اصلاح باورهای غلط در مورد نوار مغزی

نوار مغز

به راستی بهترین و دقیقترین روش تشخیص سردردهای میگرنی چیست؟

پاسخ: تنها راه تشخیص سردردهای میگرنی گرفتن شرح حال و انجام معاینه بالینی فرد مبتلا به سردرد است. تا کنون هیچ روش قطعی دیگری برای تشخیص میگرن در دنیا به اثبات نرسیده است. باید گفت که یک پزشک ماهر میتواند تنها با توجه به شرح حال بیمار و ماهیت و تعداد و شدت حملات سردرد و معاینه بالینی او به تشخیص میگرن رسیده و ان را درمان نماید. درصورتی که پزشک طی گرفتن شرح حال یا انجام معاینه بالینی به نکته مشکوک یا مبهمی برخورد کند ممکن است از روشهای تصویربرداری مختلف جهت بررسی بافت مغز و عروق خونرسان آن از جمله سی تی اسکن یا ام ار ای مغز و یا سی تی انژیوگرافی و یا ام ار انژیوگرافی استفاده نماید.
باید دانست که نوار مغز در تشخیص میگرن هیچ کمکی نمیکند و نوار مغز افراد مبتلا به میگرن طبیعی است. در ضمن باید دانست که درصد کمی از افراد نرمال جامعه ممکن است نوار مغز غیرطبیعی داشته باشند؛ لذا نوار مغز غیر طبیعی در افراد مبتلا به میگرن اثبات کننده یا رد کننده هیچ بیماری خاصی نمیباشد.
باید توجه کرد که دیدن امواج میگرن در نوارمغز، یک باور غلط بوده و از نظر علمی در نوارمغز افراد مبتلا به میگرن هیچ یافته اختصاصی برای اثبات یا رد میگرن دیده نمیشود. بیایید با افزایش دانسته های خود؛ باورهای غلط را اصلاح نماییم و اصرار بی مورد برای انجام یک کار بی فایده نداشته باشیم.

آیا میتوان از نوار مغز بعنوان وسیله ای برای پیش بینی ابتلا به اختلال حافظه در اینده استفاده نمود؟


دمانس در واقع به مجموعه ای از اختلالات ذهنی شامل اختلال حافظه و اختلال شناختی و رفتاری گفته میشود که درنهایت باعث اختلال در عملکرد روزانه بیمار میشود. بیماری الزایمر در واقع شایعترین فرم دمانس تلقی میشود و عمدتا در افراد مسن ایجاد میشود. امروزه با افزایش اگاهی افراد جامعه نسبت به بیماری الزایمر و سایر انواع دمانس یک ترس عمومی در جامعه نسبت به این بیماریها ایجاد شده و بسیاری از افراد جوان که دچار اختلالات اضطرابی و یا افسردگی هستند و در اثر اختلال تمرکز دچار فراموشی و اختلال حافظه شده اند؛ برای تشخیص زودرس انواع مختلف دمانس از جمله الزایمر به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه میکنند. متخصصین مغز و اعصاب میتوانند با گرفتن شرح حال دقیق از بیمار و در صورت لزوم همراهان بیمار و نیز معاینه بالینی به تشخیص های احتمالی صحیح رسیده و در صورت لزوم برای تایید تشخیص از برخی از یافته های ازمایشگاهی و نیز تصویربرداری مغزی از جمله ام ار ای استفاده کنند. در این میان گاهی و در موارد پیشرفته دمانس میتوان از نوار مغز برای افتراق انواع مختلف دمانس استفاده کرد ولی نوار مغز برای تشخیص مراحل اولیه، خفیف و زودرس دمانس معمولا کاربردی ندارد. درواقع باید گفت که نوارمغز در بسیاری از موارد دمانس به ویژه در مراحل اولیه بیماری طبیعی بوده و نمیتوان از نوار مغز به عنوان یک وسیله غربالگری برای تشخیص زودرس دمانس استفاده نمود.
بیایید با افزایش دانسته هایمان با باورهای غلط مبارزه کرده و از اقدامات تشخیصی غیر ضروری صرفنظر کنیم.

آیا میتوان با بررسی نوار مغز از میزان خونرسانی به مغز اطلاعاتی کسب کرد؟


اخیرا هر روز با بیمارانی مواجه میشوم که با چهره ای نگران وارد اتاق شده و از من میخواهند که با بررسی نوار مغز انها میزان خونرسانی مغزشان را تعیین نمایم. باید گفت نوارمغز هر فرد درواقع امواج الکتریکی ایجاد شده توسط سلولهای عصبی مغز ان فرد را ثبت کرده و هیچ ارتباطی با میزان خونرسانی مغز ندارد. برای بررسی خونرسانی مغز باید از روشهای تشخیصی دیگری مثل انواع مخصوصی از سونوگرافی و یا سی تی انژیوگرافی یا ام ار انژیوگرافی استفاده نمود. در گذشته های دور و قبل از اختراع این روشهای تصویربرداری عروق مغز و صرفا به خاطر نبود امکانات تشخیصی، گاهی پزشکان از تغییرات امواج نوار مغز بعنوان کلیدی برای تشخیص بعضی از اختلالات خونرسانی مغز استفاده میکردند ولی دقت این روش بسیار پایین بوده و به همین دلیل روشهای جدیدی برای بررسی عروق مغز و خونرسانی مغز در دنیا ایجاد شده و مورد استفاده همگان قرار گرفته است. باید دانست که استفاده از نوار مغز بعنوان روشی برای ارزیابی خونرسانی مغز در دنیای امروز؛ در واقع چیزی بجز بازگشت به علم یک قرن پیش نیست. بهتر است در صورت وجود هر علامت عصبی جدید و مداومی از جمله سردرد، سرگیجه، اختلال بلع، اختلال تکلم، فلج اندامها یا هر علامت دیگری به پزشک مراجعه کرده و به تشخیص وی براساس شرح حال و معاینه بالینی اعتماد کنیم. بیایید با افزایش دانسته های خود؛ از انجام اقدامات تشخیصی بی فایده و غیرضروری جلوگیری کنیم.

نوار مغزی در واقع امواج الکتریکی ایجاد شده توسط سلولهای عصبی موجود در مغز بوده که توسط تعدادی الکترود که روی پوست سر نصب میشود؛ ثبت میگردد. برای ثبت یک نوار مغزی استاندارد حداقل ۲۰ دقیقه زمان لازم بوده و در طی ثبت امواج مغزی علاوه بر ثبت امواج در حالت ارام و ثابت باید از مانورهای مختلفی مثل باز و بسته کردن مکرر پلکها، تنفس تند و عمیق و استفاده از نورهای شدید نیز کمک گرفت تا دقت تشخیصی افزایش یابد.

اما باید دانست که نوار مغزی چه کاربردی در علم پزشکی دارد؟‌


۱. مهمترین کاربرد نوار مغز تایید تشخیص تشنج است. تشنج در واقع یک حمله ناگهانی بصورت افت هوشیاری و حرکات غیرطبیعی در سر و چشمها و بدن افراد است که به دنبال ایجاد ناگهانی امواج الکتریکی غیرطبیعی در مغز افراد ایجاد میشود. اینکه چه عاملی باعث ایجاد این امواج غیر طبیعی میشود خود نیاز به بحثی مفصل دارد که در این گفتار نمیگنجد. به این ترتیب گاهی میتوان با ثبت این امواج غیرطبیعی در فواصل حملات تشنج در یک فرد، ابتلای فرد را به بیماری اثبات کرد. البته باید گفت که گاهی ممکن است علیرغم وجود تشنج واقعی، امواج غیرطبیعی در نوار مغزی یک فرد دیده نشود. در واقع نوار مغزی غیرطبیعی در فردی که سابقه یک نوبت تشنج دارد، تایید کننده بیماری او بوده ولی نوار مغزی نرمال رد کننده بیماری نمیباشد و ممکن است فرد مبتلا به تشنج نوار مغزی کاملا نرمال داشته باشد. به این ترتیب باز هم به اهمیت شرح حال کسب شده از بیمار و شاهدان عینی تشنج برای تایید تشخیص و شروع درمان باید اذعان نمود.
۲. با کمک نوار مغز گاهی میتوان کانون ایجاد کننده حملات تشنج را در مغز مشخص کرده و بر این اساس در مورد نوع و نحوه درمان تصمیم گیری نمود.
۳. با کمک نوار مغز میتوان حملات تشنج واقعی را از تشنج های کاذب (حملاتی از حرکات غیرطبیعی شبیه به تشنج که در زمینه مشکلات روحی رخ میدهند) افتراق داد.
۴. گاهی میتوان برای افتراق حملات تشنج از سنکوپ (افت ناگهانی هوشیاری در اثر کاهش خونرسانی به مغز) از نوار مغزی کمک گرفت.
۵. نوار مغزی برای تایید تشخیص برخی از بیماریها از جمله برخی از انواع دمانس های سریعا پیشرونده و نیز برخی از عفونتهای مغزی مثل انسفالیت هرپسی کمک کننده است.
۶. نوار مغزی گاهی برای تعیین علت افت هوشیاری در بیماری که هیچ علتی برای افت هوشیاری وی وجود ندارد کمک کننده است.
۷. از نوار مغزی میتوان برای تایید و اثبات مرگ مغزی استفاده کرد.


برخی از جستجوهای شما در مورد نوار مغزی:

مرکز نوار مغز ،بهترین مرکز نوار مغز ،مرکز نوار مغز در کرج
مرکز نوار مغز کودکان ،نوار مغز شبانه روزی ،کلینیک نوار مغز

نوار مغز غرب تهران ،نوار مغز شرق تهران ،هزینه دولتی نوار مغز، قیمت خصوصی نوار مغزی


دکتر فردوس نظری

متخصص مغز، اعصاب و عضلات


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «اصلاح باورهای غلط در مورد نوار مغزی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *