بررسی برخی عوامل سرطانزا

%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%a7

شیرین کننده های مصنوعی

علیرغم تمام نظرات و صحبت هایی که می شود، هیچ مدرکی در رابطه ب سرطانزا بودن این شیرین کننده ها وجود ندارد. ساخارین و مواد قندی در موش ها باعث بروز سرطان شد، اما محققان می گویند بدن موش ها در مقابل مواد قندی واکنشی متفاوت از بدن انسان نشان می دهد. بنابراین از سال 2000 برچسب هشدار سرطانزا بودن روی این مواد زده نمی شود. طی تحقیقی که بر روی آسپارتام انجام شد نیز ارتباطی در این باره پیدا نشد.

اشعه ایکس

دندانپزشک شما را با پتوی سربی می پوشاند. حتی میزان کمی از اشعه ایکس احتمال بروز سرطان را در شما افزایش می دهد، اما به میزان خیلی کم. به طور کل هر چه میزان تابش اشعه بیشتر باشد، خطر سرطان بیشتر خواهد شد. اما نمی توان گفت چه میزان از این اشعه بی خطر است. به همین دلیل میزان دریافت این اشعه محدود می شود.

تلفن همراه

این ابزار که همیشه شما را در دسترس قرار می دهد، دارای انرژی مشابه انرژی فرهای مایکروویو می باشد. تاکنون ارتباطی بین این انرژی و سرطان پیدا نشده است، اما تحقیقات بیشتری لازم است. برای در امان بود، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده خود را از تلفن همراه کم کنید و به چت های کوتاه بسنده کنید.
  • از هدفون استفاده کنید.

گوشت

گوشت فرآوری شده یا قرمز، به هرحال باید کمتر مصرف شود. تنها یک هات داگ در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. هات داگ و گوشت های مشابه آن دارای مواد نگهدارنده هستند که نیتریت نامیده می شود. دود دادن گوشت ها و پختن آنها در دمای خیلی بالا ترکیباتی به نام PAH در آنها ایجاد می کند. بررسی ها در مورد تاثیر این ترکیبات بر روی بدن انسان در حال انجام هستند.

آب در بطری های پلاستیکی

اگر بطری آبتان پلاستیک روشن است، احتمالا حاوی ماده ای به نام بیس فنول است. این ماده شیمیایی در ظروف مربوط به غذاها و نوشیدنی ها و سایر محصولات استفاده می شود. FDA سرطانزا بودن این ماده را رد می کند. به هرحال اگر نگران این مسئله هستید، از مصرف غذاهای کنسرو شده اجتناب کنید و غذاها و نوشیدنی های خود را در ظروفی با پلاستیک شفاف نگهداری کنید. برای غذاهای داغ از ظروف شیشه ای یا استیل استفاده کنید.

رابطه جنسی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، شایع ترین عفونت مقاربتی، باعث بروز سرطان گردن رحم و سایر سرطان ها در این بخش می شود. اکثر بزرگسالانی که رابطه جنسی برقرار می کنند، در اکثر مواقع به این ویروس مبتلا می شوند. اما همه آنها سرطان نخواهند گرفت. اکثر اوقات HPV به خودی خود برطرف می شود. برای کاهش خطرات ابتلا به این سرطان نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • خانم ها در سن 11 تا 26 سالگی و آقایان در سن 11 تا 21 سال واکسینه شوند.
  • در زمان برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • تنها با یک نفر رابطه جنسی برقرار کنید.

%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%a7-jpg-0

پرکردن دندان

از دندانپزشک خود نخواهید که براده های فلزی دندان را برداشته و آنها را جایگزین کند. متخصصان می گویند فلزی که در حال حاضر دندان خود را با آن پر کرده اید، بی خطر می باشد. بررسی های انجام شده ارتباطی بین پرکردن دندان با جیوه و بروز سرطان یافت نکردند.

قهوه

تحقیقات جدید نشان داده اند که نوشیدن قهوه به مقدار مناسب (به اندازه 4 فنجان در روز) خطر ابتلا به برخی سرطان ها، از جمله سرطان پوست، کبد یا سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

خوشبو کننده ها و ضدعرق ها

دانشمندان معتقدند برای اطمینان از تاثیر این محصولات بر روی سرطان سینه تحقیقات بیشتری لازم است. این محصولات کارهای مختلفی انجام می دهند، خوشبو کننده ها بو را تغییر می دهند و ضدعرق ها جلوی عرق کردن را می گیرند. در بسیاری از آنها یک مواد شیمیایی وجود دارد که مانند هورمون استروژن عمل می کند و باعث رشد سلول های سرطانی می شود. این مواد شیمیایی عبارتند از بنزیل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن.

 فلوراید

این ترکیب در آب و نوشیدنی های دیگر، برخی مواد غذایی و خمیر دندان وجود دارد. گرچه بررسی های زیادی در مورد ارتباط بین این ماده و سرطان انجام شده است، اما بسیاری از محققان معتقدند که ارتباط قوی بین این دو وجود ندارد. اگر در این باره نگرانی دارید، می توانید در مورد میزان فلوراید آب آشامیدنی خود از سازمان حفاظت محیط زیست سوالاتی بپرسید.

محصولات خانگی

بسیاری از آفت کش ها، رنگ ها و واکس ها گازی را آزاد می کنند که ترکیبات آلی فرار نامیده می شود. برخی محصولات آرایشی بهداشتی، پاک کننده ها و اسباب بازی ها نیز این گاز را آزاد می کنند. این گاز تا حدی با بروز سرطان در انسان و حیوان مرتبط می باشد. برای کاهش خطر بروز هر گونه مشکل، در هنگام خرید هر یک از این محصولات به برچسب low – VOC (مواد آلی کم) و قابل جذب در محیط زیست دقت داشته باشید. از خرید محصولاتی که دارای این برچسب ها هستند، اجتناب کنید:

  • خطر / سمی (Danger/Poison)
  • خورنده (Corrosive)
  • به شدت تحریک کننده (Severely Irritating)
  • قابل اشتعال (Highly Flammable)
  • قابل احتراق (Highly Combustible)
  • حساسیت زا (Strong Sensitizer)

خطوط و سیم های برق

هر چیزی که الکتریسته تولید می کند، ارسال می کند و یا با الکتریسته کار می کند، یک میدان مغناطیسی ایجاد کرده و امواجی با فرکانس پایین می تاباند. هیچ شواهدی در رابطه با سرطانزا بودن این ویژگی وجود ندارد. با این حال برخی محققان سازمان ملی محیط زیست معتقدند تا حدی جای نگرانی در این مورد وجود دارد. برای اطمینان بیشتر بهتر است حداقل به اندازه طول دست خود از وسایل برقی دور بایستید.

آلودگی

آلودگی هوا سالانه باعث بروز بیش از 220 هزار مرگ ناشی از سرطان ریه می شود (اکثر آنها در آسیا اتفاق می افتد). به علاوه نوعی ارتباط بین هوای آلوده و سرطان مثانه وجود دارد. اما میزان بروز آن برای هر شخص کم است. برای اینکه احتمال بروز این بیماری را در خود کاهش دهید، به هشدارهای محلی در رابطه با میزان آلودگی هوا گوش دهید و روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست، سعی کنید در خانه بمانید.

http://www.webmd.com/cancer/ss/does-this-cause-cancer

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *