ترنس یا تراجنسیتی به چه معناست؟

ترنس یا تراجنسی

زمانی که یک کودک متولد می شود، یا دختر یا پسر است. جنسیت یک انسان براساس بیولوژی تعیین می شود – کروموزوم ها، آناتومی و هورمون ها. اما جنسیت درونی یک انسان – حس مرد بودن یا زن بودن یا هر دو – همیشه با جنسیت بیرونی هماهنگ نیست. افرادی که دچار مشکل تراجنسیتی یا ترنس هستند جنسیت خود را به عنوان جنسیت حقیقی خود نمی پذیرند.

به عبارت دیگر یک فرد ترنس در ابتدا ممکن است بنا به ظاهر به عنوان یک مرد معرفی شود، اما جنسیت واقعی او اینگونه نیست. یک زن ترنس اکنون به عنوان یک زن زندگی می کند، اما در زمان تولد مرد معرفی شد و یک مرد ترنس نیز امروز به عنوان یک مرد زندگی می کند، در حالیکه در زمان تولد بدن یک زن را دست.

بسیاری از افراد اعتقادات و فرضیه هایی در مورد عبارت تنس دارند، اما این مشکل مربوط به گرایش جنسی یا حتی چگونگی لباس پوشیدن فرد نمی شود. این مشکل مربوط به چگونگی احساس درونی فرد است.

موسسه ویلیامز در این باره بیان می کند حدود 700 هزار نفر در امریکا به مشکل ترنس مبتلا هستند. هر یک از این افراد منحصر به فرد هستند و مشکل آنها شخصی است. برخی می گویند جنسیت این افراد برخلاف جنسیتی است که با آن متولد شده اند. برخی دیگر تصور می کنند این افراد هم زن هستند و هم مرد. برخی دیگر هیچ جنسیتی را در خود تشخیص نمی دهند.

هلن رابرت فریدمن، متخصص روانشناسی بالینی در سنت لوئیس که متخصص متخصص مسائل هویت جنسی و ترنس نیز می باشد، در این باره می گوید: واقعیت این است که جنسیت براساس یک پیوند دوگانه موجود است و موارد زیادی بین این دو وجود دارد.

ترنس یک بیماری روحی نیست!

بسیاری از افراد ترنس به دنبال مشاورهای روحی و روانی هستند، اما تراجنسیتی یا ترنس یک مشکل روحی محسوب نمی شود. بسیاری از ترنس ها دچار افسردگی یا اضطراب می شوند و یا از لحاظ اجتماعی منزوی می شوند، اما اغلب این مشکلات روحی ناشی از ترس به وجود آمده در فرد به دلیل طرد شدن از طرف خانواده و دوستان است.

فریدمن می گوید: این افراد زمانی که احساس می کنند قادر نیستند آنچه واقعا هستند باشند، دچار اضطراب یا افسردگی می شوند.

در برخی از این افراد مشکلات به وجود آمده منجر به بروز افسردگی بالینی، سوء مصرف مواد یا الکل یا دیگر مشکلات روحی می شود که نیاز به درمان دارند.

فرد ترنس چگونه مشکل خود را تشخیص می دهد؟

افراد مبتلا به ترنس در هر سنی می توانند این مشکل را در خود تشخیص بدهند. برخی از آنها خیلی زودتر آن را تشخیص می دهند و برخی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند. بعضی از مبتلایان ممکن است سال ها از درون احساس خوبی نداشته باشند ولی علت دقیق آن را تشخیص ندهند و یا اینکه سعی می کنند از فکر کردن یا صحبت در مورد آن اجتناب کنند. تلاش برای سرکوب کردن یا تغییر جنسیت حقیقی نه تنها موثر نیست، بلکه بسیار دردناک و آسیب رسان نیز خواهد بود.

اگر در مورد افراد ترنس بیشتر در رسانه ها صحبت شود و این افراد بیشتر دیده شوند، صحبت در مورد این عارضه توسط فرد مبتلا راحت تر خواهد بود، به علاوه این افراد مشکل خود را نیز به خوبی تشخیص می دهند.

برای بسیاری از ترنس ها تشخیص جنسیت حقیقی و تغییر آن پیامدهای زیادی ممکن است در پی داشته باشد. این افراد زمانی که در مورد مشکل خود صحبت می کنند، ممکن است مورد تبعیض های اجتماعی و آزار و اذیت قرار بگیرند. دوستان، خانواده، اقوام، همکاران و همکلاسی ها ممکن است جنسیت جدید فرد را نپذیرند. ترس افراد ترنس نیز عدم پذیرش توسط اطرافیان است.

تفاوت بین گرایش جنسی و هویت جنسی چیست؟

هویت جنسی و گرایش جنسی دو مسئله متفاوت هستند. هویت جنسی همان آگاهی درونی شما نسبت به جنسیت تان است – به عنوان مثال آگاهی شما از اینکه یک زن یا مرد هستید. گرایش جنسی به معنای جهت گیری و جذب شما به جنسیت مورد نظرتان است. مانند افراد عادی، ترنس ها نیز ممکن است دارای گرایشات جنسی باشند. به عنوان مثال یک مرد ترنس (شخصی که در حال حاضر به عنوان یک مرد زندگی می کند) ممکن است در ابتدا جذب مردها شود (در اینصورت مردگرا یا gay نامیده می شود) و یا ممکن است جذب زن ها شود (در این شرایط به عنوان یک مرد مستقل شناخته می شود).

تفاوت بین دو جنسه (intersex) و ترنس چیست؟

گاهی ترنس و دو جنسیتی با هم اشتباه گرفته می شوند. افراد دو جنسه دارای آناتومی تولید مثل یا ژن هایی هستند که با تعاریف معمول مونث و مذکر سازگار نیستند. در حالیکه ترنس مربوط به دانش درونی فرد نسبت به هویت جنسی خود است. فرد ترنس معمولا با بدن و ژن هایی متولد می شود که با تعریف معمول نر و ماده هماهنگ است، د حالیکه شخص می داند هویت جنسی وی متفاوت است.

عموما تصور می شود تعیین جنسیت نوزادها به راحتی و از طریق بررسی آناتومی ظاهری نوزاد انجام می شود، اما این مسئله به این راحتی نیست. هر ساله دو هزار نوزاد متولد می شوند که از طریق ویژگی های ظاهری آنها دختر و پسر بودنشان به راحتی قابل تشخیص نیست. افرادی که بدن آنها در محدودی بین زن و مرد قرار می گیرد، به عنوان دو جنسه شناخته می شوند. به عنوان مثال برخی نوزادها با کروموزوم های XY متولد می شوند اما دارای اندام جنسی زنانه و ویژگی های ثانویه جنسی هستند. برخی دیگر ممکن است دارای کروموزوم XX باشند، اما رحم (uterus) نداشته باشند و یا بدن آنها به راحتی برای زن یا مرد قابل تشخیص نباشد.

چطور از یک فرد ترنس حمایت کنیم؟

در ادامه نکاتی بیان می شوند که در حمایت و برقراری ارتباط با افراد ترنس موثر هستند:

  • با نگاه کردن به یک شخص نمی توان ترنس بودن وی را تشخیص داد.
  • در مورد اسم واقعی یا اسم زمان تولد این افراد سوال نپرسید.
  • در مورد برنامه های آنها در رابطه با استفاده از هورمون یا جراحی هیچ سوالی نپرسید.
  • از بیان توصیفات و جملاتی مانند: شما واقعا شبیه به یک زن هستید، اجتناب کنید.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و روان درمانگر اختلالات جنسی

عضو علمی انجمن ملال جنسی از سال 1396

( مشکلات میل جنسی، واژینیسموس و مشکلات روابط زناشویی)

عضو کمیته جنسی انجمن روانپزشکان ایران

دکتر سینا قاسمی

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی

دکتر دانیال خواجوی 

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی( شعبه کرج )

و 

سمیه محمدی[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/a-to-z-guides/features/transgender-what-it-means#1″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]    [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.transequality.org/issues/resources/frequently-asked-questions-about-transgender-people” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *