چگونه خاطرات ناخواسته را فراموش کنیم – یکی از بهترین مراکز نوروفیدبک درتهران

چگونه خاطرات ناخواسته را فراموش کنیم 

 

 

هر کس خاطراتی دارد که تمایل به فراموشی دارد و ممکن است آنها را ا به عقب بازگرداند. خاطرات بد ممکن است بعضی از مشکلاتی را از جمله  اختلال استرس پس از سانحه تا ترس و وحشت ایجاد کند.

هنگامی که یک حافظه ناخواسته در ذهن نفوذ می کند، یک واکنش طبیعی انسان است که می خواهد آن را مسدود کند.

صد سال پیش، فروید پیشنهاد کرد که انسانها مکانیسمی دارند که می توانند از خاطرات ناخواسته خارج شوند.

اخیرا دانشمندان شروع به درک این امر کرده اند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

درمطالعات تصویربرداری عصبی مشاهده کرده اند که سیستم مغز نقش مهمی در فراموشی ذهنی ایفا می کند و مطالعات نشان داده اند که افراد به طور عمدی می توانند خاطرات خود را از آگاهی بگذراند.

 

چگونه خاطرات ناخواسته را فراموش کنیم - یکی از بهترین مراکز نوروفیدبک درتهران

چگونه خاطرات شکل می گیرند؟

در ذهن فرد برای ذخیره اطلاعات در حافظه، پروتئین ها سلول های مغز را تحریک می کنند تا رشد کنند و ارتباطات جدیدی ایجاد کنند.

هرچه بیشتر از حافظه مان کار بکشیم یا حوادث خاصی را که در اطراف مان اتفاق می افتد تکرار کنیم، این اتصالات عصبی قوی تر می شوند.

حافظه تا زمانی باقی می ماند که ما اطلاعات را بازبینی کنیم.

برای مدت طولانی، مردم فکر کردند که حافظه قدیمی تر، ثابت تر است، اما این لزوما درست نیست.

هر بار که ما ازحافظه استفاده میکنیم دوباره انعطاف پذیر می شود. اتصالات ظاهرا تبدیل به قابل خواندن هستند و سپس آنها را تنظیم مجدد میکند.

حافظه می تواند در هر زمانی که ما آن را به یاد می آوریم تغییر کمی کند و با هر احتیاط قوی تر و واضح تر بازیابی می شود.

حتی خاطرات طولانی مدت پهم ایدار نیستند.

این فرایند  دوباره تقویت،  سازگاری نامیده می شود. بازسازی می تواند خاطرات خود را کمی بهتر یا بدتر تغییر دهد. دستکاری این روند می تواند همین کار را انجام دهد.

اگر از چیزی که در زمانی که ما جوان هستیم بترسیم، یاداوری آن رویداد  در حافظه می تواند کمی بیشتر ترسناک باشد  که ممکن است نسبت به واقعیت واقعی نباشد.

عنکبوت کوچکی که ما را یک بار ترساند ممکن است در طول عمر در ذهن ما این ترس بزرگتر شود و باعث ایجاد یک فوبیا می شود.

 

با نوروفیدبک افکارتان را کنترل کنید

چرا خاطرات بد بسیار زنده هستند؟

بسیاری از مردم می دانند که تجربیات بد در حافظه بیش از آنهایی است که خوب هستند. وقتی ما آنها را نمی خواهیم، در آگاهی ما نفوذ می کنند.

محققان نشان داده اند که خاطرات بد واقعا درخشان تر از موارد خوب هستند، احتمالا به دلیل تعامل بین احساسات و خاطرات. این خصوصا زمانی است که احساسات و خاطرات منفی هستند.

دانشمندان  درعصب برداری عصبی نشان دادند که فرآیند رمزگذاری و بازیابی خاطرات بد شامل قسمت هایی از مغز است که احساسات را پردازش می کند، به ویژه آمیگدال و قشر اوربیتوفرناتال.

به نظر می رسد که احساسات قوی تر باحافظه در ارتباط هستند و این امر منجر به یادآوری جزئیات بیشتر است.

مطالعات fMRI نشان می دهد که فعالیت های سلولی بیشتر در این مناطق زمانی رخ می دهد که کسی تجربه ای بدی داشته باشد.

 

جایگزینی خاطرات

در سال 2012، دانشمندان دانشگاه کمبریج برای اولین بار نشان دادند که مکانیسم های مغز در جایگزینی و سرکوب خاطرات دخیل هستند.

آنها دریافتند که یک فرد میتواند خاطرات را سرکوب یا خاموش کند و این کار را با استفاده از  بخشی از مغز درقشر پیشانی فرونتال انجام میشود  تا مانع فعالیت در هیپوکامپ شود. هیپوکامپ نقش مهمی در به یاد آوردن رویدادها دارد.

برای جایگزینی یک حافظه، مردم می توانند آگاهی خود را نسبت به یک حافظه جایگزین هدایت کنند. دو ناحیه به نام های کورتکس پیش پیشانی و قدامی قشر پیشانی وسطی می گویند. این مناطق برای حضور خاطرات خاص در آگاهی ذهن، در حضور خاطرات حیرت انگیز مهم هستند.

سرکوب حافظه شامل خاموش کردن بخش هایی از مغز است که در فراخوانی دخیل هستند. برای جایگزینی یک حافظه، آن مناطق باید فعالانه در هدایت مسیر حافظه به سمت یک هدف جذاب تر قرار گیرند.

محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای مشاهده فعالیت مغز شرکت کنندگان در طول فعالیت استفاده کردند.

این فعالیت شامل ارتباطات یادگیری بین جفت کلمات و سپس تلاش برای فراموش کردن خاطرات یا با یادآوری موارد جایگزین برای جایگزینی آنها و یا مسدود کردن آنها بود.

نتایج نشان داد که هر دو استراتژی به همان اندازه موثر هستند، اما مدارهای عصبی مختلف فعال می شوند.

در اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) افرادی که یک رویداد زندگی منفی را تجربه کرده اند با خاطرات ناخواسته ای که بر نفوذ به آگاهی تکیه می کنند، دچار مشکل می شوند.

دانستن بیشتر در مورد اینکه چگونه حافظه را می توان جایگزین یا سرکوب کرد، ممکن است به افرادی که دارای این وضعیت ناتوان کننده هستند کمک کند.

 

تغییر زمینه

زمینه ذهنی که در آن شخص یک رویداد را درک می کند بر روی ذهنیت خاطرات مربوط به آن رویداد تأثیر می گذارد.

رویدادها را در ارتباط با رویدادهای دیگر، جایی که رخ داده است، به یاد می آوریم  این، به نوبه خود، بر آنچه که خاطرات بعدا باعث می شود، یا اینکه چگونه می توانیم آنها را یادآوری کنیم، تأثیر می گذارد.

 

زمینه می تواند با  حافظه مرتبط باشد. این می تواند شامل نشانه های مرتبط با احساس، مانند : بو یا طعم، محیط خارجی، حوادث، افکار یا احساسات در اطراف زمان رویداد، ویژگی های احتمالی مورد، به عنوان مثال، جایی که بر روی یک صفحه ظاهر می شود و … باشد.

دانشمندان پیشنهاد کرده اند که هر فرایندی که درک ما از این زمینه را تغییر می دهد می تواند توانایی ما برای بازیابی خاطرات خاص را افزایش یا کاهش دهد.

 

برای آزمایش، یک تیم از محققان به شرکت کنندگان مجموعه ای از کلمات را دادند، در حالی که  انها در حال تماشای تصاویری از طبیعت مانند سواحل و یا جنگل بود. هدف از این تصاویر ایجاد خاطرات متنی بود.

سپس از بعضی از شرکت کنندگان  خواستند تا  کلماتی را که در لیست اول است قبل از مطالعه دوم فراموش کنند

زمانی که خواستند کلمات را فراخوانی کنند، گروهی که خواسته بودند فراموش کنند توانستند کلمات کمتری را به یاد بیاورند.

افرادی که به طور عمد در تلاش برای فراموش کردن کلمات بودند ،زمینه ای را که در آن آنها را حفظ کرده بودند رها کرده بودند و کلمات کمتری را به یاد اوردند.

این نشان می دهد که می توانیم عمدا فراموش کنیم.

 

منبع

روانشناس

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *