چرا کودکان نیاز به بازی دارند

 

teacher and three preschoolers playing with wooden blocks

 

کودکان علاقه زیادی به بازی کردن دارند اما دوست ندارند که این بازیها برمبنای برنامه باشد. آنها به دنبال برنامه ریزی، زمان بندی، خواسته های بزرگسالان و مسئولیت پذیری نیستند. آنچه برای آنها مهم است این است که فقط و فقط بتوانند بازی کنند.
موارد زیرعلل نیازکودکان به بازی است:
• باتوجه به گزارش های بالینی توسط آکادمی اطفال امریکا، ” بازی کردن به بهبود گسترش شناختی، فیزیکی، اجتماعی، و عاطفی کودکان کمک می کند. “ بازی کردن به پیشرفت مهارتهای اجتماعی کودکان کمک می کند. آنها یاد می گیرند که با دیگران ارتباط برقرارکنند، نوبت را رعایت کنند و بسیاری چیزهای دیگر. همچنین بازی کردن کمک می کند تا کودکان از رشد عاطفی و احساسی بیشتری برخوردارشوند چون می توانند ازطریق بازی تجربیات خود آگاه و ناخودآگاه و همچنین احساساتشان را درمورد زندگی ودنیای اطراف خود بیان کنند.
• بازی کردن به رشد عصبی کودک کمک می کند. مغزکودکان ازطریق بازی کردن رشد می کند زیرا به این ترتیب ارتباطات عصبی مغزآنها تقویت می شود و درغیراین صورت اگراین اعصاب مورد استفاده واقع نشوند ضعیف شده و یا ازبین می روند.
• کمیسیون عالی سازمان ملل برای حقوق بشر، بازی کردن ر ا به دلیل اهمیت آن از نظر گسترش بهینه به عنوان حق هر کودک به رسمیت شناخته است.
• مدارس دولتی در سراسر ایالات متحده همچنان زمان بازی کردن آزادانه کودکان را کاهش می دهند. به عنوان مثال بسیاری ازمدارس تمرکزخود را بر روخوانی و ریاضیات گذاشته اند و درعوض مدت زمان استراحت و دروس هنرخلاقانه را کاهش داده اند. اتفاقا بازی کردن به پیشرفت مهارتهای یادگیری کودکان کمک می کند. هنگامی که کودکان بدون داشتن سوژه خاص بازی می کنند، با تمرکز و توجه بیشتری بازی می کنند و درنتیجه مهارتهای آکادمیک آنها هم پیشرفت می کند.
• درخانواده هایی که همه کارها ازقبل برنامه ریزی شده است وقت کمتری برای رسیدگی به کیفیت ارتباطات والدین و فرزند و همچنین بازی کردن بچه ها وجود دارد. بسیاری ازخانواده هایی که به کودکان اجازه می هند تا آزادانه بازی کنند ازمزایای بیشتری بهره مند می شوند. مشکلات خانوادگی و رفتاری زمانی پیش می آیند که کودک اجازه ندارد بیش اززمان تعیین شده بازی کند. وقتی که والدین با فرزند خود بازی می کنند وکودک تصمیم می گیرد که چه کاری انجام دهند، به بهبود روابط والدین و فرزند کمک کرده و باعث رشد روابط خانوادگی می شود.
• کودکان ازطریق بازی کردن بصورت گروهی یاد می گیرند که چگونه با هم همکاری کنند، مشکلاتشان را حل کنند، تصمیم گیری کنند و قاطع باشند. ناگفته نماند که بعضی ازکودکان در انجام این مهارتها نسبت به سایرین پیشرفت بیشتری دارند. مهارتهای اجتماعی بیشترکودکان ازطریق بازی کردن با سایرکودکان رشد می کند. بازی کردن درافزایش اعتماد به نفس، ابرازوجود، مهارتهای تصمیم گیری و بسیاری چیزهای دیگرمؤثراست.
• کودکان با بازی کردن یاد می گیرند که احساسات خود را بشناسند، و آنها را بیان کنند. کودکان معمولا آنچه را که درزندگی واقعی می بینند، با بازی نشان می دهند. مانند تکرار رفتارهای پدرو مادر، اتفاقاتی که درمدرسه رخ می دهد، روابط خود با دوستانشان و به این ترتیب درمورد احساسات خود و دوستانشان آگاهی پیدا می کنند و درحین بازی کردن عواطف خود را ابرازمی کنند.
• کودکان ازطریق بازی کردن آزادانه زندگی کردن را تجربه می کنند. دیدگاه کودکان با دیدگاه بزرگسالان متفاوت است و آنها ازطریق بازی کردن است که درک بهتری اززندگی پیدا می کنند.
• والدین می توانند با انتخاب اسباب بازیهای خاص و بازی با کودک به او کمک کنند تا بیاموزد با مشکلات چگونه کناربیاید. این مشکلات می تواند شامل مشکلات عاطفی، اختلالات رشد، مشکلات گفتاری، عقب ماندگی ذهنی، طلاق والدین، جابجایی خانه، مهاجرت، سلامت روانی، بیماریهای مزمن، مشکلات اجتماعی، بیش فعالی، معلولیت، کم شنوایی، و ناشنوایی باشد.
پدرو مادر با استفاده ازروشهای مختلف و یا به کارگرفتن اسباب بازیهای خاص می توانند به فرزندان خود کمک کنند.
همچنین والدین با کمک گرفتن از درمانگر و یا بازی درمانگرمی توانند بهتربه وضعیت کودک خود رسیدگی کرده و به او توجه کنند. بازی درمانگر با استفاده ازروشهایی مانند فرزند درمانی و یا آموزشهای فرزند پروری کمک های مؤثری به شما خواهد کرد.

http://pro.psychcentral.com

[divider]

گردآورنده : مینو شفیعی

[divider]

خدمات تخصصی بازی درمانی،موسیقی درمانی و نمایش درمانی خلاق در مرکز آلومینا ارائه می گردد
جهت اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت قبلی به صفحه ی تماس با ما مراجعه فرمایید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *