مداخلات به موقع والدین و پیشگیری از اوتیسم

%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%88%d8%aa%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d9%85%da%a9-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c%d9%86

در کودکان مبتلا به اوتیسم در فرایند درمان بیشترین تمرکز بر روی کودک است. اما نتایج بررسی های جدید نشان داده اند که کمک به موقع به والدین برای چگونگی برقراری ارتباط با کودک خود شدت علائم اوتیسم را کاهش می دهد. به علاوه این امر باعث بهبود طولانی مدت کودک نیز می شود.

پژوهش مورد نظر توسط محققان دانشگاه منچستر در لندن انجام شد. اوتیسم نوعی اختلال رشد محسوب می شود که باعث مشکلات رفتاری و ارتباطی می شود.

افراد مبتلا به اوتیسم در توانایی هایی مانند تفکر، یادگیری و حل مسئله دچار مشکل می شوند. این افراد برخی رفتارهای خاص را تکرار می کنند و تمایلی به تغییر در روند زندگی روزانه خود ندارند.

به علاوه افراد مبتلا به اوتیسم عموما شیوه های متفاوتی برای یادگیری، توجه کردن یا واکنش نشان دادن به موقعیت های مختلف هستند. این شرایط گاهی قبل از 18 ماهگی قابل کشف است، اما تا سن 2 سالگی معمولا تشخیص متخصص دقیق در نظر گرفته می شود.

به هرحال این اختلال در بسیاری از کودکان تا سنین بالا تشخیص داده نمی شود که در این موقعیت نیز کودک بسیاری از کمک های زود هنگام را از دست داده است.

اختلال اوتیسم معمولا در طول زندگی فرد ادامه دارد، در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد و از هر 100 نفر یک نفر مبتلا به اوتیسم می باشد. به این ترتیب مدیریت علائم از طریق مداخلات زود هنگام یک عامل کلیدی برای تغییر در روند طولانی مدت این اختلال می باشد.

مداخلات اولیه به والدین آموزش می دهد که چگونه با کودک خود ارتباط برقرار کنند.

این آزمایش ها در مرکز ارتباطات کودکان پیش دبستانی مبتلا به اوتیسم انجام شد. به عنوان بخشی از این آزمایش ها، محققان 152 کودک مبتلا به اوتیسم بین سنین 2 تا 4 سال را به صورت تصادفی انتخاب کرده و برای دریافت مداخلات اولیه یا درمان معمول مورد بررسی قرار دادند.

این پژوهش جدید گزارش تجزیه و تحلیل همان کودکان را حدود 6 سال پس از درمان بیان می کند. جالب توجه است که مداخلات اولیه که برای این آزمایش مورد استفاده قرار می گرفتند، بیشتر بر روی والدین تمرکز داشتند. والدین با تماشای فیلم هایی از خودشان که در حال بازی و برقراری ارتباط با کودک بودند – و سپس بازخوردهایی که از درمانگران دریافت می کردند – معمولا آگاه تر شده و قادر بودند به الگوهای ارتباطی منحصر به فرد کودک خود پاسخ بدهند.

در کوتاه مدت والدین فرا گرفتند که چگونه فرزند خود را بهتر درک کنند و به روش مستقیم با وی ارتباط برقرار کنند.

در این فرایند پدر و مادر در 12 جلسه درمانی طی 6 ماه شرکت می کردند، به علاوه جلسات پشتیبانی ماهانه برای 6 ماه بعد نیز برگزار می شد.

همچنین والدین یک ارتباط برنامه ریزی شده روزانه به مدت 20 تا 30 دقیقه با کودک خود داشتند. در ادامه این بررسی 80 درصد از 152 کودک شرکت کننده در بررسی اول حضور داشتند. از این میان 59 کودک تحت درمان ویژه مداخلات اولیه قرار گرفتند، در حالیکه 62 کودک درمان های معمول را دریافت کردند.

محققان شدت اوتیسم را با استانداردهای بین المللی علائم اوتیسم (ADOS CSS) اندازه گیری کردند، این استانداردها ترکیبی از ارتباطات اجتماعی و علائم رفتاری و تکرار برخی حرکات می باشد. اندازه گیری از 1 تا 10 می باشد که عدد 10 نشان دهنده شدیدترین حالت است. هر دو گروه در ابتدا آموزش دارای نمرات مشابه بودند.

اما در بررسی های بعدی این کودکان، کودکانی که تحت درمان های معمول بودند نمره 7.8 را دریافت کردند که شدت 63 درصد را نشان می دهد، اما نمره کودکانی که تحت درمان های مداخلات اولیه بودند، 7.3 بود که میزان شدت 46 درصد را نشان می دهد. محققان این رقم را معادل با 17 درصد کاهش علائم اوتیسم دانستند.

مداخلات و درمان های زودهنگام باعث تغییرات پایدار در علائم اوتیسم می شود.

همچنین نتایج بررسی های انجام شده نشان دادند که کودکانی که تحت درمان مداخلات اولیه قرار گرفتند، در برقراری ارتباط با والدین خود نیز بهبودهای زیادی به دست آورده اند. با این حال تفاوتی در نمرات زبانی کودکان هر دو گروه وجود نداشت.

پیشرفت های مشاهده شده در کودکان تحت درمان بیشتر در روابط با همسالان، ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری گزارش شد، اما تفاوت عمده ای در شاخص های اضطراب، رفتارهای چالش برانگیز و یا افسردگی در بین این دو گروه مشاهده نشد.

نویسنده این تحقیق، پروفسور جانتان گرین، از دانشگاه منچستر در این باره می گوید که یافته های آنها امیدوار کننده است، اما او اضافه کرد که : این روش نیز درمان محسوب نمی شود، زیرا کودکانی که بهبودهای نشان دادند، همچنان دیگر علائم را به شکل متغیری نشان می دهند.

به هرحال این یافته ها نشان می دهند که کار با والدین برای تعامل با کودکانشان به این طریق می تواند در بلند مدت باعث بهبود علائم شود.

این تحقیق بر روی کودکان بین 7 تا 1 سال انجام شد، بنابراین محققان اطلاعاتی در مورد نشانه های آن در بزرگسالان ندارند.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات رفتاردرمانی کودکان اوتیسم  با روش سان رایز در مرکز سلامت روان رستا- آلومینا در کرج

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *