یادگیری کلمات در رحم مادر

 

یادگیری در رحم مادر شروع میشود!

کودکان زمانی که در رحم مادر هستند می شنوند، و به یاد دارند که چه چیزهایی شنیده اند. مطالعات جدید نشان می دهدکه جنین می تواند کلمات خاصی را یاد بگیرد و برای حداقل چند روز بعد از تولد آن کلمات را به یاد بیاورد.البته این مطالعات به این معنا نیست که جنین معنای این کلمات را درک می کند، بلکه به این معناست که نوزادان الگوهای صوتی برخی از کلمات را تشخیص می دهند. این یافته ها توانایی جنین به یادگیری را نشان می دهد. درواقع به نظر میرسد یادگیری در رحم مادر شروع میشود.

در این مطالعه که در دانشگاه هلسینکی فنلاند انجام شد،محققان از صداهای یکسان برای قبل و بعد از تولد نوزادان استفاده کردند به این ترتیب که  17 زن باردار در هفته ی بیست و نهم بارداری ،پنج روز در هفته دو بار به مدت 4دقیقه به کلمه (tatata) که روی سی دی ضبط شده بود گوش دادند. بسیاری از مواقع آهنگ کلمه یکسان بود، اما گاهاً با آهنگ دیگری نیز ضبط شده بود. در مقابل 16 زن باردار دیگر روال عادی بارداری را طی کردند. در مجموع شیر خواران قبل از تولد 25000 بار این کلمه را در دوران جنینی از مادر شنیده بودند. دانشمندان چند روز بعد از تولد به وسیله ی الکترودهایی که به مغز نوزادان متصل کردند واکنش مغز نوزادان به کلمه ی تمرین شده را ثبت کردند. یافته ها حاکی از این بود،کودکانی که کلمه آشنا و تمرین داده شده را می شنیدند افزایش فعالیت مغز را نشان دادند. در حالی که گروه دیگر وقتی همان کلمه(tatata که هرگز نشنیده بودند) را شنیدند هیچ واکنش و افزایش عملکرد در مغز را نشان نداد.
مطالعات قبلی با استفاده از رفتارهای نوزاد مثل چرخش سر، مکیدن انگشت، نشانه های یادگیری در نوزاد را نشان داده بودند ، اما این مطالعه شنیدن صداها و یادگیری در رحم مادر در 3 ماه آخر بارداری را نشان داد.

یادگیری از رحم مادر

قسمت دوم

آموزش جنین در رحم مادر

بر اساس تحقیقات مختلف معین شده است که جنین در رحم مادر فقط یک توده در حال رشد نیست، بلکه از همان اول، قابلیت تاثیرپذیری از محیط بیرون رحم را دارد و در وقت خاصی قادر به برقرار نمودن رابطه با مادر و محیط اطراف خود است.

متاسفانه در زمان‌های قبل، مادران را تا پیش از به جهان آمدن فرزندشان، به هیچگونه فعالیتی در جهت آموزش و یا برقرار نمودن رابطه با جنین ترغیب نمی‌کردند. حتی چنانچه مادری سعی در برقرار نمودن رابطه از مسیر صحبت کردن با جنین خود بود، او را دیوانه تصور می‌کردند.

ولی در روزگار کنونی با آزمایش‌های مختلف روی جنین معین شده است که جنین در رحم مادر فقط یک توده در حال رشد و بدون فعالیت نیست، بلکه موجودی است که از همان ابتدای تشکیل، قابلیت تاثیرپذیری از محیط اطراف و خارج رحم را دارد و در وقت خاصی آغاز به شنیدن و برقرار نمودن رابطه با مادر و محیط اطراف خود میکند. یادگیری در رحم مادر آغاز میشود.

درنتیجه به خانمهای حامله توصیه میشود که از این امکان خاص نهایت استفاده را کنند و آموزش مهارت‌های زبانی و ارتباطی را از همان اول و در دوره جنینی برای فرزندشان شروع کنند.

۱- به خانمهای حامله پیشنهاد میشود که روزانه با جنین خود صحبت کنند.

صحبت کردن با جنین، رشد مغزی و دایره لغات شنیداری اش را افزایش میدهد.

۲- زمزمه کردن شعر طی ماه‌های حاملگی به خانمهای حامله توصیه میشود.

چنانچه این کار با ریتم و تون‌های گوناگونی انجام گیرد، برای ارتقای فراگیری مهارت‌های زبانی کودک در آتیه مفید خواهد بود.

۳- خواندن داستان‌ها و متن‌های تکراری برای جنین توصیه میشود.

بلند خواندن متن‌های تکراری مختلف توسط مادر برای جنین، دایره لغاتی را که جنین در دوره جنینی خود شنیده است را افزایش میدهد و درک اثربخش او را در مراحل بعدی زندگی بالا میبرد.

۴- افزون بر این که به مادران باردار پیشنهاد میشود که با جنین خود صحبت کنند، به پدران نیز پیشنهاد میشود که با جنین ارتباط کلامی برقرار کنند، زیرا به اثبات رسیده است که در دوره جنینی حافظه جنین شدیدأ در حال توسعه می‌باشد.

چنانچه نوزاد تازه متولد شده صداهای آشنایی را که در دوره جنینی با انها مانوس بوده است، را بشنود ارامش می‌یابد و استرس‌های او کاهش می‌یابد و زمینه واجب و ضروری برای فراگیری سریع او ایجاد میشود.

به خانمهای حامله پیشنهاد میشود که هنگام برخاستن از خواب، به جنین خود سلام کنند و بامداد به نه بگویند.

۵- یکی از دیگر از راههای اثربخش برای برقرار نمودن رابطه با جنین در حال رشد، ماساژ دادن شکم مادر می‌باشد.

چنانچه آموزش مهارت‌های زبانی و کلامی به جنین با ماساژ دادن همراه باشد، تاثیر مطلوب‌تری بر رویه فراگیری جنین خواهد گذاشت.

در بعضی بررسی‌های معین شده است که جنین قادر به جواب گویی به اینگونه ارتباطات می‌باشد و پاسخ‌های معناداری به آن‌ها می‌دهد که با دستگاه‌های امروزی قسمتی از این پاسخ‌ها، قابل ثبت و مقدار گیری می‌باشد.

۶- به خانمهای حامله پیشنهاد میشود که هنگام برخاستن از خواب، به جنین خود سلام کنند.

در طی روز رخدادهای هر روزه را به او گزارش دهند و با او مانند یک آدم زنده تعامل برقرار کنند.

هنگام خوابیدن نیز به او شب به خیر گویند.

۷- در روزگار کنونی انجام سونوگرافی به منظور وارسی وضعیت سلامت جنین واجب و ضروری و لازم است.

خانمهای حامله توانایی دارند تصاویر و فیلم‌های سونوگرافی خود را هر چند مدت یکبار مشاهده کنند و مکالمات خیالی با جنین خود داشته باشند.

این فعالیت‌ها، دلبستگی مادر و جنین را به هم افزایش میدهد.

۸- چنانچه مادری هستید که بسیار زود گرفتار اضطراب و نگرانی و عصبانی شدن می‌شوید، شیوه‌های کنترل عصبانی شدن و اضطراب و نگرانی را بیاموزید و تا محیطی آرام را برای تربیت جنین خود مهیا کنید، زیرا اضطراب و نگرانی و عصبانی شدن، ارتباط اثربخش و مفید مادر را با جنین تحت تأثیر قرار میدهد.

۹- به خانمهای حامله توصیه میشود که درصورت اجازه دکتر متخصص خود، ورزش‌های دوره حاملگی را انجام دهند تا نه فقط اضطراب و نگرانی آن‌ها کاسته شود.، بلکه جریان خون بدن مناسب‌تر گردد و شرایط مناسب به منظور رشد جنین مهیا شود.

۱۰- چنانچه مادر بارداری، فعالیت‌های مخربی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل یا مواد روانگردان را طی این دوره انجام دهد، مهلت طلایی فراگیری جنین خود را از دست میدهد، زیرا مصرف این مواد طی ماه‌های حاملگی به مغز جنین زیان می‌زند و بدیهی است که مغز صدمه دیده، توانایی آموزش لازم و رشد نیازی وجود ندارد نخواهد داشت.

۱۱- به خانمهای حامله پیشنهاد میشود که جنین خود را بشکل فعال و زنده در خانواده حس کنند.

ضمنا چنانچه خواهر یا برادری برای جنین در خانواده وجود دارد، او را نیز ترغیب کند تا با او صحبت کند و ارتباط اثربخش داشته باشد و احساسات و عواطف خود را با او به اشتراک بگذراد.

۱۲- بررسی‌های مختلف نشان داده است مادرانیکه افکار مثبت دارند، این افکار به جنین آن‌ها انتقال می‌یابد و رشد مغزی آن‌ها تندتر و مناسب‌تر شکل خواهد گرفت.

۱۳- نوازش جنین از روی شکم، حس آسایش و امنیت را به او القا میکند و رشد مغزی و فراگیری او مناسب‌تر میشود.

۱۴- مواد خوراکی تندرست و سالم را افزونتر استفاده کنید.

در این بین تا میتوانید از موادغذایی بهره جویی کنید که میزان زیادی امگا ۳ داشته باشند، زیرا برای بالا بردن هوش جنین بافایده است.

روغن ماهی میزان فرآوانی امگا-۳ دارد. نیاز به گفتن است که چنانچه قرص امگا ۳ برای شما توسط دکتر تجویز شده است، بایست دقت شود تا بدون جیوه باشد، زیرا جیوه خطراتی را برای جنین در پی خواهد داشت (قرص امگا ۳، بیشتر روغن ماهی است و ماهی هم دارای مقادیری جیوه است).

حاملگی و خواب


قسمت سوم

جنین در رحم آغاز به فراگیری زبان مادری می‌کند

زبان مادری؛ این تعبیر را برای زبانی که در موقع بدنیا آمدن آموخته ایم به کار می‌بریم. ولی طبق تحقیقات محققان، میشود اینطور نتیجه گرفت که زبانی که در رحم مادر آن را آموزش می‌بینیم همان زبان مادری ماست. همانطور که پیش تر اشاره کردیم یادگیری در رحم مادر آغاز میگردد.

دوره جنینی دوره تکوین توانایی هایی است که فرزند آدم پس از متولد شدن به آن‌ها احتیاج دارد. گرچه که در لحظه تولد ناتوان بنظر میرسد، ولی زمینه هر یک از این توانایی‌ها در بازه‌های زمانی گوناگون در دوره جنینی شکل میگیرد. یکی از این توانایی‌ها که وجه تمایز آدم و حیوان هم هست، زبان است.فراگیری زبان خلاف تصور عموم که فکر میکنند در دوره طفولیت شکل میگیرد، از دوره جنینی شروع میشود.

برآیند تحقیقات محققان نشان داده است اطفال در زمانیکه چند ساعت از عمرشان گذشته باشد، قادرند بین آوای زبان مادری و زبان خارجی تفاوت قائل شوند.

جنین از هفته دهم تشکیل، آغاز به وول دادن دست و پایش میکند.

و از هفته بیست و سوم می‌تواند صداهای محیط پیرامون خود را بشنود و در برخی موقعیت‌ها به این صداها عکس العمل نشان می‌دهد.

مزه خوراکی هایی که مادر میل میکند را حس میکند و نسبت به آن عکس العمل نشان می‌دهد.

و همه این‌ها وی را برای زندگی در جهان خارج از رحم آماده میکند.

مکانیسم‌های مغز و حواس مرتبط به شنیدن در ۳ ماهه دوم بارداری آغاز به تشکیل و مسیر تکاملی میکنند. به همین جهت پیشنهاد می‌شود در این مقطع از حاملگی با آواز خواندن، صحبت کردن و قصه گفتن برای جنین با او از این راه رابطه برقرار شود. چرا که اطفال در ده هفته پایانی حاملگی به آوای صحبت مادرشان گوش می‌دهند و در وقت تولد توانایی دارند آنچه را که شنیده اند، ابراز کنند.

شاید جالب باشد بدانید که آوای حروف صدادار (

vowel sounds

) در صحبت مادر بلندترین واحد برای جنین محسوب میگردد و تمرکز جنین روی آن‌ها خواهد بود. در فارسی ۶ حرف صدادار ساده و دو حرف صدادار مرکب هست.

سه حرف از ۶ حرف صدادار ساده، کوتاه و سه حرف دیگر آن بلند هستند: حروف صدادار ساده کوتاه عبارت اند از فتحه، کسره و ضمه، حروف صدادار ساده بلند نیز عبارتست از آ (

)، ای (

)، او (

)

و کلماتی که شامل این حروف باشند تاثیر بیشتری روی نوزاد خواهند داشت.

نتیجتا مادر است که میتواند نخستین تاثیر‌ها را بر مغز نوزاد بگذارد و مغز او را تحت اثر اطلاعاتی که در اختیارش می‌گذارد قرار بگذارد..

تجربه نشان داده نوزاد پس از متولد شدن قادر به یادآوری صداها و طعم‌های خاصی از درون رحم مادر خواهد بود.

پژوهش هایی که در گذشته در زمینه فراگیری زبان نوزادان و یادگیری در رحم مادر شکل گرفته، نشان میدهد که نوزادان در ماه ابتدایی زندگیشان آمادگی فراگیری زبان را دارند و شواهدی مبنی بر اینکه فراگیری زبان در رحم مادر آغاز شده باشد وجود ندارد.

از اواخر ۳ ماهه دوم کودک آغاز به شنیدن صداهای پیرامون میکند، صداهای اساسی که در این مقطع می‌شنود آوای قلب مادر، تنفس، صحبت و پمپاژ خون و صداهای سیستم گوارشی است.

صداهای خارج از تن مادر را هم تا حدی می‌شنود.

جنین صداهای خاصی از زبان مادر را پیش از زادروز یاد میگیرد.

با وجود این گرچه که آموزش به طفل متولد نشده احتمال دارد ولی شواهد اندکی مبنی بر درازمدت بودن و مفید بودن اثر آن وجود دارد.

با همه اینها گوش کردن روزانه به موزیک موتزارت فرزند شما را نابغه موزیک نمی‌کند، ولی سبب آرامش او خواهد شد.هنگامیکه موزیک پخش میکنید، احتمال دارد تپش قلب جنین درون رحم بالا رود و آغاز به حرکت بیشتر کند.اندکی پس از متولد شدن جواب او به آهنگی که درون رحم شنیده است می‌تواند مشهود باشد.

همانگونه که گفته شد تنها صدا نیست که در رحم به یاد خواهد آورد، خوراکی هایی که مادر استفاده میکند بر مزه مایع آمنیوتیک موثر است و کودک طعم‌های گوناگونی که تجربه کرده را پس از تولد به یاد خواهد آورد.

به طوریکه بررسی روشن کرد که مادری که در ۳ ماهه پایان حاملگی به مقدار فراوانی آب هویج مصرف کرده باشد، کودک سرلاک (غلات) با مزه هویج را ترجیح می‌دهد بنا بر این اگر می‌خواهید فرزندتان از دامنه وسیعی از طعم‌ها و خوراکی‌ها لذت ببرد، هنگام بارداری برنامه غذایی متنوعی داشته باشید.

با بررسی چهل نوزاد ۳۰ ساعته پسر و دختر از مسیر تخمین گرایش آن‌ها در اخذ صداها به این جمع بندی رسیدند که کودکان به حروف صدادار در زبان مادری و زبان خارجی عکس العمل نشان می‌دادند.

به اینصورت که زمان مکیدن پستانک با کشیدن سیمی به سوی کامپیوتر بررسی شد و بازتاب کودک به صداها ارزیابی شد.

مکیدن طولانی‌تر یا کوتاه‌تر برای صداهای آشنا و غیرآشنا، گواهی بر فراگیری است زیرا بیانگر این است که نوزادان توانایی دارند بین صداهای شنیده شده در رحم تفاوت قائل شوند.

در این تحقیق کودکان هنگامی که حروف صدادار زبان خارجی را می‌شنیدند بیشتر آغاز به مکیدن می‌کردند تا وقتیکه زبان مادری شان را می‌شنیدند.

هم چنین در راستای یادگیری در رحم مادر؛ پژوهشگران بیان میکنند که نوزادان بهترین فراگیری را دارند و اخذ اطلاعات آن‌ها می‌تواند بینشی نسبت به فراگیری در آتیه ایجاد نماید.

هم چنین به دنبال درک این نوشته هستند که چه معجزه‌ای در دوران کودکی این بررسی‌ها افراد بزرگسال از آن محروم هستند؛ گرچه کنجکاوی کودکان را نبایست نادیده گرفت.

سه روش برای یادگیری در رحم مادر وجود دارد:

 

  • فراگیری توسط تجربه: کودکان با صداهای آشنا و موزیک که در رحم شنیده بودند، پس از متولد شدن آرامش پیدا می‌کنند و با آن رابطه برقرار میکنند. همانطور که شاید با سر و آوای موتور ماشین درصورتیکه که یادآور حرکت یا آوای بدنتان باشد آرامش بیابند..
  • فراگیری با تکرار: به عنوان نمونه در حالتی که بطور مکرر آوای آلارم را در رحم شنیده باشد، پس از متولد شدن از شنیدن آن صدا وحشت زده نخواهد شد.
  • فراگیری از مسیر ارتباط: کودک میتواند با تجربیات خاص شما رابطه برقرار کند بطوری که درصورت حس آسایش و آرامش با قطعه‌ای موزیک، کودک نیز با آن قطعه حس آسایش و آرامش میکند.

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «یادگیری کلمات در رحم مادر»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *