سندروم قلب شکسته یک بیماری واقعی است.

سندروم قلب شکسته چیست ؟

سندروم قلب شکسته چیست ؟ حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که احساس کرده اید قلبتان شکسته و دیگر توانایی تسکین آن را ندارید . احتمالا اطرافیان به شما گفته اند که این فقط یک حالت روحی است که به زودی مرتفع می شود.البته تا حدودی حق با آنهاست اما علم پزشکی اثبات کرده که شکستگی قلب در واقع رخ می دهد و به هیچ وجه تنها یک عارضه ی روحی نیست و بر جسم نیز اثر می گذارد.

سندروم قلب شکسته  یک عارضه موقتی قلب است که معمولا ناشی از موقعیت های استرس زا مانند مرگ یکی عزیزان بروز پیدا می کند.این عارضه همچنین می تواند ناشی از یک بیماری فیزیکی خطرناک و یا جراحی باشد.افرادی که به سندروم قلب شکسته دچار می شوند ممکن است احساس درد در قفسه سینه داشته باشند یا این که فکر می کنند در حال سکته قلبی هستند

سندروم قلب
سندروم قلب

در سندروم قلب شکسته،عملکرد پمپاژ عادی قلب به طور موقتی در یکی از نواحی قلب قطع می شود.  باقی مانده عملکرد  قلب به طور معمولی و یا با انقباضات حتی قوی تری عمل می کند. سندرم قلب شکسته ممکن است از طریق واکنش قلب به افزایش هورمون استرس نیز ایجاد شود.

علائم سندروم قلب شکسته قابل درمان است و این بیماری معمولا پس از چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می رود

علائم سندروم قلب شکسته

علائم سندروم قلب شکسته ممکن است مشابه حمله قلبی باشند.علائم شایع آن عبارتند از :

درد قفسه سینه

تنگی نفس

هرگونه درد قفسه سینه به صورت مداوم می تواند نشانه حمله قلبی باشد.به همین علت باید آن را جدی گرفت و فورا با اورژانس تماس گرفت

علت بروز سندروم قلب شکسته

علت اصلی سندروم قلب شکسته مشخص و واضح نیست.تصور می شود که افزایش هورمون های استرس مانند آدرنالین ممکن است به صورت موقتی، موجب آسیب رسیدن به قلب در بعضی افراد شود

این که چگونه این هورمون ها ممکن است به قلب آسیب برسانند یا اینکه آیا چیز دیگری مسئول بروز این عارضه است،  کاملا مشخص نیست. به نظر می رسد که قطع موقت شريان بزرگ يا كوچك قلب نقش مهمی در بروز این عارضه ایفا می کند.

سندرم قلب شکسته اغلب در اثر بروز یک رویداد فیزیکی و عاطفی شدید است. برخی از عوامل بالقوه سندرم قلب شکسته عبارتند از:

1- خبر ناگهانی مرگ عزیزان

2- تشخیص یک بیماری خطرناک در فرد

3- مورد سوء استفاده قرار گرفتن در خانه

4- بردن یا حتی باختن مقدار قابل توجهی پول

5- یک مهمانی سوپرایز کننده

6- نیاز به انجام یک کار در حضور جمع

7- از دست دادن شغل

8- طلاق

9- استرس های فیزیکی مانند حملات آسم ،تصادقات رانندگی یا حتی یک جراحی

سندروم قلب
سندروم قلب

همچنین ممکن است به ندرت،برخی داروها موجب افزایش هورمون های استرس زا و در نتیجه بروز سندروم قلب شکسته شوند.داروهایی که ممکن است چنین اثری بر روی فرد داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

اپینفرین که برای درمان آلرژی های وخیم و همچنین حملات آسم استفاده می شود

دولوکستین که برای درمان مشکلات عصبی در افرادی که مبتلا بهدیابت یا افسردگی هستند استفاده می شود

ونلافاکسین که برای درمان افسردگی به کار می رود

لووتیروکسین،که به افرادی داده می شود که غده های تیروئید آن ها به درستی کار نمی کند

 

تفاوت سندروم قلب شکسته با حمله قلبی

حمله قلبی معمولا در اثر انسداد یا تقریبا مسدود شدن شریان قلب رخ می دهد. این انسداد ناشی از لخته شدن خون در محل تنگ شدن ناشی از ایجاد چربی (آترواسکلروز) در دیواره شریان است.در سندروم قلب شکسته ،شریان قلب مسدود نشده گرچه جریان خون در شریان های قلب ممکن است کاهش پیدا کرده باشند.

پیشگیری از بروز سندروم قلب شکسته

احتمال کوچکی وجود دارد که پس از بار اول،سندروم قلب شکسته دوباره نیز رخ دهد.و هیچگونه راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

پزشکان بسیاری درمان های طولانی مدت به همراه “مسدود کننده های بتا” یا داروهای مشابهی را تجویز می کنند که اثرات مخرب هورمون های استرس زا بر روی قلب ر مسدود می کنند.همچنین تشخیص و کنترل فشار و استرس در زندگی می تواند به شما کمک کند که از بروز سندروم قلب شکسته در امان باشید .اما به هرحال هیچ گونه قطعیتی در آن ها وجود ندارد

درمان سندروم قلب شکسته

واقعا با دل شکسته چه باید کرد؟

درمان استانداردی برای درمان سندروم قلب شکسته وجود ندراد.شیوه درمان آن با شیوه درمان حمله قلبی مشابه است تا زمانی که تشخیص آن مشخص گردد.بیشتر افراد تا هنگام بهبودی در بیمارستان می مانند

به محضی که تشخیص داده شد علائم شما به خاطر سندروم قلب شکسته است،احتمالا پزشک شما داروهای قلب برای شما تجویز کند تا به هنگام بودن در بیمارستان آن ها را مصرف کنید.(مانند آنژیوتنسین،مسدود کننده های بتا یا…)

این داروها برای  بهبودی باعث کاهش بار کاری روی قلب شما می شوند و ممکن است به جلوگیری از حملات بیشتر کمک کنند.

بیشتر بیماران در طول 1 ماه بهبود پیدا می کنند.از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید به مصرف داروهای قلب ادامه دهید.اغلبا پس از 3 الی 6 ماه دیگر نیازی به مصرف این داروها نیست.

روش هایی که اغلب برای درمان حمله قلبی، مانند آنژیوپلاستی بالون و کاشت استنت یا حتی جراحی استفاده می شود، در درمان سندرم قلب شکسته مفید نیستند. این روش ها شریان های مسدود شده را درمان می کنند که علت سندرم قلب شکسته نیستند. اما، آنژیوگرافی عروق کرونر می تواند برای تشخیص علت درد قفسه سینه استفاده شود.

سندروم قلب
سندروم قلب

پیامدهای سندروم قلب شکسته

در موارد نادر سندروم قلب شکسته ممکن است کشنده باشد.گرچه انتظار می رود افرادی که به این عارضه دچار هستند، فورا بهبود پیدا کرده و اثرات منفی طولانی مدتی نداشته باشند

دیگر پیامدهای سندروم قلب شکسته :

بازگشت مایعات به ریه و شش ها

فشار خون پایین

اختلالاتی در قلب

نارسایی قلبی

بسیار محتمل است که چنانچه شما دوباره در موقعیت های استرس زا قرار بگیرید ،سندروم قلب شکسته عود کند.هرچند که احتمال بروز مجدد آن کم است.

در نهایت این که اگر بار دیگر،شخصی به نزد شما آمد و گفت که قلبش را شکسته اید،حرف او را جدی بگیرید.سندروم قلب شکسته به راستی و حقیقتا یک عارضه است و ممکن است برای هرکدام از ما رخ دهد

محقق و مترجم : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *