چطور فرزند اول را برای پذیرش نوزاد جدید آماده کنیم

new-baby-introduce_350x440

1) در مورد نوزاد جدید وقتی به کودکتان بگویید که 3 یا 4 ماه مانده است به دنیا بیاید، آنها نمی توانند به مدت طولانی، 8 تا 9 ماه منتظر بمانند.

2)    واضح حرف بزنید، نگران نباشید، به سوالهای کودکتان با توضیحات عینی و بدون پیچیده کردن قضیه جواب دهید،می توانید به او بگویید که او در یک محل خاصی در بدن مادران به اسم رحم در حال بزرگ شدن است.کودک را سردرگم نکنید.

3)    در خود انتظار واقع بینانه ایجاد کنید. می توانید چند تصویر رنگی از نوزاد به او نشان دهید، به او بگویید که او از همان اول نمی تواند هم بازی تو باشد، باید با دقت مواظب او باشیم، می توانید با فرزند خود در مورد گریه کردن نوزاد،خوابیدن و نحوه ی غذا خوردن نوزاد صحبت کنید.

4)    همه چیز در مورد نوزاد جدید را به فرزندتان توضیح دهید، کتابهای قصه ای در مورد نوزاد برای او بخوانید، در این صورت کودک می داند انتظار چه چیزی را می کشد.

5)    می توانید با کودکتان برنامه ای برای آماده سازی بگذارید، مثل نقش بازی

6)    او را در کارهایی که برای نوزاد جدید انجام می دهید شریک و درگیر کنید،می توانید او را برای خرید وسایل نوزاد همراه کنید از او نظر بخواهید و از اینکه با شما همراهی کرده از او تشکر کنید و به او نیز هدیه بدهید.

7)    از بروز حس رقابت جلوگیری کنید، فرزندتان را تشویق کنید تا با جنین در شکمتان حرف بزند،نشان دهید که هر دوی آنها کودک شما هستند.

8)    یک تصور مثبت در کودک ایجاد کنید، از خواهر و برادر بزرگتر دعوت کنید تا کنار گهواره کودک بیاید نازش کند با او حرف بزند،هر دو را در آغوش بگیرید، او را دور نکنید، بگذارید در مراقبت از او کمکتان کند، اجازه بدهید او نیز در مراقبت از او احساس مسئولیت کند، و از او برای هر کارش تشکر کنید.
9)    اطمینان حاصل کنید که برای هر دوی آنها وقت می گذارید، اگر نمی توانید به هر دو همزمان برسید یکی از والدین ) با یک کودک و دیگری با کودک دیگر وقت صرف کنید.طوری وقت را تنظیم که هر دو والد بتوانید به هر دو نوزاد و کودک توجه کنید.


قسمت دوم

آمادگی برای ورود نوزاد

آمادگی برای ورود نوزاد

ورود یک عضو جدید به خانواده اتفاق با اهمیتی است که همۀ اشخاص خانه بایست به مرور خود را برای آن آماده کنند.

بااهمیت‌ترین نقش را در این آمادگی، مادر خانواده بر عهده دارد.

البته نمی‌توان منکر شد که زن حامله شرایط ویژه‌ای دارد که نیازمند توجه زیادی است، اما بخاطر نزدیکی عاطفی مادران با اعضای خانواده، آن‌ها بایست نسبت به آمادگی همسر و بچه‌ها دیگر نیز آگاه باشند.

هم چنین مادر به همراه تمام اعضای خانواده باید محیط منزل را برای ورود نوزاد آماده کند.

در این نوشته با آمادگی همسر، دیگر بچه‌ها و آماده کردن خانه برای ورود نوزاد و خرید سیسمونی آشنا خواهید شد.

آماده شدن همسر

در طی حاملگی با همراه کردن شریک زندگی خود در معاینه‌های پزشکی، به مرور وی را برای تولد فرزندتان آماده نمایید.

شاید به نظر نرسد، ولی بطور معمول همسر شما نیز به اندازۀ شما نگران است.

با آگاهی دادن به او، نگرانی‌هایش را کمتر کنید..

در طی حاملگی تمام وظایف خود را بر گردن او نیندازید و انتظارات نابجا از او نداشته باشید، ولی کارهایی را هم که خودتان توانایی انجام آن را ندارید، به او بسپرید و تلاش کنید همۀ کارها را خودتان به تنهایی انجام ندهید، زیرا ممکن است او را از رویه بارداری دور کنید.

در ماههای پایان بارداری ازهمسرتان بخواهید که با کودک درون شکمتان حرف بزند یا او را نوازش کند.

خواندن آواز یا داستان هم می‌تواند سودمند باشد.

با این کار، شریک زندگی تان از دید عاطفی بیشتر آمادۀ حضور نوزاد میشود و از سویی، کودک بعد از تولد می‌تواند آسان‌تر با پدرش رابطه برقرار کند.

در زمینه خرید هدیه یا لوازم نوزاد به شریک زندگی تان سخت نگیرید.

چنانچه وضعیت مالی خانواده برای خریدهای بزرگ کفایت نمی‌کند، او را زیر فشار قرار ندهید.

هم چنین در نظر داشته باشید که پسندیده‌تر است برای خرید لوازم نوزاد، سلیقه و خواست شریک زندگی تان را نیز بپذیرید.

هرچند که پدر شدن احساس بسیار ژرف و فوق‌العاده‌ای است، ولی شما نیز تلاش کنید حس پدر شدن را برای او شیرین‌تر و دلچسب کنید.

آماده شدن فرزند قبلی

چنانچه فرزند یا بچه‌ها دیگری دارید، دوره حاملگی زمان خوبیست که آن‌ها را برای ورود عضو جدید آماده نمایید.

آماده کردن فرزند یا بچه‌ها قبلی وظیفۀ شما و شریک زندگی تان است.چنانچه کودکتان را آماده نکنید، آن‌ها حس میکنند که طرد شده‌اند.

هم چنین رفتار شما می‌بایست در آمادگی دادن به فرزند کوچک‌تر و بزرگ‌ترتان برای حضور عضو جدید متفاوت باشد.

نکته‌های زیر را در مواجه با کودکان خود برای ورود عضو جدید در نگاه بگیرید:

فرزند خردسال: چناچه کودکتان خردسال است، به مرور او را آماده نمایید.تلاش کنید کم‌کم کارهایی مانند خوراک خوردن و دستشویی رفتن را به خود او واگذار کنید.بگذارید او نیز شکمتان را لمس کند و با کودک توی شکمتان صحبت کند.برایش شعر بخواند یا نقاشی بکشد.به فرزند خود باج ندهید.ورود یک نوزاد جدید علت خوبی برای هدیه دادن به او نیست، ولی گهگاه میتوانید به او به منظور انجام امورات شخصی خودش یا این که با کودک درون شکمتان مهربان است، جایزۀ کوچکی بدهید.در زمینه حضور عضو جدید به فرزند خود دروغ نگویید.

نوزادها از مرکز درمانی یا سوپرمارکت خریداری نمی‌شوند و هیچ لک‌لکی برای ما نوزادی نمی‌آورد.

حتی هیچ نوری هم شبانه توی شکم مادر بچه نمی‌گذارد.

در جواب به این سؤال کودک که کودکان از کجا می‌آیند، کفایت میکند. بیان کنید بچه از درون شکم مامان می‌آید.

چنانچه هم جوابی برای اینگونه سوال‌های فرزند خود ندارید، میتوانید از یک مشاور کمک بخواهید.

فرزند نوجوان: نوجوانان گاهی از وارد شدن نوزاد جدید استقبال انجام نمی‌دهند.

یکی از دلایلی که شاید نوجوانان نخواهند عضو دیگری به خانواده مازاد و اضافه شود، این است که حس میکند امکاناتشان سلب خواهد شد.

برخی از نوجوانان نیز فکر میکنند مادری که یک فرزند نوجوان دارد، نباید دیگر کودکی به جهان بیاورد، زیرا اختلاف سنی زیاد کودکان زشت و زننده است.به یاد داشته باشید علت مخالفت نوجوان شما هرچه که باشد، با اهمیت است.تلاش کنید پیش از اینکه شکمتان بزرگ شود و خودش متوجه این موضوع شود، این تصمیم یا اتفاق را با او در میان بگذارید و برای هر واکنشی از طرف او آماده شوید.چنانچه مخالف بود، علت مخالفتش را بشکل دقیق سؤال کنید و علل و دلایل خودتان را نیز برایش شرح بدهید.هرگز او را تحقیر نکنید و نگذارید با شما قهر کند.چنانچه خودتان نتوانستید کودکتان را قانع کنید، حتماً از یک مشاور کمک بخواهید.

چنانچه نوجوان شما از حضور یک عضو جدید در خانواده استقبال کرد، ایدۀ خوبیست که نکاتی در زمینه نگاهداری از نوزاد را به او هم آموزش بدهید یا خرید برخی لوازم مورد احتیاج نوزاد را به او بسپارید.

می‌توانید خاطرات نوزادی خودش را برایش تعریف کنید و به وی بگوئید که چه میزان بهتر است که اینبار تنها نیستید و او کمک تان میکند.در تصمیم‌گیری برای اسم نوزاد، او را هم شریک کنید و اسمی را برگزینید که شما، همسر و فرزندتان با هم آن را گزینش و انتخاب کرده‌اید.

آماده کردن فضای خانه و خرید سیسمونی

آماده کردن فضای خانه برای عضو جدید، وظیفۀ همۀ اعضای خانواده است.

خانواده با خرید سیسمونی و آماده کردن محیط خانه برای ورود عضو جدید آماده میشود.

نکات زیر در این ارتباط به شما یاری خواهد کرد:

آماده کردن محیط خانه: به علت حساس بودن بدن نوزاد، او شدیدأ مستعد فرد بیمار شدن است.

بنابراین قبل از وارد شدن نوزاد، شرایط را برای ورود او مساعد کنید.

نکات زیر میتواند در آماده کردن محیط خانه مفید باشد:

  • چنانچه جانوران موذی در خانه شما وجود دارند، دور کردن آنها را پیش از ورود نوزاد انجام دهید.شاید ایدۀ بدی نباشد که چند روز منزل را برای سم‌پاشی ترک نمایید.
  • چنانچه خانه‌تان چند اتاق دارد، اتاقی را برای نوزاد برگزینید که پنجره داشته باشد، تا هم نور افراد با سن بالا نوزاد برسد و هم هوا در آن جریان داشته باشد.
  • چنانچه قصد دارید به مناسبت ورود نوزاد، یک اتاق یا کل منزل را نقاشی کنید، این کار را تا نزدیک وضع حمل به تاخیر نیندازید.زیرا بوی رنگ و مواد شیمیایی میتواند برای نوزاد زیان آور باشد.
  • مناسب‌تر است پیش از وضع حمل، نسبت به تعمیر لوله‌های فاضلاب اقدام کنید تا حساسیتی بدنبال برخی بوهای آزاردهنده برای نوزاد پیش نیاید.
  • چنانچه در فصل سرد وضع حمل میکنید، لوازم گرمازای اتاق نوزاد را وارسی و مهیا کنید.

خرید سیسمونی: خرید سیسمونی و لوازم نوزاد میتواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد و دلتان بخواهد هر چیز زیبایی که می‌بینید را برای نوزادتان بخرید، ولی پسندیده‌تر است. نکته‌های زیر را به منظور خرید لوازم مورد احتیاج طفل در نظر بگیرید:

  • از تجربۀ مادران دیگر به منظور خرید سیسمونی بهره جویی کنید.
  • برای نوزاد لباس‌های سبک و نرمی از جنس نخ آماده کنید.
  • با توجه به اینکه سایز دقیق نوزاد را نمی‌دانید، پیش از به جهان آمدنش، لباس‌های مازاد نخرید.
  • میزان فرآوانی پوشک در منزل انبار نکنید.احتمال دارد همۀ پوشک‌ها برای فرزند شما مناسب نباشد.
  • در خرید لباس‌های گرم افراط نکنید، نوزادتان خیلی از آن‌ها استفاده نخواهد کرد.
  • ضروری نیست تمام مایحتاج کودک را پیش از تولدش بخرید.
  • ضروری نیست با اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و بی‌استفاده، اتاق نوزاد را از لحظۀ ورودش پر نمایید.اسباب‌بازی‌ها پسندیده‌تر است با گذشت زمان و متناسب با سن و سال طفل تهیه شود.
  • اسباب‌بازی‌هایی که برای نوزاد تهیه میکنید باید قابل شست‌وشو و ایمن باشد.

قسمت سوم

چگونه فرزند اول را برای ورود عضو جدید به خانواده آماده کنیم؟

در بعضی موقعیت‌ها کودکان کنجکاو می‌شوند تا اگاه باشند که عضو جدید خانواده از کجا و چگونه قرار است به جمع فامیلی آن‌ها مازاد و اضافه شود.

در یک چنین وضعیتی پدر و مادر میبایست به گفتن این جمله اکتفا کنند که «بچه از شکم مادر می‌آید» در یک مهلت مناسب بنشینید و با فرزندتان آلبوم دوره نوزادی او را ورق بزنید.

ورود عضو سوم به خانواده، دائما با حال و هوایی خاص همگام است، اشتیاقی که والدین برای سه نفره شدن جمع صمیمی‌شان دارند. این در شرایطی است که وقتی قرار است این خانواده سه نفره برای بار دوم پذیرای نورسیده‌ای شوند داستان اندکی متفاوت خواهد بود.

نه اینکه پدر و مادر دیگر اشتیاق چندانی نداشته‌باشند بلکه اینبار انتظار آنها تا حدی آمیخته با دل‌نگرانی‌هایی است که علت آن رفتار‌ها و واکنش‌های نخستین فرزند خواهد بود. از این جهت در چنین وضعی بیشتر اوقات فرزند بزرگ‌تر به نوزادی که مقرر شده است به جمع خانواده مازاد و اضافه شود و قسمتی از توجهاتی را که به او میشود به خود اختصاص دهد، حسادت میکند.

بنابراین شیوه برخورد با فرزندی که در انتظار خواهر یا برادر خود است، موضوعی است که نباید از آن غافل شد. اینکه پسندیده‌تر است چگونه با وی برخورد کرد تا وی را برای ورود عضو جدید بدون کمترین حساسیتی آماده کرد؟ موضوعی است که فریده میرزایی، روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با «حمایت» به آن‌ها اشاره میکند.

گاهی وقتها اولیایی که تا چند هفته یا چند ماه دیگر قرار است آوای گریه‌های فرزند دوم در خانه‌شان بپیچد، مشاهده میکنند که دختر یا پسرشان به آهستگی رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان میدهد.در این حالت والدین قطعا بدانند که دلیل چنین واکنش‌هایی درخواست پنهان وی برای جلب محبت، توجه و دلواپسی ازقسمت کردن علاقه و محبت آنها است.

این رفتار از وقتیکه وی در جریان به جهان آمدن خواهر یا برادر خود قرار میگیرد احتمال دارد ظهور نماید.

بعبارتی از نخستین ماه‌های تولد این احتمال وجود دارد که ما شاهد تغییر رفتارهای عضو سوم خانواده باشیم.پس توصیه می‌کنم با عنایت به سنی که کودکتان در آن قرار دارد و توانایی درک و بسط موضوعات توسط وی، اندکی از محاسن داشتن هم‌بازی و خواهر یا برادر برای او شرح بدهید.

هم چنین زمان دقیق تولد را برایش مشخص کنید. به عنوان نمونه به وی بیان کنید قرار است دی ماه وی از تنهایی در آید و مانند بخش زیادی از همبازی‌هایش دارای خواهر یا برادر شود.

البته چنانچه فرزند اول شما به علت سنی که در آن قرار دارد تسلط زیادی به مفهوم زمان نداشته باشد، پسندیده‌تر است به عنوان نمونه بیان کنید نوزاد در زمستان به جهان خواهد آمد.

در بعضی موقعیت‌ها کودکان کنجکاو می‌شوند تا اگاه باشند که عضو جدید خانواده از کجا و چگونه قرار است به جمع فامیلی آن‌ها مازاد و اضافه شود.در یک چنین وضعیتی پدر و مادر میبایست به گفتن این جمله اکتفا کنند که «بچه از شکم مادر می‌آید» در یک مهلت مناسب بنشینید و با فرزندتان آلبوم دوره نوزادی او را ورق بزنید.

چنانچه آنقدر به گرفتن عکس علاقه‌مند بوده‌اید که از زمان تولد تا به آن سن از وی عکس گرفته‌اید، با صبر و حوصله عکس‌ها را ورق بزنید و چنانچه خاطره‌ای از هرکدام دارید درباره آن نیز اندکی گفتگو کنید. هنگامی که سرگرم گزینش و انتخاب نام مناسب برای فرزند جدید خود هستید این کار را با حضور دختر یا پسر خود انجام و اجازه بدهید تا وی نیز در این مورد نظر بدهد.

این نوع برخورد کمک میکند تا وی به‌تدریج در جریان برنامه‌های شما برای ورود عضو چهارم به خانواده قرار گیرد، نظر بدهد و بدین گونه زمانی از نزدیک مشاهده کند که خانواده چه میزان به نظرات وی اهمیت می‌دهند، به آهستگی حساسیتش اندک و کم‌تر شود.

در اغلب موقعیت‌ها پدر و مادر با خرید لوازم جدید از جمله تخت، وسیله بازی یا البسه نوزاد به استقبال عضو جدید می‌روند.چنانچه این روز‌ها شما نیز قرار است برای دومین بار مادر یا پدر شوید، پسندیده‌تر است این کار‌ها را حدود چهار تا شش هفته قبل از اینکه وی به جهان بیاید، انجام دهید.

البته از فرزند اولتان هم درباره شیوه گزینش و انتخاب و شکل این وسائل نظرخواهی کنید.

این رفتار سبب میگردد تا وی دربرابر عضو جدید خانواده احساس مسئولیت کند.

خاطرتان باشد این موارد نبایست در فاصله زمانی بسیار کوتاه تا تولد فرزند دوم انجام پذیرد، زیرا بروز تغییر و در فاصله زمانی اندک تولد فرزند جدید، می‌تواند حساسیت‌ها و حسادت‌های دختر یا پسر شما را به‌میزان بیشتری برانگیزد.

از یاد نبرید بااهمیت‌ترین نکته آماده کردن وی برای احساس مسئولیت در رویایی با خواهر و برادر جدید است.به این معنی که بهترست به او به عنوان فرزند ارشد خانواده روش حفاظت و برخورد با عضو تازه را بیاموزید؛ اینکه چگونه میتواند از او مراقبت یا او را نوازش کند.

این موارد را با او تمرین نمایید.

بدین گونه، قبل از زادروز عضو جدید به وی مفهوم مسئولیت پذیری و برقراری یک ارتباط ملایم را می‌آموزید.

چنانچه رفیقان و خویشاوندانی دارید که در وضعی شبیه با شما هستند. یا نوزادی در منزل دارند، پسندیده‌تر است به نحوی برنامه‌ریزی کنید که قادر باشید تعطیلات پایان هفته سری نیز به آن‌ها بزنید. این ملاقات‌ها ذهن کودکتان را برای ورود عضو چهارم به جمع صمیمی خانواده‌تان آماده میکند.

تقویم ورق می‌خورد و حرکت عقربه‌ها خبر از رسیدن زمان تولد کودک تازه را به شما می‌دهد.اکنون وقت آن است که برنامه‌ریزی کنید تا روزهایی که مادر برای بدنیا آمدن نوزاد در شفاخانه به سر می‌برد، فرزندتان چه کارهایی انجام دهد.

چنانچه شما پدری هستید که در یک چنین وضعیتی قرار دارید تلاش کنید او را در ذوقی که برای فرزند دار شدن البته برای بار دوم دارید، شریک کنید.

دیگر اینکه بمحض تولد در فاصله زمانی کوتاه چنانچه امکان دارد شرایطی را مهیا کنید که او مادر و خواهر یا برادر خود را ملاقات کند.

پسندیده‌تر است این ملاقات‌ها زمانی باشد که دیگر اشخاصی که برای تبریک و دیدن مادر و نوزاد آمده‌اند، حضور نداشته باشند و شما جمع صمیمی خانواده چهار نفری‌تان را در نخستین روزهای اضافه‌شدن عضو جدید خانواده زیر یک سقف جمع کنید.

زمانی که مقرر شده است برای نخستین بار نوزاد به خانه بیاید هم بایست به چند نکته توجه داشته باشید.اول اینکه خاطرتان باشد از فرزندتان برای رسیدگی به امورات هر روزه فرزند دوم کمک بگیرید.

این رفتار به او می‌فهماند که فراموش نشده‌است و قرار نیست کسی جای او را بگیرد.

گرچه می‌بایست به این موضوع توجه داشته‌باشید؛ وظایفی که به وی محول میکنید متناسب با سن و توانایی‌های او باشد.

برای نمونه از وی بخواهید نوزاد را در موقع عوض شدن پوشک سرگرم کند.

همراه شما گهواره را وول دهد، یا در زمان هایی که نوزاد بیدار است با وی صحبت کند.

گاهی وقتها پدر و مادر با این وضعیت روبه‌رو میشوند که فرزند اول گرایش زیادی به عضو جدید خانواده نشان نمی‌دهد و از او کناره‌گیری میکند.در این وضعیت هم نباید نگران باشید.

بهیچوجه او را زیر فشار برای بازی یا نزدیک شدن به نوزاد قرار ندهید. خاطرتان باشد این موضوع نیازمند گذشت زمان است.ولی بایست به یک نکته توجه داشته باشید، اینکه هنگامی که مادر سرگرم شیر دادن به نوزاد است، احتمال دارد کودک بزرگ‌تر احساس تنهایی و دور شدن از دایره محبت پدر و مادر کند.

در این وضعیت مادر همان‌گونه که درحال شیر دادن به کودک خود است بایست با عروسک یا صحبت کردن توجه فرزند اول را به خود جلب کند و بگوید ‌که او را فراموش نکرده است.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *