همه چیز درباره سندروم پلی کیستیک تخمدان (بخش اول)

سندروم پلی کیستیک تخمدان چیست؟
سندروم پلی کیستیک تخمدان

سندروم پلی کیستیک تخمدان یا PCOS که نام علمی آن Polycystic ovary syndrome است، شرایطی است که بر روی سطح هورمون بدن خانم ها تاثیر می گذارد.

بدن خانم های مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان بیشتر از حد معمول هورمون های مردانه تولید می کند. عدم تعادل هورمون باعث نامرتب شدن دوره های پریودی شده و حامله شدن را برایشان سخت می کند.

سندروم پلی کیستیک تخمدان یا PCOS باعث رشد موهای بی رویه بر روی صورت و بدن می شود و منجر به بروز مشکلات طولانی مدت مانند دیابت و بیماری قلبی نیز خواهد شد.

قرص های کنترل بارداری و داروهای دیابت می توانند عدم تعادل هورمون ها را تا حدی درمان کرده و علائم را بهبود می بخشد. در ادامه به بررسی دقیق تر علل و علائم این بیماری می پردازیم.

خانم ها بیشتر در سنین بین 15 تا 44 دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک تخمدان می شوند. بسیاری از خانم ها نیز به این بیماری دچار هستند، اما اطلاع ندارند و گاهی نیز این بیماری تشخیص نداده باقی می ماند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک بر روی تخمدان خانم ها تاثیر می گذارد، اندامی که در آن هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می شوند. این هورمون ها تنظیم کننده چرخه پریودی هستند. تخمدان ها کمی هورمون مردانه به نام آندروژن نیز تولید می کنند.

تخمدان ها تخمک هایی را آزاد می کنند که به وسیله اسپرم مرد بارور می شود. آزاد شدن هر تخمک در ماه را تخمک گذاری می نامند.

هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) تخمک گذاری را کنترا می کنند. FSH تخمدان را تحریک می کند تا یک فولیکول تولید کند. فولیکول کیسه ای حاوی تخمک است و LH تخمدان را برای آزاد کردن تخمک بالغ تحریک می کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم یا گروهی از سندروم هاست که بر روی تخمدان ها و تخمک گذاری تاثیر می گذارد. این بیماری سه ویژگی اصلی دارد:

  • وجود کیست در تخمدان ها
  • سطح بالای هورمون مردانه
  • پریودی های نامرتب

در سندروم تخمدان پلی کیستیک تعداد زیادی کیسه های کوچک پر از مایع در درون تخمدان ها رشد می کنند. عبارت پلی کیستیک هم به معنای کیست های زیاد است. این کیسه ها فولیکول هایی هستند که هر یک حاوی یک تخمک غیر بالغ می باشند. این تخمک ها هرگز به اندازه کافی بالغ نمی شوند تا تخمک گذاری را آغاز کنند.

عدم تخمک گذاری سطح استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد. سطح استروژن و پروژسترون از حالت عادی کمتر است، در حالیکه سطح آندروژن بیش از حالت معمول است.

بالا بودن سطح هورمون مردانه باعث نامرتب شدن چرخه های پریودی می شود. بنابراین خانم مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان کمتر از حالت معمول پریود می شود.

به طور کل 27 درصد خانم ها در سال های بچه دار شدن خود دچار سندروم پلی کیستیک تخمدان می شوند.

این مطلب ادامه دارد …

در بخش بعدی در مورد علل بروز و علائم سندروم پلی کیستیک تخمدان خواهید دانست.  برای مطالعه بخش دوم این مقاله اینجا کلیک کنید. 

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.healthline.com/health/polycystic-ovary-disease#health-effects5″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)