شباهت تاثیر مصرف قند و مواد مخدر بر مغز

مصرف قند

اکثر مردم معتقد هستند که تاثیر قند بر مغز مانند تاثیر مواد مخدر و کوکائین بر مغز است. بررسی های جدید نیز نشان می دهند افرادی که دچار اعتیاد به شکر و مواد قندی هستند، باید تحت درمان های مشابه افراد معتاد قرار بگیرند.

طبق بررسی های انجام شده مصرف زیاد قند مانند کوکائین و سایر مواد مخدر، باعث بالارفتن سطح دوپامین در مغز می شود. در نتیجه مصرف طولانی مدت قند منجر به کاهش سطح دوپامین در مغز خواهد شد. در نتیجه فرد نیاز به مصرف قند بیشتری خواهد داشت تا بتاند سطح دوپامین مغز خود را به حالت قبل بازگرداند و از بروز افسردگی خفیف پیشگیری کند.

محققان دریافتند قرار گرفتن مزمن در برابر قند ممکن است منجر به بروز اختلالات خوردن و تغییر در رفتار رفتار فرد شود. پروفسور سلنا بارتلت، دانشمند عصب شناسی، می گوید: داروهایی که برای درمان اعتیاد به نیکوتین استفاده می شوند، برای درمان اعتیاد به قند نیز قابل استفاده هستند.

مصرف قند باعث بالا رفتن وزن می شود. به علاوه بالا رفتن مکرر سطح دوپامین در مغز، که مراکز پاداش و لذت را در مغز کنترل می کنند، به همان شکلی رخ می دهد که پس از مصرف قند در مغز رخ می دهد.

مصرف قند علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن می شود، تداوم مصرف آن ممکن است منجر به بروز عوارض عصبی و روانی شود که بر روی خلق و خو و انگیزه تاثیر می گذارند.

به اشتباه تصور می شود عوامل مهم در کاهش وزن کم کردن کالری و قدرت اراده است. واقعیت این است که قند و دیگر غذاهای فرآوری شده مانند مواد مخدر اعتیاد آور هستند. در این دو نوع اعتیاد نه تنها علائم رفتاری مشابه هستند، بلکه دارای بیولوژی مشابهی نیز هستند.

در ادامه به برخی شباهت های مربوط به مصرف قند و مصرف مواد مخدر اشاره می کنیم.

  • مصرف قند میل به غذا را افزایش می دهد.

میل به خوردن یک حس بسیار قوی است. افراد معمولا این میل را با گرسنگی اشتباه می گیرند در حالیکه کاملا متفاوت هستند. گرسنگی بر اثر سیگنال های پیچیده فیزیولوژیک به وجود می آید. این سیگنال ها نیاز بدن به انرژی و مواد غذایی را اعلام می کنند.

میل به غذا خوردن ممکن است پس از اتمام یک وعده غذایی کامل بروز کند. میل به خوردن در واقع نیاز بدن به مواد غذایی نیست، بلکه نیاز مغز به پاداش است. به عبارت دیگر مغز شما را به سمت مصرف دوپامین بیشتر می کشاند.

میل به مصرف قند در این شرایط درست مشابه میل به مصرف مواد مخدر، سیگار و سایر مواد اعتیادآور است. فرایندهای طبیعی و وسواس های فکری نیز یکسان هستند.

  • تحقیقات نشان داده اند که قند بر روی همان بخش هایی از مغز تاثیر می گذارد که مصرف مواد مخدر.

دنبال کردن فعالیت های مغز دشوار است، اما غیرممکن نیست. محققان اغلب از دستگاه هایی به نام اسکنرهای MRI عملکردی استفاده می کنند تا تغییرات ایجاد شده در جریان خون در بخش های خاص مغز را احساس کنند.

از آنجایی که جریان خون به طور مستقیم با فعالسازی نورون ها در ارتباط است، محققان می توانند با استفاده از این دستگاه ها بخش های فعال شده مغز را مشاهده کنند.

استفاده از این دستگاه ها نشان داده اند که مصرف قند و مصرف مواد مخدر هر دو بخش های یکسانی از مغز را فعال می کنند و زمانی که فرد میل به مصرف غذا یا مصرف مواد مخدر دارد، همان بخش ها فعال می شوند.

  • در برابر تاثیرات پاداش نوعی مقاومت ایجاد می شود.

زمانی که دوپامین زیادی وارد مغز می شود، باعث به وجود آمدن مکانیزم محافظتی در مغز می شود. در این شرایط مغز تعداد گیرنده های دوپامین خود را کاهش می دهد تا تعادل مغز حفظ شود. این وضعیت کمینه سازی (downregulation) نامیده می شود و باعث به وجود امدن نوعی مقاومت در بدن می شود.

یکی از مهم ترین تاثیراتی که مواد مخدر بر روی مغز می گذارند، همین تاثیر است؛ فرد به طور فزاینده ای نیاز به مصرف مواد بیشتری دارد زیرا مغز تعداد گیرنده های خود را کاهش داده است. شواهد نشان می دهند که در مورد مصرف قند نیز شرایط به وجود آمده در مغز به همین شکل است.

مقاوم شدن بدن یکی از مخرب ترین تاثیرات اعتیاد است و در مورد تمام مواد مخدر و همچنین مصرف قند و برخی مواد غذایی ناسالم نیز باعث به ایجاد مقاومت در بدن می شوند.

پس از مقاوم شدن بدن به هر نوع ماده ای، فرد مصرف آن را زیاد می کند. به همین دلیل برخی افراد در مصرف قند زیاده روی می کنند.

  • حساسیت متقاطع – پژوهش های انجام شده روی نمونه های حیوانی نشان داده اند که حیوانات می توانند حساسیت به قند را با حساسیت به مواد مخدر جابه جا کنند.

حساسیت متقاطع یکی از ویژگی های مواد مخدر است، به این صورت که اعتیاد از یک ماده به یک ماده دیگر به راحتی قابل تغییر است. پژوهش ها نشان داده اند حیوانات آزمایشگاهی که به قند اعتیاد پیدا کرده اند به راحتی می تواند آن را به آمفتامین یا کوکائین تغییر دهند.

  • داروهایی که برای ترک اعتیاد استفاده می شوند، برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته مهم دیگری که محققان دریافتند این است که همان داروهای مورد استفاده برای ترک اعتیاد، در کاهش وزن نیز به افراد کمک می کنند. اینکه داروهای کاهش وزن و ترک اعتیاد مشابه هستند، نشان می دهد مواد غذایی و مواد مخدر دارای مسیرهای بیولوژیک یکسان هستند.

  • ترک قند و مواد مخدر باعث بروز علائم مشابه می شوند!

بروز علائم ترک از دیگر موارد مهم هستند. زمانی که فردی مصرف ماده ای که به آن اعتیاد دارد را متوقف می کند، دچار علائمی می شود. یکی از مهم ترین موارد ترک کافئین است. افرادی که دچار اعتیاد به کافئین هستند، اگر زمان زیادی از مصرف کافئین اجتناب کنند، دچار سردرد، خستگی و تحریک پذیری می شوند. شواهدی وجود دارد که این مسئله در مورد مصرف قند نیز درست است.

  • قند به شدت برای سلامت جسم خطرناک است.

بدون تردید مواد قندی برای سلامت خطرناک هستند. مواد قندی و غذاهای ناسالم مواد مغذی – مانند فیبر و پروتئین – کمی دارند. این مواد غذایی باعث می شوند فرد بیشتر غذا بخورد و ترکیبات آنها نیز باعث بروز بیماری های قلبی، سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 می شوند.

تقریبا همه مردم با این ویژگی های مواد قندی آشنا هستند، اما همچنان در مصرف آنها زیاده روی می کنند. این مسئله در مورد مواد مخدر نیز درست است. فرد معتاد می داند مصرف مواد مخدر باعث آسیب های جسمی و روحی می شود، اما همچنان به مصرف بیشتر مواد مخدر می پردازد.

 

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.independent.co.uk/news/science/sugar-has-similar-effect-on-brain-as-cocaine-a6980336.html” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” https://authoritynutrition.com/10-similarities-between-junk-foods-and-drugs/” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

نگارنده و محقق: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *