افزایش اعتماد بنفس کودک بیش فعال با یک راهکار ساده!

با ورزش ،اعتماد بنفس کودک بیش فعال را افزایش دهید

ارتباط ورزش با افزایش اعتماد بنفس در کودکان

به علت ارثی بودن بیش فعالی، کودک بیش فعال مسئول نیست. بیش فعالی توسط ژن‌های مرتبط به طفل انتقال می‌یابد و نباید کودک مبتلا به بیش فعالی را بخاطر چیزی که مسئول نیست تنبیه کرد و نادیده گرفت.

چنانچه پدر و مادر اگاه باشند که این مشکل با اراده و خواست کودک ارتباطی ندارد، او را درک کرده و رفتارش را تحمل میکنند. از نشانه‌های گرفتاران به بیش فعالی می‌توان فقدان دقت و تمرکز در تحصیل را نام برد.

افکار این کودکان دائم به این سو و آن سو می‌رود، بنابراین قادر نیستند موقع فراگیری تمرکز کنند.

نخستین مرحله در معالجه بیش فعالی، برنامه خوراکی مناسب است. بکارگیری ترکیبات قندی به علت انرژی مضاعفی که در طفل بوجود میاورد، سبب تحرکات بیشتری میشود. گفته میشود قند کودکان تندرست و سالم با وجود مصرف ترکیبات قندی در صورت فقدان جنبش به ۶۰۰ می‌رسد. بنابراین مصرف این مواد می‌تواند انرژی زیادی را در آن‌ها به وجود آورد.

متأسفانه یکی از ترکیبات قندی که سر سفره اغلب خانواده‌ها دیده میشود نوشابه است این ماده در بدن انرژی زیادی می‌سازد که تخلیه آن در گرو فعالیت بیش از میزان رایج است. به جای ترکیبات قندی میتوان از مواد آرام‌بخش مانند فرآورده‌های لبنی علی الخصوص دوغ استفاده کرد.

متأسفانه برخی پدر و مادر برای ریلکس نمودن کودک مبتلا به بیش فعالی به او بستنی، شکلات یا بیسکویت می‌دهند در حالیکه تخلیه انرژی حاصل از این مواد سبب فعالیت و جنب‌وجوش بیشتری میشود. چندی پیش طفلی که به بیش‌فعالی مبتلا بود در یکی کشورها با مصرف چندین شکلات گرفتار هیجان زیادی شد و تمام شیشه‌های یک کلیسا را شکست

 در حالتی که مصرف فرآورده‌های لبنی و برنامه خوراکی مناسب پاسخ ندهد، درمان آرامبخش‌ها واجب و ضروری است که از طریق متخصص اعصاب و روان انجام پذیرد. برخی پدر و مادر به علت بی‌توجه که کودک مبتلا به بیش فعالی در فراگیری درس نشان میدهد، او را به کلاس‌های تقویتی یا زبان انگلیسی می‌فرستند، در حالیکه ورزش و هنر راه شایسته‌ای برای تخلیه انرژی است.

به گفته دکتر سالپکار ،روانپزشک کودک در مرکز پزشکی ملی کودکان در آمریکا ،کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD اغلب احساس جدا بودن از همکلاسی های خود می کنند و ورزش  یک راه عالی برای کمک به آنها است تا آنها را در امور اجتماعی درگیر کنیم .

علاوه بر تعامل اجتماعی باعث میشود تا آنها آمادگی جسمانی مناسبی نیز داشته باشند و از پوسته خود جدا شده وبه درون جمع حرکت کنند.

به گفته کارشناسان مسئله ای که کودکان بیش فعال بیشتر با آن دست وپنجه نرم می کنند عدم عزت نفس واعتماد بنفس در آنها است، آنها از ورزش به عنوان یک چرخی که آنها را به

جمع وارد می کند استفاده می کنند و می توانند فعالیت سالمی در کنار دوستان خود داشته باشند واز تنهایی و استفاده از بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون جلوگیری می کند.


قسمت دوم

کودکان بیش فعال و ورزش

ورزش یک اصل اساسی و مهم در معالجه بیش فعالی اطفال است.

چرا ورزش برای کودک بیش فعال لازم است؟

همانگونه که می‌دانید یکی از علائم ADHD در اطفال بی قراری است.

چنانچه تابحال با یک کودک بیش فعال مواجه شده باشید، قطعا متوجه شده اید که قادر نیستند چند دقیقه سرجایشان بنشینند و مدام توی صندلی شان وول می‌خورند. طبیعیست که ورزش کردن راهی برای آزاد کردن این انرژی‌های نهفته در طفل است و در مجاور دارو و رفتار درمانی می‌تواند به بهتر شدن وضعیت فرزندتان یاری رساند.

افزون بر این ورزش کردن کودکان بیش فعال موجب التیام فقدان توجه، تکانش گری و مهارت‌های اجتماعی این کودکان میشود

کودکان بیش فعال افزون‌تر از کودکانی که بیش فعال نیستند از ورزش سود می‌برند زیرا سعی آن‌ها را کاهش میدهد و توانایی دارند حرکات خود را کنترل نمایند، البته نباید انتظار داشت که ورزش بسیار سریع نتیجه بدهد میزان تغییرات به کثرت، بقاء و تکرار ورزش وابسته است. بررسی‌ها نشان داده است که ورزش کردن اثرات فیزیولوژیکی بر جسم و بدن دارد که علائم بیماری بیش فعالی را تقلیل میدهد.

بیماران بیش فعال دشواری هایی از جمله عصبانی شدن با انرژی اندک، کارآیی اندک و انگیزه پایین دارند. ورزش راهکاری برای کاستن از نگرانی و التیام و بهبود بخشیدن روحیه است پس ورزش این پتانسیل را دارد که به مبتلایان به بیش فعال یاری رساند.

پژوهشگران متوجه شدند در حالتی که مبتلایان به بیش فعالی ورزش کنند پس از فعالیت فیزیکی احساس انرژی بیشتری به منظور انجام امورات خود میکنند. آن‌ها با ورزش احساس سردرگمی پایین‌تر دارند و انگیزه بیشتری پیدا میکنند.

کدام ورزش‌ها برای اطفال بیش فعال توصیه می‌شود؟

دوچرخه سواری، شنا و فوتبال جزو ورزش هایی هستند که متخصصان برای اطفال بیش فعال توصیه میکنند.

کودکان بیش فعال باید چه میزان ورزش کنند؟

۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی میانه تا شدید در تمام روزهای هفته

جالبه بدونید که حتی خارج شدن از خانه و گذراندن چند دقیقه وقت در فضای باز هم میتواند کودک بیش فعال را آرام کند.

بر اساس مطالعه‌ای که جدیدا انجام شده، پیاده روی آرام کودکان بیش فعال حتی به مدت بیست دقیقه سبب میشود که بتوانند مناسب‌تر و بیشتر تمرکز کنند.

تاثیر ورزش بر مغز کودکان بیش فعال

ورزش و تحرک جسمانی فقط به تحکیم ماهیچه‌ها کمک نمی‌کند، بلکه مغز طفل را نیز ورزیده میکند.

وقتی کودکان ورزش میکنند مغزشان آغاز به تراوش ترکیبات شیمیایی میکند که با اونها انتقال دهنده عصبی گفته میشود.

از جمله این انتقال دهنده‌ها میتوان به دوپامین اشاره نمود که وظیفه مهمی در افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دارد.


دواهایی که به منظور درمان بیش فعالی کودکان تجویز میشود هم عینا همین تاثیر را داشته و سبب ازدیاد انتقال دهنده‌های عصبی می‌گردند.

پس طبیعیست که با ورزش کردن میشود نشانه‌های بیش فعالی را در اطفال کاست یا مهار کرد.

خبر خوب دیگر هم این که با ورزش کردن میشود کارکرد و تاثیر دارو را بر کودک بیش فعال تحکیم کرد.

پژوهشگران اعتقاد دارند که ورزش و تحرک جسمانی به چند روش مختلف بر مغز کودک بیش فعال اثر می‌گذارند:
۱ بنظر میرسد جریان خونی که به بخش‌های دخیل در اندیشه کردن، برنامه ریزی، کنترل هیجانات و رفتار مغز کودک بیش فعال می‌رسد، به میزان مکفی نیست، در وضعی که ورزش کردن می‌تواند گردش خون به این بخش‌های مغز را التیام و بهبود دهد. 

دو ورزش کردن رگ‌های خونی مغز را تحکیم میکند و بنابراین موجب التیام قدرت اندیشه کردن در اطفال بیش فعال میشود. 

۳ ورزش کردن فعالیت بخشهایی از مغز را که مسئول فکر و تمرکز هستند، بهتر می‌کند.

چند نکته کلیدی برای ترغیب کودکان به ورزش

علاوه بر کاستن از نشانه‌های بیش فعالی، کودکان از حضور در برنامه‌های روزمره ورزشی و انجام تحرک جسمانی منفعت‌های دیگری هم می‌برند چون ورزش در نکته‌های زیر نیز اثربخش است:
۱ مهار و کنترل وزن و جلوگیری از چاقی

دو نگهداشتن چربی و قند موجود در خون در محدوده طبیعی

۳ افزایش اعتماد بنفس و اعتماد بنفس و احترام به خود

تاثیر ورزش هر روزه برای بیماران بیش فعال

ورزش حتی به اندازه اندک می‌تواند سبب کاهش اختلال کم‌توجهی و بیش فعالی شود.
طبق بررسی‌های انجام گرفته در دانشگاه جورجیا، ورزش حتی به اندازه اندک می‌تواند سبب کاهش اختلال کم‌توجهی و بیش فعالی در بیماران ADHD شود.

کودکان بیش فعال افزون‌تر از کودکانی که بیش فعال نیستند از ورزش سود می‌برند زیرا سعی آن‌ها را کاهش میدهد و توانایی دارند حرکات خود را کنترل نمایند، البته نباید انتظار داشت که ورزش بسیار سریع نتیجه بدهد میزان تغییرات به کثرت، بقاء و تکرار ورزش وابسته است.

تحقیقاتی روی کودکان بیش فعال سنین بین پنج تا دوازده سال، که در پنج روز هفته، ۴۰ دقیقه فعالیت ورزشی فشرده انجام می‌دادند، صورت گرفت.

برآیند جالب توجه بود، رفتار این کودکان در طول شش هفته التیام و بهبود پیدا کرده بود! این بررسی‌های این مفهوم را می‌رساند که فعالیت زیاد انرژی مازاد و اضافه را خارج ساخته و آن‌ها کم‌تر اذیت می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده است که ورزش کردن اثرات فیزیولوژیکی بر جسم و بدن دارد که علائم بیماری بیش فعالی را تقلیل میدهد.

بیماران بیش فعال دشواری هایی از جمله عصبانی شدن با انرژی اندک، کارآیی اندک و انگیزه پایین دارند.

ورزش راهکاری برای کاستن از نگرانی و التیام و بهبود بخشیدن روحیه است پس ورزش این پتانسیل را دارد که به مبتلایان به بیش فعال یاری رساند.

پژوهشگران متوجه شدند در حالتی که مبتلایان به بیش فعالی ورزش کنند پس از فعالیت فیزیکی احساس انرژی بیشتری به منظور انجام امورات خود میکنند.

آن‌ها با ورزش احساس سردرگمی پایین‌تر دارند و انگیزه بیشتری پیدا میکنند.

کودکان از اینکه در کلاس می‌نشینند زجز می‌کشند.

آن‌ها بایست بنوعی انرژی خود را تخلیه کنند دویدن پیش از آغاز کلاس پنج بار در حیاط مدرسه ایده بسیار خوبیست، در کل برنامه‌ی آن‌ها بایست شامل فعالیت هایی باشد که روی عضلات بدن آن‌ها اثر گذارد مثل: پریدن.

انرژی مازاد و اضافه این کودکان باید از مسیر فعالیت‌های مثبت، از جمله ورزش کردن استفاده شود.

پسندیده‌تر است آن‌ها را برای بازی به زمین‌های بزرگ برد و اجازه داد که به فعالیت‌های لذتبخش بپردازند، یا اینکه هر روزه برای پیاده روی آن‌ها را از مدرسه خارج کرد.

تحقیقات یکی از دانشگاه‌های محیط زیست آمریکا درباره‌ی اثرات فضای سبز بر روی رفتار آدم نشان میدهد وقت گذراندن در طبیعت بیماری بیش فعالی را التیام میبخشد.

هر چه محیط دل بازتر باشد در بهبودی بیش فعالی موثرتر است.

به بیانی دیگر فعالیت در یک پارک خیلی مناسب‌تر از ورزشگاه است.

در خانه نیز بایستی مسئولیت‌هایی که از نظر بدنی قدری کودکان را خسته میکند به آن‌ها بسپاریم تا به این وسیله انرژی بیشتر از اندازه آنها گرفته شود.

البته خوبست. گاهی به منظور انجام این مسئولیت‌ها جوایزی هم از سوی معلمین و پدر و مادر نظر گرفته شود. هم چنین تغذیه تندرست و سالم را بهیچوجه نمی‌توان از دید دور داشت.

تغذیه تندرست و سالم مکمل ورزش تندرست و سالم است و توجه بدین امر از سوی مسوولان مربوطه و پدر و مادر درحفظ سلامت همه کودکان و نوجوانان و بالاخص کودکان و نوجوانان بیش فعال بسیار ضروریست.

از جمله اینکه بعد از مدرسه باید خوراکی‌های پروتئین دار استفاده کنند و از خوردنی هایی مضری که قند بالا دارند مانند نوشابه، کیک و شیرینی و کربوهیدرات هایی مانند چیپس پرهیز نمایند، هم چنین گروهی از موادغذایی – از جمله کاکائو، شکلات، قهوه، نسکافه، نوشابه‌های رنگی و تنقلات – سبب برانگیختن ‌پذیری می‌شوند و نیاز است حتی الامکان از دادن آن‌ها به کودکان اجتناب شود.

کوهنوردی برای اطفال بیش فعال بافایده است.

کوهنوردی می‌تواند درمانی برای اطفال بیش فعال باشد.

خبرگزاری آلمان از اشتوتگارت گزارش داد، مولفان یک مقاله دانشگاهی در گاهنامه حرفه‌ای ارگوپراکسیس نوشتند، کوهنوردی احتیاج به جنبش را در اطفال بیش فعال برآورده کرده و آنرا به سوی تحرک‌های کنترل شده و برنامه‌ریزی شده هدایت میکند.

به این جهت کوهنوردی [اختلالات بینایی در کوهنوردی زمستانی] درمانی نه تنها از نظر فیزیکی به این کودکان یاری می‌کند، بلکه سبب تحولات روانی و احساسی هم در آنهایی میشود که گرفتار اختلال تمرکز حواس به خاطر بیش فعالی (ADHD) هستند.

این پژوهش نشان میدهد که کوهنوردی به تمرکز حواس، فهم جزئیات و اعتماد به دیگران یاری می‌کند. مولفان این پژوهش نوشتند به منظور تحکیم اثرات مثبت کوهنوردی، این فعالیت بایست با دیگر فعالیت‌ها مرتبط شوند.

به عنوان نمونه کارت‌های شماره‌دار میتواند در کیف کوهنوردی گذاشته شده و از کودک خواسته شود تا آن‌ها را جمع بزند. یک مزیت دیگر این شیوه آن است که کودکان سریعا از کامیابی خود خوشحال میشوند که این به آن‌ها یاری می‌کند قدر خود را بدانند.

این به خصوص برای کودکان ADHD بهتر است که بیشتر پسرفت‌های گوناگون را تجربه کرده و روزانه با انتقاد مواجه میشوند.

ورزش کردن اثرات فیزیولوژیکی بر جسم و بدن دارد که علائم بیماری بیش فعالی را تقلیل میدهد.

ورزشهای اثربخش در التیام و بهبود بیش فعالی 
ورزش هایی که در بهبودی بیش فعالی موثرند به دسته‌ای از ورزشها تعلق دارند که می‌بایست انرژی زیادی در آن‌ها مصرف نمود.
شامل: بسکتبال، فوتبال، دویدن، تنیس، کاراته، دوچرخه سواری و شنا

ورزشهای اندک تاثیر در التیام و بهبود بیش فعالی 
شامل ورزش هایی مثل: بیسبال، وزنه برداری و بولینگ، ورزش هایی هستند که خیلی زیاد می‌ایستند و نه فقط نفع نمی‌رسانند بلکه سخت هم هستند.

دیگر فواید ورزش در این رابطه: 
– فعالیت زیاد گردش خون را در مغز افزایش میدهد و سبب کاستن اضطراب و عصبانی شدن در اطفال و نوجوانان و به ویژه دسته بیش فعال میشود.

– ورزش وزنشان را متعادل نگه میدارد.

– فعالیت‌های ورزشی سبب انتشار آندورفین در مغز میشود بنابراین دانش آموزان بعد از ورزش احساس نشاط و آرامش میکنند.

– هم چنین مرتب ورزش کردن سبب رشد ذهنی در دانش آموزان می‌گردد.


قسمت سوم

ورزشی که برای کودک بیش فعال ممنوع است!

خیلی از پدر و مادرها و متخصصان روانشناسی به منظور کنترل و کاهش انرژی کودک بیش فعال شرکت در رشته‌های ورزشی را توصیه میکنند ولی چه ورزشی برای این دسته از بچه‌ها مناسب نیست؟

کودک بیش فعال نباید ورزش رزمی انجام دهد.

خیلی از پدر و مادرها بنا به توصیه متخصصان روانشناسی طفل برای کنترل کودکان بیش فعال آن‌ها را در کلاس‌های ورزشی ثبت نام میکنند ولی گاهی این عمل نتیجه‌ی عکس می‌دهد و دلیل گزینش و انتخاب اشتباه رشته ورزشی برای کودکان بیش فعال و گاهی خشن است.

یک روان شناس بالینی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص بیش فعالی درکودکان گفت: «برای  بیش فعالی فقط یک علت نیست و بسیاری از عوامل از جمله عوامل ژنتیکی، واردشدن ضربه‌ای به سر کودک و … دست به دست میدهند تا این مریضی در کودک بروز پیدا کند»
«متخصصان تغذیه در این مورد نکاتی را مدنظر دارند که برنامه غذایی در حین دوره حاملگی یا حتی کمبود برخی ویتامین‌ها و موادمعدنی میتواند منجر به بیش فعالی شود ولی این مسئله هنوز بطور کامل پایدار نشده است ولی از طرفی هم نمی‌توانیم این موضوع را ندیده بگیریم و احتمالش را بطور کامل رد کنیم»

کودک بیش فعال

ورزش رزمی و کودک بیش فعال

بدترین ورزش‌ها برای اطفال بیش فعال

ایشان در جواب به این پرسش که آیا بیش فعالی درمانی هم دارد، توضیح داد: «کودک بیش فعال را قطعا بایست به یک روانشناس برد تا حرکات اصلاحی را به او آموزش بدهد.

اینگونه اطفال احتیاج به توجه و ترغیب زیادتری دارند.

ما به پدر و مادر یاد می‌دهیم که هر زمان کودک بیش فعالشان رفتار آرام و خوبی انجام داد، به او جایزه و پاداش بدهند و طفل را به سمت رفتارهای آرام و باطمأنینه سوق بدهند.

برخلاف تصور برخی از پدر و مادر و یا توصیه اطرافیان هرگز نباید اطفال گرفتار به بیش فعالی را به طرف ورزش‌های خشن و رزمی مانند کاراته و بوکس هدایت کرد»
وی در دنباله افزود: «کنترل بیشتر از اندازه کودک بیش فعال، طولانی شدن و عمیق‌تر شدن رویه این اختلال را بدنبال دارد.

بدین علت است که ما به خانواده‌ها توصیه میکنیم وقتی کودک بیش فعالی دارند و فضای خانه شان هم اجازه نمی‌دهد که کودک به میزان مکفی فعالیت داشته باشد، او را افزونتر به پارک و فضاهای طبیعی ببرند.

اینگونه اطفال را بایستی بطور منظم به باشگاه‌های ورزشی برد تا بتوانند طی روز چند ساعت ورزش کنند و انرژی شان تخلیه شود»

در جدیدترین بررسی‌های طبیبان دریافته اند که کودکان بیش فعال در قیاس با کودکان طبیعی بیشتر دچار صدمات و زیان‌های مغزی ناشی از حوادث ورزشی می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند کودکان بیش فعال در اثر ورزش کردن هایی که برخورد در آن‌ها فراوان است مانند فوتبال و یا بسکتبال و زیان و جراحت مغزی یافتن بسیار دیرتر از افراد تندرست درمان می‌شوند و احتمال دارد عارضه‌های این صدمات تا مدتها آن‌ها را گرفتار نمایند.

این عارضه‌ها حتی میتواند باعث ظهور معلولیت‌های دائمی و یا موقتی در این کودکان گردد.

همچنین در اثر دیگر حوادث روزمره مانند تصادف و یا سقوط از ارتفاع هم محتمل است صدمات مغزی فراوان‌تری به نسبت دیگران ببینند.

طبیبان به پدر و مادر این کودکان توصیه می‌کنند: تا زمینه را برای انجام ورزشهای ملایم و امن‌تر مانند شنا و یا پیاده روی برای اطفال خود مهیا کنند تا هم انرژی زیاد آن‌ها در اثر فعالیت سوزانده شود و هم به علت ملایم بودن ورزش زیان و خطر جراحت مغزی آن‌ها را تهدید ننماید.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *