برای اصلاح کودک لجباز به این توصیه ها توجه کنید

برای اصلاح کودک لجباز به این توصیه ها توجه کنید

 

دلیل لجبازی کودکان و بهترین بازتاب پدر و مادر با کودک لجباز

لجباز شدن کودک بنا به دلایلی ایجاد میشود. پدر و مادر به منظور کاستن لجبازی کودکان از امر و نهی‌های بی مورد و زیاد اجتناب نمایند. این تکرار باید‌ها و نباید‌ها باعث بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری در طفل می‌شود؛

جالبه که بدانید لجبازی کودک زیادتر در فرزند اول دیده میشود، به علت این که مادر می‌خواهد فرزندش را در بهترین شرایط ممکن تربیت کند و کنترل بیشتری بر رفتارهای وی داشته باشد که نتیجتا باعث بروز لجبازی در کودک میشود.

​کودک از دو تا سه سالگی لجبازی را شروع کرده و یا مناسب‌تر بگوییم در خودکشف میکند.

او به درجه‌ای از خودآگاهی و شناخت محیط و اطرافیان میرسد که می‌فهمد رفتارش روی اطرافیانش اثر می‌گذارد و عکس العمل‌ها را برمی انگیزد.

بهمین علت در بعضی امور و زمانیکه از او کاری خواسته میشود لجبازی را بکار می‌گیرد تا عکس العمل‌ها را مشاهده کند و کنجکاوی اش ارضا شود. این کنجکاوی می‌تواند به همان خواسته‌ای مرتبط باشد یا به فرد درخواست کننده.

یکی از علت‌های اساسی لجبازی کودک این است که او بدون آن که در مورد لجبازی قضاوتی داشته باشد یا آن را خوب یا نامطلوب بداند تنها لجبازی را بعنوان ابزاری برای محک زدن عکس العمل اطرافیان به کار می‌گیرد، ولی راه چاره چیست؟ پیشنهادات موثری را در ادامه این قسمت از نکات پرورش کودکان خواهیم گفت.

 

درمان لجبازی کودکانه

علت‌های لجبازی کودکان و شیوه برخورد با آن

 

۹ راهکار اثربخش برای درمان لجبازی کودکان

 

۹ نکته حقیقی به منظور مواجهه با کودکان لجباز، به منظور انجام حتی کوچکترین کارها روزانه باید یک نبرد خسته کننده با کودک خود داشته باشید، شانس خوبیست که یک کودک لجباز داشته باشید.

ولی با این وجود احتمال دارد وسوسه شوید که به شیوه قاطعانه با فرزند خود برخورد کنید، این با احتمال فراوان سبب ازدیاد ناامیدی برای هر دو شما خواهد شد.

پس پدر و مادر وقتی کاسه صبرشان لبریز میشود باید چه کنند؟ خوب، خوشبختانه، نه روش برای کمک وجود دارد.

۱ عصبی نشوید:

یک نفس ژرف بکشید، ۱ یا دو دقیقه به اتاق دیگری بروید یا تا ده بشمارید، هر کاری ضروری است انجام دهید تا آرام شوید.

در غیر از این حالت وضعیت وخیم‌تر میشود.

 

واکنش با لجبازی کودکان

در رویارویی با لجبازی کودکان عصبانی نشوید.

 

2 به خواسته آن‌ها گوش دهید:

چنانچه فرزندتان اصرار به انجام کاری می کند از اونها دلیل را جویا شوید؛ میتواند یک علت اساسی اساسی و مهم باشد.

به عنوان نمونه، چنانچه آن‌ها روزانه بامداد از رفتن به مدرسه اجتناب میکنند، احتمال دارد به خاطر این باشد که آن‌ها مورد آزار و اذیت قرار میگیرند یا معلم به آن‌ها خیلی اهمیت نمیدهد.

یکی از بهترین شیوه‌ها برای ایجاد همکاری با کودک این است که ۱ برنامه مشخص داشته باشید.

تلاش کنید یک نمودار لیست کارها داشته باشید و از فرزند خود در زمینه اهمیت کارها پرسش کنید.

 

3 یک نمونه خوب برای اختلافات بیاورید:

چنانچه یک کودک همواره پدر و مادر خود را در حال درگیری ببیند، رفتار مشابهی از خود نشان میدهد؛ بنابراین خیلی مهم است که آن‌ها شیوه برخورد درست از بین بردن دشواریها و معضلات را از جانب پدر و مادر ببیند.

به همین علت است که به پدر و مادر توصیه میشود که هرگونه بحث و مشاجره را به وقتی که بچه در اطراف شما نیست موکول کنید یا پسندیده‌تر است، پدر و مادر بیاموزند که کارها را بگونه‌ای دوستانه انجام دهند.

 

4از بحث در آن زمینه و متقاعد کردن پرهیز کنید:

گاهی وقتها، حتی موقعی که پدر و مادر همه چیز را درست انجام میدهند، کودکان نمی‌خواهند کاری را که از آن‌ها خواسته اند انجام دهند؛ برای مواردی مانند این، بهترست که استدلال هایی خود را بیان کنید.

این را میتوان با بیان دقیق و واضح از آنچه که از رفتار آن‌ها انتظار می‌رود، انجام دهید.

قطعا اهمیت احترام و چگونگی ملاحظه ادب را برای آن‌ها ذکر کنید، زیرا برای ایمنی و رفاه خودشان لازم است بعد، تذکر دهید در پی ادامه رفتارشان چه عواقبی درانتظار آن‌ها است.

 

5گزینه ارائه دهید:

اجازه دهید اطفال در موارد کوچک حق گزینش و انتخاب داشته باشند، به آن‌ها کمک میکند تا بعدها در زندگی و در مسائل بزرگ‌تر آسان‌تر تصمیم گیری کنند میتوانید از مسائلی مانند وقت خواب یا لباس مدرسه آغاز کنید.

 

واکنش با لجبازی

6 تحکیم رفتار مثبت:

ترغیب کودکان به رشد اعتماد بنفس، آنها را یاری میکند.

هم چنین آن‌ها را ترغیب به ادامه کار در جهت اهداف خود و حفظ رفتار مثبت سوق میدهد.

بنابراین از کلماتی بهره جویی کنید که احتیاج به هیچگونه نبرد برای خوابیدن و غذا خوردن وجود نداشته باشد.

 

7ساختار پاداش را آزمون کنید:

کودکان عاشق برچسب‌ها و گنجینه‌های کوچک هستند.

و خرید این اقلام هیچ هزینه‌ای ندارد بنابراین بکارگیری این پاداش‌های کوچک تاثیر به سزایی در رفتار کودک ایجاد خواهد کرد.

 

8 سازش:

هر گاه ممکن است، با اطفال خود از مسیر مصالحه کار کنید.

به عنوان نمونه، چنانچه آن‌ها می‌خواهند یک لباس را که برای مدرسه مناسب نیست، بپوشند، تلاش کنید یک جایگزین داشته باشید که هر دو شما را خوشحال کند، مانند دامن بلندتر، شلوار جین، یا ژاکت متفاوت.

 

9 راهنمایی حرفه‌ای بگیرید:

چنانچه هیچکدام از این شیوه‌ها روی فرزند تاثیر گذار نبود و روش دیگری برای تغییر رفتار در طفل موجود نبود از یک متخصص خانواده مشاوره بگیرید همانگونه که می‌بینید، همه این نه روش خیلی ساده و کاربردی هستند ولی ترفند استفاده از آن‌ها را باید بلد باشید.

کودکان زمانی که می‌دانند چه چیزی از اونها انتظار دارید، رفتار درست را می‌آموزند؛ بنا بر این اگر آن‌ها مدام در زمینه آنچه که مقرر شده است انجام دهند شک داشته باشند، گرفتار اضطراب و اشتباه میشوند و به یاد داشته باشید، مشاوره گرفتن از یک متخصص هنگامی که شرایط خیلی سخت شده است هیچ مانعی ندارد.

 

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی 

روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر تخصصی کودکان


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «برای اصلاح کودک لجباز به این توصیه ها توجه کنید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *