معرفی چند اختلال روحی

اختلال روحی

اختلالات روان پریشی گروهی از بیماری های جدی هستند که بر روی ذهن تاثیر می گذارند. این بیماری ها فکر کردن، قضاوت، پاسخ های عاطفی، ارتباط موثر، درک واقعیت و رفتار درست را برای فرد سخت می کنند.

زمانی که این علائم شدید هستند، فرد مبتلا در برقراری ارتباط با واقعیت و انجام زندگی روزمره دچار مشکل می شود. اما حتی حالات شدید این بیماری ها نیز قابل درمان هستند.

انواع اختلالات روحی و روانی

انواع مختلفی از اختلالات روحی وجود دارند که عبارتند از:

اسکیزوفرنی. افراد مبتلا به این اختلال روحی دچار تغییراتی در رفتار و دیگر علائم می شوند – از جمله توهم و هذیان – که این تغییرات بیشتر از 6 ماه طول می کشد. این حالات معمولا بر روی کار، درس و همچنین روابط بیمار تاثیر می گذارد.

  • اختلال اسکیزوافکتیو. مبتلایان به این بیماری علائم اسکیزوفرنی و همچنین علائم اختلالات خلقی، مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی، را با هم نشان می دهند.
  • اختلال اسکیزوفرین. این بیماری نیز شامل علائم اسکیزوفرنی می شود، اما این نشانه ها مدت کوتاهی طول می کشند، بین 1 تا 6 ماه.
  • اختلال روانی یا سایکوتیک کوتاه مدت. افراد مبتلا به این اختلال روحی به مدت کوتاه و ناگهانی دچار رفتارهای سایکوتیک می شوند و معمولا این حالت در پاسخ به رویدادهای استرس زا، مانند مرگ یکی از اعضای خانواده بروز می کند. فرد اغلب به سرعت بهبود پیدا می کند – معمولا کمتر از یک ماه.
  • اختلال هذیانی. در این اختلال روحی فرد نسبت به برخی موقعیت ها دچار توهم می شود، به عنوان مثال تصور می کند دیگران بر علیه او توطئه کرده اند یا تصور ابتلا به یک بیماری را دارد. این توهمات حداقل یک ماه طول می کشند.
  • اختلالات روانی مشترک. این اختلال روحی زمانی رخ می دهد که فرد در یک رابطه دچار توهم است و شخص دیگر نیز این مسئله را قبول می کند.
  • اختلالات روانی ناشی از مواد. این وضعیت بر اثر مصرف یا ترک ناگهانی مواد مخدر بروز می کند، به ویزه موادی مانند کراک، کوکائین و مواد توهم زا.
  • اختلالات روانی ناشی از دیگر بیماری های روحی. توهم، هذیان و یا دیگر اختلالات روحی ممکن است بر اثر یک بیماری دیگر بروز کنند، بیماری که بر روی مغز تاثیر می گذارند، مانند آسیب دیدن سر یا تومور مغزی.
  • پارافرنی. این بیماری دارای علائمی مشابه اسکیزوفرنی است و در سنین بالا بروز می کند.

علائم

مهم ترین علائم این بیماری ها عبارتند از توهم، هذیان و تغییر حالت تفکر.

توهم. به معنای دیدن، شنیدن یا حس کردن چیزهایی که وجود ندارند. به عنوان مثال فرد ممکن است چیزهایی را ببیند، صداهایی را بشنود، بویی را احساس کند و یا طعمی را در دهان خود حس کند که و یا حتی حس کند چیزی روی بدنش در حال حرکت است، در حالیکه هیچ یک از این ها وجود ندارند.

هذیان. اعتقادات اشتباهی که حتی پس از اینکه اشتباه بودن آنها اثبات می شود، برطرف نمی شوند. به عنوان مثال فرد تصور می کند که غذایی که برایش اماده کرده اند سمی است و حتی پس از اینکه خلاف این تصور اثبات می شود، فرد همچنان به فکر خود ادامه می دهد.

دیگر علائم بیماری های روحی عبارتند از:

  • تکلم آشفته یا نامنسجم
  • افکار آشفته
  • رفتارهای عجیب و گاهی خطرناک
  • حرکات آهسته و غیرعادی
  • عدم رسیدگی به بهداشت فردی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها
  • مشکل در مدرسه یا محل کار و در روابط فردی
  • بیان سرد احساسات
  • نوسانات خلقی یا دیگر علائم خلقی، مانند افسردگی یا شیدایی

همه مبتلایان همیشه علائم مشابه نشان نمی دهند و این علائم به مرور زمان در یک فرد تغییر می کند.

علل بیماری

هنوز علت دقیق بیماری ها و اختلالات روحی را کشف نشده اند. محققان معتقدند عوامل زیادی در بروز این بیماری ها دخیل هستند. برخی بیماری های روحی در بین اعضای یک خانواده به صورت موروثی مشاهده می شوند. برخی دیگر تحت تاثیر استرس، مصرف مواد مخدر و تغییرات مهم زندگی بروز می کنند.

افراد مبتلا به اختلالات روحی خاص، مانند اسکیزوفرنی، ممکن است در بخش هایی از مغز که کنترل کننده فکر، درک و انگیزه هستند، دچار مشکل شوند.

متخصصان معتقدند که در اسکیزوفرنی سلول های عصبی دریافت کننده که با ماده شیمیایی گلوماتات کار می کنند، در بخش های خاصی از مغز عملکرد درستی ندارند. این امر منجر به بروز مشکل در فکر کردن و درک می شود.

این شرایط معمولا برای اولین بار در اواخر نوجوانی یا اوخر دهه دوم یا سوم زندگی بروز می کند. مردان و زنان به یک اندازه تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

تشخیص اختلال روحی

برای تشخیص بیماری، ابتدا فرد مورد معاینه کامل قرار می گیرد تا دیگر علل بروز این بیماری رد شوند. آزمایش خون و تصویربرداری از مغز فرد بیمار انجام می شود تا به این ترتیب از سلامت جسمی فرد اطمینان حاصل شود. پس از اطمینان از سلامت جسمی فرد، پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری روش درمانی مناسب را انتخاب می کند.

اکثر بیماری های روحی با روش های ترکیبی درمان می شوند، یعنی فرد بیمار علاوه بر مصرف دارو از مشاور نیز بهره می گیرد.

دارو

مهم ترین نوع دارویی که برای درمان بیماری های روحی و روانی تجویز می شود، داروهای ضد روانپریشی است. گرچه این داروها درمان محسوب نمی شوند، اما به مدیریت و کنترل بسیاری از علائم مشکل ساز بیماری کمک می کنند، برخی از علائم مشکل ساز عبارتند از توهم، هذیان و مشکلات فکری.

روان درمانی

مشاوره به شکل های مختلف انجام می شود، از جمله مشاوره های گروهی، خانوادگی و فردی، که هر کدام از آنها به گونه ای به فرد بیمار کمک می کنند.

بسیاری از مبتلایان به اختلالات روحی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان درمان می شوند، اما برخی بیماران باید بستری شوند، به عنوان مثال اگر فرد علائم شدیدی از خود نشان دهد یا خطر آسیب رساندن به خود و دیگران توسط بیمار وجود داشته باشد و یا به علت بیماری نتواند از خود مراقبت کند.

هر بیمار روحی به شکلی متفاوت به درمان پاسخ می دهد. برخی بیماران به سرعت بهبود پیدا می کنند و برخی دیگر برای بهبود کامل به هفته ها و ماه ها وقت احتیاج دارند. به علاوه برای بعضی از این بیماران لازم است دوره درمان تا مدت ها ادامه پیدا کند، اما برخی دیگر لازم است تا مدت های زیاد دارو مصرف کنند تا علائم کنترل شود، در این شرایط میزان مصرف دارو به کمترین مقدار انجام می شود تا از بروز عوارض جانبی پیشگیری شود.

آیا می توان از بیماری ها و اختلالات روحی پیشگیری کرد؟

نه. پیشگیری از این بیماری ها امکان پذیر نیست. اما هر چه درمان سریعتر آغاز شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. با درمان به موقع و مناسب می توان از بروز علائم پیشگیری کرد.

افرادی که بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های روحی هستند، به عنوان مثال کسانی که سابقه ابتلا به این بیماری ها را در خانواده خود دارند،  لازم است از مصرف مواد مخدر مانند ماری جوانا و نوشیدن الکل جدا خودداری کنند. مواد مخدر و الکل بیماری ها را تشدید می کنند.

[button color=”red” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/schizophrenia/guide/mental-health-psychotic-disorders#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی چند اختلال روحی»

  1. فرهاد سبحانی

    با سلام برادرم مدتی مشکل افسردگی دارد و طبق نظر یک از دکترها دچاره پانی تک می باشد و می خواستم بدانم گروه پزشگان در شهرستان لاهیجان و یا گیلان کسی برایمان معرفی می فرمائید چون که امکان آمدن به تهران مقدور نمی باشد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      از طریق صفحه تماس با مراکز، با مرکز گیلان تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *