اگر دچار بی خوابی شده اید نوروفیدبک را امتحان کنید-مرکز تخصصی نوروفیدبک

 

اگر دچار بی خوابی شده اید نوروفیدبک را امتحان کنید

 

نوروفیدبک چقدر موثر است؟ یک مطالعه جدید مجددا در مورد این روش در درمان بی خوابی بحث هایی را آغاز کرده است.

بی خوابی خیلی شایع است ، اکثر افراد حداقل یکبار در زندگی خود تلاش می کنند که بخوابند و برخی افراد برای خوابیدن می جنگند.

 

 

در واقع، حدود 50-70 میلیون آمریکایی دارای اختلالات خواب یا بیداری هستند.

علیرغم ماهیت فراوان بیخوابی، در کنار روش های دارویی مداخلات کمی  در زمینه روش های غیردارویی انجام شده است.

برخی از مطالعات نوعی درمان بنام نوروفیدبک را وعده داده اند .این روش درمانی به فرد اجازه میدهد تا امواج مغزی خود را در زمان واقع مشاهده کند.

هر بار که فرد فعالیت مغز مورد نظر را تولید می کند، بازخورد مثبت به صورت صوتی  یا نشانه ها و بازخورد منفی برای فعالیت مغز ناخواسته دریافت می شود.

در مورد بیخوابی، مداخله به منظور به حداقل رساندن بیش از حد برخی امواج است، بنابراین اگر بیمار موفق به کاهش این حالت شود، بازخورد مثبت دریافت می کنند.

 

کلینیک تخصصی نوروفیدبک -بیوفیدبک آلومینا

 

با توجه به مطالعاتی که انجام شده است نوروفیدبک برای کاهش علائم در شرایطی مانند اختلال نقص توجه – بیش فعالی – افسردگی مفید واقع شده است با این حال ، بسیاری از تحقیقات در مورد نوروفیدبک و بی خوابی  از زمان بررسی اولیه خود در دهه 1980 تجدید نشده است.

 

یک مطالعه اخیر که در مجله Brain منتشر شد، قرار بود این شکاف را با تکثیر مطالعات قبلی و کشف اینکه آیا نوروفیدبک واقعا میتواند تاثیر مثبت بر بیخوابی داشته باشد، پر کنند.

به گفته نویسندگان، آنها “اولین مطالعه محرمانه کنترل شده بر اثربخشی NFT [آموزش نوروفیدبک] برای بیخوابی را از زمان یافته های امیدوار کننده در مطالعات پیشگام” در سالهای 1970 و 1980 انجام دادند.

 

در مجموع، این مطالعه شامل 25 نفر از افراد مبتلا به بی خوابی اولیه (بیخوابی  که به یک وضعیت اساسی مرتبط نیست) بوده است . از آنجایی که نوروفیدبک به ندرت در برابر مداخلات پلاسیبو استفاده می شود، تیم با استفاده از یک پروتکل دو سو کور و کنترل شده با پلاسبو استفاده کردند.

 

درمان با روش بدون عارضه و غیردارویی  نوروفیدبک -بیوفیدبک 

 

هر شرکت کننده 8 شب در کلینیک تست خواب  گذراند و 12 جلسه نوروفیدبک و 12 جلسه بازخورد پلاسببو در 4 هفته انجام گرفت . براین گروه تغییرات EEG، خواب و کیفیت زندگی  شان  مورد اندازه گیری قرار گرفت. همه شرکت کنندگان تحت جلسات واقعی و پلاسیبو قرار گرفتند.

 

دوره های خواب و بیداری شرکت کنندگان در طول مدت آزمایشات آنها ارزیابی شد و همچنین در طول دوره مطالعه، خواب های میان روز و میزان فعالیت روزانه شان توسط دستگاه اکتی گرافی  (دستگاه پوشیدنی که فعالیت های روزانه و فعالیت در طول روز را اندازه گیری می کرد) راثبت میکرد.

 

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان دریافتند  نوروفیدبک برای  افرادی که شکایت از خوابشان داشتند  موثر است.

 

با نوروفیدبک ،کیفیت خوابتان را بالا ببرید

 

مهمتر از همه، این پیشرفت ها در اندازه گیری های EEG هدف از کیفیت خواب آشکار نشد.

به عبارت دیگر، روش تجربی، شکایت افراد از بیخوابی شان کاهش پیدا کرده  و بهبود یافته بودند بدون اینکه هیچ پیشرفت قابل اندازه گیری در شرایط آنها ایجاد شود.

 

نوروفیدبک (Neurofeedback ) زیاد قوی تر از پلاسیبو نیست.

اثر پلاسیبو یک پدیده مرموز و قدرتمند است. اگر چه شیوه هایی که اثرات آن به اثبات می رسد به طور کامل درک نمی شود، ولی تعداد زیادی عوامل درگیر هستند.

محققان دریافتند که تا آنجا که به نوروفیدبک و بیخوابی مربوط می شود،  قدرتمندتر از پلاسیبو نیست.

 

منبع 

  • محقق:مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «اگر دچار بی خوابی شده اید نوروفیدبک را امتحان کنید-مرکز تخصصی نوروفیدبک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *