یافته های شگفت انگیز در مورد خواب

حقایقی در مورد خواب

هیچ کس علت دقیق خوابیدن را نمی داند، اما محققان به یافته های مهمی در زمینه خواب رسیده اند که تا حدی متضاد به نظر می رسد. در ادامه به برخی از این یافته های شگفت انگیز می پردازیم:

اکثر افراد به مدت خیلی طولانی می خوابند.

اکثرا می شنویم که برخی افراد خواب کافی ندارند، اما طبق بررسی های اخیر افرادی نیز بیشتر از 9 ساعت در روز می خوابند که درصد این افراد در حال افزایش است.

طبق نتایج تحقیقی در سال 2013 که در طول دو دهه انجام شد، محققان دریافتند که درصد افرادی که بیش از 9 ساعت در شبانه روز می خوابند در این دو دهه از 28 درصد در سال 1985 به 37 درصد در سال 2007 افزایش یافته است.

به علاوه بارها و بارها شنیده ایم که میزان خواب مردم قبل از این بیشتر بود، اما هیچوقت شواهد خوب و کافی برای این ادعا وجود نداشته است.

به هرحال بهتر است بگوییم تعریف انسان ها از خواب مبهم است و احتمالا در تحقیق شرکت کنندگان مدت زمانی را که در تخت خواب خود می گذرانند به محقق اعلام می کنند و نه مدت زمان واقعی خواب خود.

روزهای برفی خواب انسان بیشتر می شود.

انسان ها به خواب زمستانی نمی روند، اما در روزهای برفی بلند شدن از تخت کمی سخت تر است. بررسی داده های مربوط به نرم افزار ثبت خواب مشخص کرد که افراد در روزهای برفی در طول زمستان در مقایسه با روزهای گرم کمی بیشتر می خوابند.

در طول زمستان به دلیل کاهش تعداد ساعت های روشن روز عادت های خواب تغییر می کنند که بر روی ساعت داخلی بدن تاثیر می گذارد.

ما گاهی هوشیاری بیشتر در نیمی از ذهن خود می خوابیم.

حیوانات دریایی، مانند دلفین، در زمان خواب تنها به نیمی از مغز خود استراحت می دهند، بررسی های اخیر نشان داده اند که پدیده ای مشابه و البته با شدت کمتر در انسان ها رخ می دهد. افراد شرکت کننده در تحقیق در این زمینه، در شب اول در آزمایشگاه در نیمه چپ مغز خود نسبت به نیمه راست آن فعالیت بیشتری نشان دادند.

هوشیاری بیشتر یک نیمکره مغز در طول شب معمولا در محیط های جدید در مغز انسان رخ می دهد – در یک محیط جدید نیمکره چپ مغز مانند یک نگهبان عمل می کند که باعث هوشیاری بیشتر فرد در صورت بروز خطر می شود.

زندگی مدرن در حقیقت خواب ما را می دزدد

فناوری های جدید مانند ابزار الکترونیکی اغلب باعث بیدار ماندن طولانی افراد می شوند. اما محققان کشف کردند که با وجود این فناوری ها و ابزار میزان خواب انسان ها نسبت به قبل تغییری نکرده است.

در تحقیقی که در این زمینه انجام شد، محققان زندگی بومیان افریقا و جنوب امریکا را به عنوان نمونه هایی از اجدادمان، مورد بررسی و تحلیل قرار دادند و دریافتند که این بومیان در شب کمتر از 6.5 ساعت می خوابند – این میانگین کمتر از میزان خواب انسان مدرن است که بین 7 تا 8 ساعت می باشد.

خواب مختل شده بدتر از بیدار ماندن است.

کم خوابی باعث بدخلقی شما می شود، اما خراب شدن و مختل شدن مکرر خواب حتی تاثیر بدتری دارد. محققان دریافتند که دچار اختلال مکرر در خواب خود می شوند روز بعد نسبت به کسانی که دیر خوابیده اند، انرژی کمتری خواهند داشت. علت این مسئله این است که افرادی که به طور مکرر خوابشان قطع می شود، زمان کمتری خواب عمیق دارند.

منبع:

http://www.livescience.com/54507-sleep-surprising-findings.html

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درانگر اختصاصی غیردارویی اختلالات خواب 

برای کسب نوبت ویزیت با ایشان در شعبه شریعتی تهران و کرج اینجا را کلیک کنید

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «یافته های شگفت انگیز در مورد خواب»

  1. سلام.من سالهاست از کم خوابی رنج میبرم بدون اینکه هیچ دلیل جسمی داشته باشه.فقط درنوجوانی، یکی از دوستانم ناخواسته منو از اینمه کسی هرگز خوابش نبره ترسوند، واین ترس باعث شد چندین سال هر شب با استرس شدید بخواب برم اما سنم کم بود و نمیگفتم پس من چطور با این میزان ترس، خوابم میبره،؟؟؟،بهرحال،الان باوجودهمه اینا، بقایای اون فکر غلط وخاطرات استرسهای شبانه توذهنم مونده و گاهی سرباز میکنه و مجبور به خوردن ارامبخش میشم درطول این مدت بشدت باعث کاهش قوای ذهنیم شده،، میدونم همش توهم وتخیله اما سالهای زیادی بعنوان یه واقعیت باهاشون زندگی کردم، مبخوام کمکم کنن از شر این بت خیالی خلاص بشم. چیزی شبیه فراموشی اون افکار،درسته توهم بود همش،اما من چندسال باهاشون زندگی کرده ام و از همون ترسام کلی خاطره دارم اما با وجود این اگر راهی برای فراموشی یا چیزی شبیه این هست کمکم کنین. ممنون میشم.

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      توصیه میکنم که ابتدا تست خواب که در سایت به صورت رایگان وجود دارد را پر نمایید تا توسط متخخصین محترم خواب کلینیک بررسی دقیق انجام گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *