خطر ابتلای به افسردگی، اضطراب بامشکلات سینوس – مرکز مشاوره در تهران

 

خطر ابتلای به افسردگی، اضطراب بامشکلات سینوس

 

(Reuters Health) – یک مطالعه کره ای نشان می دهد افرادی که از یک اختلال مزمن سینوس مزمن رنج می برند ممکن است بیشتر مستعد افسردگی و اضطراب هستند.

محققان بر روی رینو سینوزیت مزمن متمرکز شده اند که وقتی حفرات در اطراف دهانه بینی بوجود می آیند و حداقل 12 هفته به تورم می رسد. علائم ممکن است شامل درد صورت و سردرد، انسداد بینی و حس بویایی باشد.

 

 

محققان در JAMA Otolaryngology Head and Neck Surgery معتقدند که این وضعیت  با کیفیت پایین زندگی و مشکلات عملکرد فیزیکی، اجتماعی، احساسی و شناختی ارتباط دارد.
با وجودی که افسردگی و اضطراب معمولا همراه با رینوسینوزیت مزمن است، مشخص نیست که آیا مسائل مربوط به سلامت روان قبل یا بعد از مسائل سینوسی مطرح شده است یا خیر.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که تا 15 درصد از بزرگسالان رینوسینوزیت مزمن در برخی از زمان ها رنج می برند.

مطالعه حاضر بر روی 16،224 نفر کره جنوبی مبتلا به رینوسینوزیت مزمن از سال 2002 تا 2013 و همچنین گروه مقایسه ای از 324848 افراد مشابه که این موضوع را نداشتند متمرکز بود. هیچ یک از آنها سابقه افسردگی یا اضطراب نداشتند.

در طی 11 سال پیگیری، بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن بیش از 50 درصد احتمال ابتلا به افسردگی یا اضطراب داشتند.

 

دکتر Dong-Kyu Kim، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه هالیم در Chuncheon، کره جنوبی، گفت: “علیرغم دریافت درمان بهینه پزشکی و جراحی، برخی از بیماران مبتلا به رینوسینوزیت مزمن، علائم مداوم و مکرر را تجربه کرده اند که باعث می شود این وضعیت برای مدیریت چالش برانگیز باشد” .

کیم گفت :” بیماران مبتلا به مشکلات روانشناختی معمولا میزان درد و انرژی را به میزان قابل توجهی بدتر می کنند “.

همه افراد مبتلا به سینوزیت در مطالعه حاضر از زمانی که تشخیص داده شدند حداقل 12 هفته رنج می برند.

یک زیر مجموعه از شرکت کنندگان – 5461 بیمار – دارای پولیپ بینی بود، یا رشد غیرقطعی در حفره بینی که می تواند مشکل تنفس ایجاد کند.

این مطالعه در مقایسه با افراد بدون سینوزیت، کسانی که دارای رینوسینوزیت مزمن و پولیپ بینی بودند، 41 درصد بیشتر از افسردگی پس از تشخیص سینوزیت و 45 درصد احتمال ابتلا به اضطراب بیشتر بودند.

افراد مبتلا به رینوسینوزیت مزمن بدون پولیپ نسبت به افراد بدون مشکلات سینوزیت 61٪ بیشتر احتمال دارد که افسرده شوند و 63٪ بیشتر احتمال دارد که اضطراب را افزایش دهند .

این مطالعه نمی تواند ثابت کند که آیا رینو سینوزیت مزمن مستقیما باعث اضطراب یا افسردگی می شود. محققان همچنین اطلاعاتی در مورد مصرف سیگار یا مصرف الکل در بیماران داشتند که می تواند بر وضعیت هر دو بیماری سینوزیت و مسائل مربوط به سلامت روان تأثیر بگذارد و همچنین اطلاعات مربوط به شدت سینوزیت ها و مشکلات سلامت روان، که ممکن است ارتباط بین شرایط را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر مک کول  مدیر جراحی رینولوژی و جراحی سینوس در درمانگاه Ochsner نیواورلئان، لوئیزیانا در این زمینه می گوید: ممکن است التهاب در رینوسینوزیت منجر به انتشار برخی از انتقال دهنده های عصبی – مواد شیمیایی که بر عملکرد مغز اثر می گذارد، که ممکن است با ژنتیک و عوامل دیگر برای مسائل روانی مرتبط باشد.

مک کول، که یک نظر را همراه با مطالعه نوشت گفت: “در این زمان، هر گونه ارتباط متضاد است و مطالعات بسیار بیشتر مورد نیاز است.”

مک کول اضافه کرد : “که اگر آنها عفونت سینوسی خود را درمان نکنند، دیوانه می شوند. “ولی . . . رینوسینوزیت مزمن یک بیماری است که اغلب توسط افراد آن را به رسمیت شناخته اند – آنها فکر می کنند که آنها فقط دارای عفونت های سینوس تکراری هستند  بنابراین، به دنبال مراقبت های درست، ترجیحا از یک متخصص گوش و حلق و بینی، می تواند منجر به تشخیص زودتر و کنترل وضعیت شود. ”

 

منبع 

 

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس ونوروتراپیست

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *