بهبود روابط بین کودکان و والدین |مرکز مشاوره خانواده | مشاوره و روانشناسی

توانایی برقراری یک رابطه خوب با فرزندان مهارت بسیار مهمی برای والدین محسوب می شود. داشتن یک رابطه مثبت و موثر با کودکان باعث می شود که پدر و مادر بودن بسیار لذت بخش تر باشد.

برای کودکان و نوجوانان رابطه خوب با والدین باعث بالا رفتن اعتماد فرزند و همچنین احترام متقابل می شود. در ادامه نکاتی بیان می شوند که در برقراری رابطه موثر با کودکان بسیار مهم هستند.

  • در دسترس کودک باشد.

زمان هایی را که می توانید با کودک خود صحبت کنید، در نظر داشته باشید، به عنوان مثال قبل از خواب، قبل از شام و در ماشین. مکالمه را شروع کنید. این کار به کودک نشان می دهد که برای او و اتفاقاتی که در زندگیش می افتد، ارزش قائل هستید.

در هفته زمانی را به انجام فعالیت های خاص با کودک خود اختصاص دهید و در این زمان تعیین شده از انجام کارهای دیگر اجتناب کنید. این زمان را فقط به کودک خود اختصاص بدهید.

علائق کودک خود را شناسایی کنید، به عنوان مثال موسیقی یا فعالیت مورد علاقه وی و شما نیز به آنها علاقه نشان دهید. مکالمه خود را با بیان یک عقیده و فکر شروع کنید و نه با پرسیدن یک سوال.

  • به کودک خود نشان دهید که به حرفهایش گوش می دهید.

زمانی که کودک شما در حال صحبت کردن در مورد نگرانی هایش است، انجام هر کاری را متوقف کرده و به او گوش دهید. علاقه خود را به آنچه بیان می کند، نشان دهید. به دیدگاه های او گوش دهید، حتی اگر درک آنها سخت است.

به کودک اجازه بدهید نظر خود را به طور کامل بیان کند و صحبت او را متوقف نکنید. بخش هایی از صحبت وی را تکرار کنید تا به کودک اطمینان بدهید که به حرفهایش گوش داده اید و آنها را به درستی درک کرده اید.

  • به طریقی به کودک پاسخ دهید که بشنود و درک کند.

اگر در عکس العملی که در مقابل کودک نشان می دهید، حالت دفاعی بگیرید و عصبانی شوید، کودک از شما دور خواهد شد. نظر خود را بدون سرکوب کردن فکر و عقیده کودک بیان کنید.

طوری واکنش نشان دهید که بیان عقیده مخالف برای کودک راحت تر باشد. به طور منطقی و ملایم روی عقیده خود پافشاری کنید، به عنوان مثال می توانید بگویید: می دانم با من مخالفی، اما من اینطور فکر می کنم. در طول مکالمه به احساسات کودک خود توجه زیادی داشته باشید.

  • موارد زیر را به یاد داشته باشید:

از کودک خود بپرسید که در حین انجام مکالمه چه چیزی از شما می خواهید و نیازهایش چیست. به عنوان مثال تمایل دارد او را نصیحت کنید، فقط به حرفهایش گوش کنید، به او کمک کنید تا با برخی احساسات خود مقابله کند یا مشکلی را حل کند.

کودکان معمولا از بزرگترها تقلید می کنند. به یاد داشته باشید آنها خیلی چیزها را از شما یاد می گیرند. اکثر اوقات آنها در مقابله با عصبانیت، حل مشکلات و برخی عواطف از شما الگو برداری می کنند.

با کودک خود صحبت کنید، برایش سخنرانی نکنید و او را مورد انتقاد قرار ندهید، تهدید نکنید و توهین آمیز صحبت نکنید. کودکان از انتخاب های خود چیز یاد می گیرند.

در انتخاب های کودک دخالتی نکنید تا زمانی که گزینه خطرناکی وجود نداشته باشد. ممکن است کودک با بیان بخشی از آنچه آزارش می دهد، شما را امتحان کند. در این شرایط با دقت به کودک گوش دهید، وی را به صحبت کردن تشویق کنید و به کودک اطمینان دهید تا بتواند تمام موضوع را با شما در میان بگذارد.

گوش دادن و صحبت کردن با کودک مهم ترین عوامل برای برقراری یک رابطه سالم با کودک می باشند. اما فرزندپروری کار بسیار سختی است و برقراری یک ارتباط خوب با نوجوان چالش برانگیز خواهد بود، به ویژه اینکه والدین معمولا تحت فشارهای دیگری نیز قرار دارند.

اگر مدتی در این زمینه دچار مشکل با کودک خود هستید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید. کمک های تخصصی وی به شما کمک موثری خواهد کرد.

منبع:

http://www.apa.org/helpcenter/communication-parents.aspx

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان و روانشناسان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *