودتنظیمی را بیاموزد.

همه چیز در باره نوروفیدبک

دست سودجوها، روی سر بیماران

حالا شما می‌دانید نوروفیدبک چه نوع درمانی است ولی بسیاری از آن‌ها که به این روش درمان روی می‌آورند دقیقاً نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی برای مغزشان بیفتد و چه چیز در آن‌ها تغییر خواهد کرد و اصلاً این روش درمانی برای کدام نوع از دشواریها و اختلالات ذهنی (روانی) استفاده می‌شود و با اینحال به سوی جایگاهها (ی) ارائه دهنده این نوع درمان حمله آورده اند و همین موضوع سبب شده است بعضی از این جایگاهها (ی)، به مراجعان شان دروغ بگویند و قول درمان بیماری هایی همچون دلمردگی (افسردگی) سهمگین و شدید یا حتی درمان خوگیری (اعتیاد) را به مردم بدهند حال آنکه نوروفیدبک توانمند به درمان این نوع اختلالات نیست.

 

از سمت دیگر تعرفه مشخصی برای بکارگیری این روش درمانی نیز نیست و در سایه نبود نظارت، برخی غیر کارشناس‌ها با گرفتن هزینه‌های کلان از مردم، این روش درمان را برای آن‌ها اجرا میکنند.

خرج ارزیابی نخستین فرد قبل از شروع نوروفیدبک در این جایگاهها (ی) از70 تا200  هزار تومان متغیر است .

 

شمار جلسات درمان نیز بر حسب نوع اختلال روانی تفاوت دارد و بطور معمول به مراجعین گفته میشود که می‌بایست دستکم بیست تا ۳۰ جلسه به کانون سر بزنند و در مراحل نخستین درمان باید فشرده باشد بطوری که در هر هفت روز بیماران ۳ بار تحت نوروفیدبک قرار میگیرند.

 

کدام دشواریها و اختلالات ذهنی (روانی) با نوروفیدبک قابل درمان است؟

 

نوروفیدبک باید صرفاً برای برخی دشواریها و اختلالات ذهنی (روانی) خفیف مورد کاربرد قرار گیرد و با این وجود اثر این درمان در قیاس با درمان‌های استاندارد دارویی کم‌تر است و بکارگیری آن در درمان دلمردگی (افسردگی) سهمگین و شدید یا خوگیری (اعتیاد) و یا وسواس مردود است.

هم چنین با یکی ۲ بار به کار بردن نوروفیدبک در دوره امتحانات، نمی‌توان تمرکز را افزایش داد و ادعای این جایگاهها (ی) درباره توانمند کردن ۱ شبه دانش آموزان برای حفظ کردن درس‌ها دروغ است ولی با گذراندن جلسات یکسره درمان، میشود تمرکز را تا حدی بیشتر کرد که بدین گونه، نیرومندی حفظ کردن هم در فرد افزایش پیدا میکند.

 

صرع، اختلال کاهش دقت (بیش فعالی)، بیماری‌های اضطرابی همچون وسواس، دلمردگی (افسردگی) در سطح اندک، اختلالات فراگیری به طور مثال آشفتگی در خواندن و نوشتن به مانند موردهایی است که در مقالات پژوهشی به درمان آن‌ها با نوروفیدبک اشاره شده است و هم چنین در بعضی مقالات گفته شده که میتوان با این روش درمانی، کارکرد مراجع را برای افزایش توانایی هایی همچون نواختن آلات موزیک، تغییر داد.

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و درمانگر تخصصی کودک
  • عضو انجمن روانشناسان ایران

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *