اختلال پردازش دیداری و نارساخوانی -روانشناس اختلال یادگیری

 

 

اختلال پردازش دیداری و نارساخوانی -روانشناس اختلال یادگیری

 

اختلالات پردازش تصویری می تواند توانایی یک فرد را برای درک و حرکت نمادهای  نوشته شده را مختل کند، که ممکن است باعث ایجاد مشکلات و یادگیری در مدرسه شود.

آنهابه  مشکلات بینایی یا مسائل مربوط به چشم دچار نیستند بلکه به این معنا است که انها درچگونگی تفسیراطلاعات بصری مغز دچار مشکل هستند.

از طرف دیگر، نارساخوانی یک وضعیت جداگانه است که اغلب باعث می شود که زبان گفتاری را به قسمت های مختلف آن بکشاند. این به نوبه خود خواندن و املا را پیچیده می کند.

در حالی که این دو شرایط می توانند شبیه باشند، آنها علل مختلفی دارند  .

 

اختلال پردازش دیداری و نارساخوانی -روانشناس اختلال یادگیری

همچنین ممکن است در معرض ناهنجاریهای تصویری قرار بگیرند که به افراد مبتلا به نوعی نارساخوانی اطلاق می شود که مربوط به پردازش واج شناختی هستند.

در نارساخواني بصری، کودک نوعی اختلال پردازش تصویری را تجربه می کند. او دچار اشتباه کردن کلمات در صفحه و تمایل به جست و جوی آنها است. در مقایسه بانارساخوانی، توانایی ریتم قافیه و یادآوری زبان کمتر احتمال دارد تحت تاثیر قرار گیرد.

 

برخی تحقیقات نشان می دهد که کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری مانند نارساخوانی یا اختلال بیش فعالی (ADHD) بیشتر به نوعی اختلال پردازش تصویری مبتلا هستند.
هنگامی که یک اختلال پردازش تصویری و نارساخوانی  فونولوژی اتفاق می افتد، پردازش شنیداری و بصری زبان می تواند مشکل ساز باشد. به عبارت دیگر، یک کودک می تواند برای دسترسی به چاپ و حس زبان از آن برخورد کند.

 

این اختلال در مهارت های سواد آموزی با توجه به اهمیت خواندن و نوشتن در مدرسه می تواند پیامدهای شدیدی برای یادگیری داشته باشد . همچنین می تواند باعث کاهش اعتماد بنفس در دانش آموزان شود.

به همین دلیل مهم است که  در اسرع وقت نارساخوان و هرگونه مشکل پردازش تصویری را شناسایی کنیم، بنابراین می توان از امکانات مناسب کلاس درس و آموزش استراتژی مناسب استفاده کرد.

 

تشخیص نارساخوانی در 3 مرحله

 

نارساخوانی چیست؟

نارساخوانی یک مشکل یادگیری خاص است که می تواند توانایی کودک در مذاکره با زبان را تحت تأثیر قرار دهد.

این می تواند بر روی هر دو زبان نوشته شده و گفتاری تأثیر بگذارد ، تشخیص به طور معمول تا زمانی که دانش آموز مدرسه را شروع نکرده است، داده نمی شود.

هر مورد نارساخوانی متفاوت است؛ هر دو شدت و علائم می تواند به شدت متفاوت باشد. بعضی از شواهد نشان می دهد که کودکان مبتلا به نارساخوانی دارای اختلال پردازش تصویری هستند (2) و همچنین حافظه کوتاه مدت نیز دخیل است.

با این حال، آنچه که ما برای اطمینان می دانیم این است که اختلال در ارتباط با هوش نیست و غیر معمول نیست که یک کودک سطح خواندن و نوشتنش  بسیار پایین تر از همسالان خود باشد.

كودكان مبتلا به نارساخواني ممكن است وقت زيادي براي دريافت دستورات و يا پاسخگویی در زمان ارزيابي نیاز داشته باشند.

از آنجا که مشکلات یادگیری اغلب به روش منفی مورد بحث قرار می گیرد، بعضی از افراد آگاه نیستند که نقاط قوت مربوط به نارساخوانی وجود دارد.

این شامل مهارتهای حل مسئله، اصالت، تفکر بیرونی و خلاقیت است. برخی از افراد مشهور و کارآفرینان حتی موفقیت خود را به اختلال سوق داده اند.

 

اختلالات پردازش تصویری

پردازش تصویری با مشکلات درک نمادهای نوشته شده از جمله : نمادهای مورد استفاده برای نشان دادن زبان، اعداد، معادلات و ایده ها

به عنوان مثال، فلش در نشانه جاده، مشخص می شود. افرادی که اختلالات پردازش تصویری دارند لزوما به طور ناخوشایندی نادیده میگیرند و کمتر از افراد همسالشان هوشمند هستند.

مغز آنها به سادگی تلاش می کنند تا حسابی از دیدگاه بصری دریافت کنند. آنها ممکن است جهت گیری یا نظم نمادها را مخلوط کنند، مکان خود را بر روی یک صفحه جدا کرده و نقشه ها، نمودار ها و تمام نمادهای بصری را بخوانند.

 

6 نکته برای معلمان

ساده نگه داشتن آن و کاهش انحراف بصری و صدا
چاپ بر روی کاغذ رنگی
تنظیم و تطبیق برنامه های آموزشی بر روی صفحه های نمایش و ایجاد اپلیکیشن
کپی کردن در کلاس درس
گزینه های کتاب های صوتی برای تکالیف خواندن
آموزش تایپ لمسی و دسترسی به رایانه ها یا رایانه های لوحی

 

منبع 

روانشناس

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگرتخصصی اختلال یادگیری 

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *