اختلال وسواس جنسی

افکار وسواسی

اختلال وسواس جنسی

حمید ضرابی – روانشناس بالینی

اختلال وسواسی- اجباری مجموعه­ای از الگوهای ناخواسته تفکر، احساس و رفتار است که بسیار استرس ­آور و بی ثمر بوده و بدون درمان به دشواری می­توان کنترل­شان کرد. الگوهای تفکر شامل افکار، تصاویر ذهنی و تکانه­ های بی معنی، ناخواسته و غالبا ناخوشایند، به نام وسواس فکری هستند که برخلاف خواسته فرد به ذهن می­آیند و باعث اضطراب و یا ناراحتی فرد می­شوند.

این احساس اضطراب به نوبه خود باعث می­شود برای مقابله با این افکار وسواسی کاری انجام دهد تا اضطراب کاهش پیدا کند. همین باعث می­شود بیمار از یک سری رفتارهای تکراری یا اجتنابی برای مقابله با اضطراب استفاده کند. اما اختلال وسواسی – اجباری انواع مختلف دارد که در اینجا به نوع اختلال وسواس جنسی اشاره می­کنیم.

شاید متاهل باشید، ولی افکار ناخواسته­ای در مورد خیانت به همسرتان داشته باشید. تصاویر ذهنی غیرقاب قبولی در مورد رابطه جنسی با دیگران مثل کودکان دارید. تکانه ­های ناخواسته­ای در مورد نگاه کردن به خشتک کسی که نزدیک­تان راه می رود، دارید. نگرانید که نسبت به کودکان و افراد هم­جنس خودتان تمایل جنسی پیدا کنید. این وسواس­ها با خیال پردازی تفاوت دارند شما بیشتر احساس گناه دارید تا لذت و موجب اضطراب و پریشانی شما می­شود.

برای کنترل کردن این وسواس­های جنسی ممنوعه و ترسناک ممکن است از راهبردهای ذهنی برای بیرون کردن آنها از سرتان یا جایگزینی آنها با افکار قابل قبول­تر استفاده کنید. یا ممکن است به یک روحانی مراجعه کنید یا به طور افراطی در ذهن­تان تحلیل کنید که این وسواس­ها به چه معنا هستند مثلا آیا نشانه انحراف جنسی هستند؟

شکل دیگر راهبردهای ذهنی آن است که خودتان را محک می­زنید تا ببینید آیا افکار جنسی ناخواسته، پاسخ جنسی را در شما برمی­انگیزد یا نه. یا مدام اعتراف کنید یا اینکه اطمینا پیدا کنید از خودتان با سوالات مداوم از دیگران مثلا بپرسید من منحرفم؟

مثال

زنی 42 ساله، 17 سال است که ازدواج کرده است. اگر چه هرگز روابط همجنس گرایانه داشته است ولی افکار و تردید­های وسواسی دارد که شاید همجنس­گرا باشد.

این وسواس­های فکری با دیدن زنان جذاب، شنیدن کلماتی که حاوی اشارات جنسی هستند ( مثل جنس، رختخواب) یا صداهایی که حاوی اشارات جنسی باشد مثل بوسیدن و ناله کردن و مشاهده هر چیزی که می­تواند تعبیر جنسی داشته باشد مثل هر چیز مرتعشی یا دو زن که یکدیگر را بغل کرده­اند، آغاز می­شد.

او می­ترسید داشتن این همه افکار همجنس­گرایانه به این معنی است که که او همجنس­گرای مبدل است و ناگزیر است زندگی خانوادگی که این قدر دوست دارد را از دست بدهد. وقتی این افکار به ذهنش می­رسند، سعی می­کند معنی آنها را را مورد تامل یا تمایل قرار دهد و با نگاه کردن و یا فکر کردن به شوهرش خود را آزمایش می­کند تا خود را مطمئن سازد که هنوز دگرجنس­گراست. این راهبردهای رهنی گاهی اوقات ساعت­ها طول می­کشد. هم­چنین او به صورت تکراری دعا می­کند که هم­جنس­گرا نباشد.

درمان

افکار مزاحم جنسی بسیار رایج بوده و بیش از 90 درصد از افراد عادی زمانی در طول عمرشان این افکار مزاحم را تجربه کرده­اند. و حدود یک چهارم بیماران دارای اختلال وسواس از وسواس­های جنسی رنج می­برند.

در زنان و مردان به یک اندازه دیده می­شود. معمولا از اوایل نوجوانی شروع می­شوند. اما آن چیزی که بیش از همه مشخص است برای درمان این بیماران حرکت در یک فرایند گام به گام در درمان شناختی – رفتاری است. که اثرات این درمان به وضوح در مطالعات مختلف به تائید رسیده است.

حمید ضرابی

[divider]

کلینیک آلومینا اولین مرکز تخصصی درمان وسواس را در کشور راه اندازی نموده است.

درمان وسواس در کلینیک آلومینا توسط تیم تخصصی درمان وسواس ( روانپزشکان و روانشناسان متبحر در درمان وسواس) با روش های دارویی و غیر دارویی انجام میشود.

برای کسب اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید  یا  اینجا  کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *