سیزده اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا

 

مواجهه با درد روزانه و دائمی فیبرومیالژیا، بسیار آزاردهنده است. اما این موضوع وقتی غیرقابل تحمل‌تر می‌شود که گیر تله‌هایی رایج بیفتید. هرکسی مرتکی این اشتباهات می‌شود اما گام‌های اشتباهی هستند که موجب می‌شوند تحمل بیماری فیبرومیالژیا بسیار سخت‌تر شود.

.
مواجهه با درد روزانه و دائمی فیبرومیالژیا، بسیار آزاردهنده است. اما این موضوع وقتی غیرقابل تحمل‌تر می‌شود که گیر تله‌هایی رایج بیفتید. هرکسی مرتکی این اشتباهات می‌شود اما گام‌های اشتباهی هستند که موجب می‌شوند تحمل بیماری فیبرومیالژیا بسیار سخت‌تر شود.
در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه از این اشتباهات اجتناب کنید و زندگی بهتری را با دردهای مداوم این بیماری داشته باشید.

 

دردتان را ردیابی کنید
مشکل این بیماری این است که بیماران همیشه درد می‌کشند، بنابراین بسیار سخت بتوان پیش‌بینی کرد که این درد کی بهتر می‌شود و تا چه مدت تداوم خواهد داشت.
نوشتن روزانه زمان و مدت درد می‌‌تواند به شما کمک کند که درد را پیگیری کرده و فراز و فرود بیماری فیبرومیالژیا را دریابید. در اینصورت وقتی که بفهمید چه وقت‌‌هایی اوضاع بهتر می‌شود، می‌توانید آنچه را موجب کاهش یا افزایش درد شده است، کشف کنید، بنابراین خواهید دانست که بار دیگر چه اقداماتی باید انجام دهید.»

 

انتظار زیادی از داروها نداشته باشید
اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا، سه نوع دارو را برای بیماری فیبرومیالژیا تائید کرده است: لیریکا(پریگابلین)، سیمبلتا(دولکستین)، ساولا(میلناسیپرن).
این داروها احتمال دارد که روی بدن شما تاثیر بگذارد، چرا که گاهی اوقات نیز تاثیر چندانی نخواهند داشت. مساله دیگر اینکه ممکن است گران‌قیمت درآید.
درمورد گزینه‌هایی که درمقابلتان قرار دارد، انعطاف‌پذیر باشید و درصورت لزوم آنها را تعویض کنید. درمان فیبرومیالژیا تنها با یک دارو امکان‌پذیر نیست بلکه به نوعی از زندگی بستگی دارد.

 

از مصرف داروهای بدون برچسب اجتناب کنید
داروهای بدون برچسب به آن‌هایی گفته می‌شود که برای درمان دردی مشخص تولید می‌شوند اما غالبا به افراد مبتلا به بیماری دیگری داده می‌شود.
برای مثال، معمولا بیماران فیبرومیالژیا با داروهای ضد افسردگی هم درمان می‌شوند، درحالی که همه داروهای ضدافسردگی به‌طور خاص برای درمان این بیماری تایید نشده‌اند.

 

در جست‌وجوی جایگزین نباشید
آن‌دسته از درمان‌های جایگزین که در معالجات رایج درنظر گرفته می‌شوند، ممکن است که تاثیر به‌سزایی در درمان فیبرومیالژیا نداشته باشند.
یوگا جایگزین مناسبی برای درمان این بیماری نیست. ما از تمرینات کششی به‌عنوان یک عامل اصلی در درمان استفاده می‌کنیم
با این حال آموختن‌ چگونگی غلبه بر استرس ازطریق مراقبه، تکنیک‌های بیوفیدبک، تای چی(نوعی هنر رزمی چینی است که برای بهبود سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود) می‌توانند تاحدودی موثر و مفید باشند.

 

چسبیدن به دکتری ناشی
باور داشته باشید یا نه، پزشکانی هستند که هنوز هم فکر می‌کنند بیماری فیبرومیالژیا، علائم درحال بروز بیماری دیگری است، شاید به این دلیل چنین تصوری دارند که شناخت کمی درمورد وضعیت و شرایط بیمار و خود بیماری دارند.
نیازی به گفتن نیست که این قبیل پزشکان نمی‌توانند تمام گزینه‌های مورد نیاز برای درمان بیماری شما را فراهم کنند. درصورتی که با یکی از این پزشکان مواجه شدید، از عوض کردن آن با پزشکی دیگر تردید نداشته باشید.
به دنبال متخصصی مثل متخصص طب فیزیکی  باشید، کسی که بتواند روی بیماری فیبرومیالژیا تمرکز کرده و راه‌های مناسب را پیشنهاد کند.

 

فیبرومیالژی

 

انکار نکنید که بیمار هستید
بسیاری از بیمارانی که فیبرومیالژیا در آنها تشخیص داده می‌شود، پس از اینکه نظرهای مختلف را امتحان کردند به سراغ یک پزشک متخصص می‌روند. به طور متوسط، این بیماران همیشه به دنبال نظر دیگری هم هستند.
آنها حتا پس از تشخیص بیماری، با اجتناب از این تشخیص به دنبال راه حل‌های سوم، چهارم و… هستند که به این معناست بیمار درحال از دست دادن زمان باارزش خود برای درمان بیماری است.

 

حمایت خانواده را دست کم نگیرید
از همسر، والدین، خواهر و برادرتان کمک بخواهید اما این کار را با چشمانی باز انجام دهید «عکس‌االعمل خانواده درمقابل این بیماری هم می‌تواند بد باشد و هم می‌‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. این موضوع به میزان درک و شناخت خانواده بستگی دارد. در بسیاری مواقع، افراد نگران و مضطرب می‌شوند چراکه والدین یا همسرشان درک نمی‌کنند چه اتفاقی در بدن بیمار می‌افتد و چه راه‌حل‌هایی وجود دارد.»
راه حل این مساله این است: آنها را وب‌سایت‌ها و کتاب‌هایی آشنا کنید که اطلاعاتی را درمورد این بیماری دراختیارشان قرار دهد.

 

با دیگران ارتباط برقرار کنید
علاوه براین، گروه‌‌های حمایتی هم می‌توانند مفید باشند. سعی کنید انجمن یا گروهی دررابطه با بیماری فیبرومیالژیا در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، پیدا کنید. در همین رابطه‌، وب‌سایت‌های زیادی نیز وجود دارند، می‌توانید با عضویت در این وب‌سایت‌ها به چنین گروه‌هایی بپیوندید.

 

درمورد آن صحبت کنید
شاید شما از حرف زدن درمورد بیماری و دردهایتان خسته شده باشید، و متاسفانه ممکن است احساس کنید که دکتر، خانواده و دوستان شما هم از این مساله خسته و بی‌حوصله شده‌اند.
اما گله و شکایت از دردهایتان به دیگران،صرفا راهی ضروری برای شما نیست. می‌‌توانید درمورد دردهایتان حرف بزنید اما به شکلی که فقط برای شما مفید و موثر نباشد، به این صورت که عضوی از سازمان و انجمن فیبرومیالژیا شده و به فعالیت در آن سازمان مشغول شوید.
احساس گناه
به خاطر افسردگی، عصبانیت، ناامیدی و ترس خودتان را سرزنش نکنید. بسیار عادی است که بیمار دچار افسردگی شود، هر آدم نرمالی که تمام مدت درد بکشد، به چنین حالتی دچار خواهد شد.»
و احساس گناه در راس احساس افسردگی، چیز ساده‌ای است که درد و تحمل آن را سخت‌تر می‌سازد.

 

اجازه ندهید که فیبرومیالژیا بر شما تسلط یابد
مثل همه بیماری‌های مزمن، روزهایی فرامی‌رسند که احساس می‌کنید زیر بار تحمل درد، خم شده‌اید و دیگر طاقت چنین دردهایی را ندارید. با این‌حال یافتن فعالیت‌هایی که از آنها لذت ببرید، تعادل و لذت را به زندگی شما بازخواهد گرداند.
آموختن چگونگی انجام دادن بعضی فعالیت‌ها به ذهن شما اجازه می‌دهد که از درد رها شوند. انجام چنین کاری بهتر از آن است که غمزده در خانه بنشینید و درد بکشید.»
بسیاری از مردم دریافته‌اند که حضور در اماکن مقدس، گذراندن وقت با نوه یا مشغول شدن به سرگرمی جدید بسیار مفید خواهد بود.

 

زندگی را خیلی سخت نگیرید
شوخی، مساله مهمی در زندگی است.» او پیشنهاد می‌کند که افراد کارهایی انجام دهند که موجب خنده و شادی آنها می‌شود. چنین کاری می‌تواند به سادگی تماشای یک فیلم کمدی باشد.
درصورتی که درد، شما را از نشستن طولانی مدت درمقابل تلویزیون و تماشای فیلم بازمی‌دارد، آن را تا همان‌جایی تماشا کنید که بدن‌تان به شما اجازه می‌دهد و در همان مدت از فیلم لذت برده و بخندید.

 

تحرک داشته باشید
ثابت شده است که یوگا، شنا و پیاده‌روی تاثیر مثبتی روی مدیریت دردهای مزمن دارند، به‌خصوص آنها برای بیماری فیبرومیالژیا بسیار موقر هستند. بسیار سخت است که بیماران را به انجام چنین حرکاتی متقاعد کرد، چراکه وقتی برای اولین بار امتحانش می‌کنند، درد آنها بیشتر هم می‌شود.
بعضی افراد حتا از خوردن داروهای فیبرومیالژیا خودداری کرده و تحرکاتشان را بیشتر می‌کنند و همین تاثیری عالی بر میزان درد آنها گذاشته است.

 

[divider]

دکتر لیدا کیانی مهر

 

دکتر لیدا کیانی مهر

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

برای کسب نوبت ویزیت با ایشان اینجا را کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *