تکنیک های مناسب برای معلمان در برخورد با کودکان بیش فعال

معلم و دانش آموز adhd

یکی از دلایل مهم برای عدم موفقیت دانش آموزان بیش فعال در مدرسه انجام ندادن تکالیف به طور کامل می باشد. در این موارد نقش معلم کمک به این دانش آموزان برای انجام تکالیف خود و تجربه ی موفقیت تدریجی است. برای ارائه ی این نقش معلم ها می توانند از تکنیک هایی استفاده کنند.

نکاتی در مورد برنامه دار کردن دانش آموز بیش فعال

تشخیص مشکل بیش فعالی در دانش آمزان یک فرصت منحصر به فرد برای معلم می باشد، چرا که معلم این شانس را دارد که تاثیر مثبت و ملموس بر روی زندگی دانش آموز داشته باشد. اما این فرصت خاص، نوعی چالش هم می باشد که تنها توسط یک معلم تزلزل ناپذیر، صبور و با استفاده از تکنیک های اثبات شده قابل انجام می باشد.

در ادامه تکنیک هایی را مشاهده می کنید که به دانش آموزان بیش فعال کمک می کند تا مهارت های اجتماعی و میزان توجه خود را بهبود بخشند.

  • استفاده از پوشه ها و تقسیم کننده ها روی میز دانش آمور– میز باید منظم باشد اما روی آن فولدرها و تقسیم کنند هایی وجود خواهند داشت که تکالیف دانش آموز را سازماندهی می کند.

 

  • ایجاد کمک های بصری برای برنامه – وقتی یک برنامه ی بصری از برنامه های روزانه ی کلاس ارائه شود، مفاهیم زمان و روال عادی زندگی توسط یک دانش آموز بیش فعال قابل یادگیری است. با استفاده از کمک های بصری دانش آموز می تواند تکالیف بعدی خود را نیز پیش بینی کند. بدیهی است معلم نیز باید یک برنامه ی کلاسی نسبتا ثابت ایجاد کند.

 

  • توضیح چگونگی مرتب سازی آیتم های موجود بر روی میز قبل از مستقل شدن دانش آموز بیش فعال در مرتب ساختن تمام چیزهایی که دارد، معلم باید یک روش ساده برای مرتب سازی آیتم های روی میز به وی آموزش دهد، سپس به طور مکرر دانش آموز را برای دنبال کردن و به کارگیری روش تشویق کند. با تلاش دانش آموز برای مرتب سازی، می توان او را با جایزه تشویق کرد.

 

  • با تعیین نمودار تکالیف والدین را نیز وارد فرایند بهبود سازید – نمودار تکالیف توسط دانش آموز به خانه برده شده و توسط والدین امضا شود. علاوه بر این، نمودار تاریخ هایی را تعیین کرده که در آن تاریخ ها والدین باید در مورد پیشرفت فرزند خود نظر بدهند. به این روش احتمال نادیده گرفته شدن موردی از تکالیف به شدت کاهش می یابد. نوع دیگری از نمودار توسط دانش آموز و معلم استفاده می شود که در آن تکالیفی که کامل شده اند و تکالیفی که نیاز به کامل شدن دارند، مشخص شده اند.

 

  • استفاده از رنگ در نمودار به طور کل نمودار رنگی برای دانش آموزان بسیار جذاب تر از نمودار سیاه و سفید ساده می باشد. در نمودار می توان برای موضعات مختلف رنگ های متفاوت تعیین کرد. به این روش تشخیص آن توسط دانش آموز نیز راحت تر می شود.

 

وجود دانش آموز بیش فعال در کلاس، تلاش بیشتری از سوی معلم را ملزم می کند. به هرحال با استفاده از تکنیک های نام برده ی بالا تجربه ی بسیار خوبی برای فرد به وجود خواهد آمد.

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی ، روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر اختصاصی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *