هشدارهای مربوط به زولپیدم

آمبئین2

زولپیدم به عنوان خواب آوری است که در گروه آوربنزودیازپین ها قرار می گیرد که برای درمان کوتاه مدت بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. زولپیدم بر روی مواد شیمیایی موجود در مغز که به خاطر عدم تعادل باعث بی خوابی شده اند، تاثیر می گذارد و به وسیله ی ایجاد تعادل در این مواد، خواب را افزایش می دهد. پزشکان فقط پس از اینکه مشکل بی خوابی ثابت شود، زولپیدم را تجویز می کنند، چرا که این دارو تاثیرات ناخواسته ی زیادی را نیز به دنبال دارد.

شکست در حل مشکل بی خوابی

بیمارانی که از داروی زولپیدم استفاده می کنند، باید شاهد بهبود در روند خواب خود باشند. طبق کتاب راهنمای اطلاعات دارویی، اگر اختلال خواب در 7 تا 10 روز پس از شروع مصرف دارو برطرف نشود، ممکن است فرد به بیماری دیگری دچار باشد. ارزیابی بیماری های روحی و روانی دیگر نیز که با بی خوابی همراه هستند، مهم است. زولپیدم در بیماران دچار افسردگی باید با احتیاط مصرف شود، زیرا ممکن است با مصرف این دارو علائم بدتر شده و یا حتی افکار خودکشی در فرد به وجود آید.

رفتار غیرطبیعی

خواب آورهایی مانند زولپیدم با تغییرات غیرطبیعی در افکار و رفتار فرد همراه هستند. رفتارهای غیر طبیعی عبارتند از پرخاشگری، اضطراب، توهم، تغییرات شخصیتی و بروز رفتارهای عجیب و غریب. این رفتارها بدون دلیل اتفاق می افتند و اختلالات روانپزشکی را نشان می دهند. به افرادی که این موارد را تجربه می کنند، توصیه می شود که به متخصص مراجعه کنند.

علائم ترک دارو

برخی افراد به این دارو وابسته می شوند و ترک کردن دارو برایشان دشوار می باشد. علاوه بر این زولپیدم و دیگر داروهای خواب آور در هنگام ترکشان نیز علائمی را بر روی فرد ایجاد می کنند. علائم ترک عبارتند از افکار ناخوشایند و در موارد شدیدتر، گرفتگی عضلات شکم، استفراغ، تعریق، لرزش بدن و گرفتگی عضلات. تشنج نیز به ندرت گزارش شده است.

در برخی موارد خود داروی زولپیدم باعث بازگشت بی خوابی شده است. گفته می شود که بی خوابی که پس از متوقف کردن مصرف دارو شروع می شود، به مراتب شدیدتر از بی خوابی قبل از شروع مصرف دارو می باشد. معمولا پس از یک یا دو شب، بی خوابی درمان می شود. افرادی که به مدت دو هفته از این دارو استفاده کرده اند، نمی توانند به طور ناگهانی مصرف آن را متوقف کنند. در واقع مصرف دارو باید به تدریج متوقف شود، بهتر است که فرد بیمار دستورالعمل پزشک خود را دنبال کند.

آرام بخشی بیش از حد

تاثیرات زولپیدم ظرف 30 دقیقه آغاز می شود. مصرف این دارو در طول روز ممکن است آرام بخشی بیش از خد و یا خواب آلودگی بیش از حد را به دنبال داشته باشد. در این حالت رانندگی و انجام هر فعالیتی که نیازمند هوشیاری است، خطرناک می باشد.

علاوه بر اینها، زولپیدم ممکن است باعث از دست دادن حافظه شود که در این مورد رفتارهای عجیبی از طرف بیمار گزارش شده است، از جمله راه رفتن در خواب، خوردن و یا رانندگی بدون به خاطر آوردن آنها و غیره. به هرحال زولپیدم تنها زمانی باید مصرف شود که فرد دچار مشکل بی خوابی است و پس از مصرف آن نیز باید 7 تا 8 ساعت بخوابد. مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است منجر به ایجاد اعتیاد در نوزاد شود.

هشدارهایی برای افراد بخصوص

زولپیدم همیشه در کمترین مقدار ممکن تجویز می شود. مصرف کم این دارو در افراد مسن و ناتوان باعث جلوگیری در اختلال در عمکرد و یا فعالیت های حرکتی می شود. این افراد نیاز به مراقبت های ویژه دارند. همچنین افرادی که دچار مشکلات کبد هستند، باید به مقدار کم از این دارو مصرف کنند.

نوشیدن الکل همزمان با مصرف این دارو می تواند خطرات ناشی از آن را افزایش دهد، به همین دلیل این دارو به افرادی که سابقه ی مصرف الکل داشته اند، تجویز نمی شود. دیگر افرادی که در زمان مصرف این دارو نیاز به نظارت های ویژه دارند، عبارتند از افرادی که دچار اختلال خفیف انسداد ریه می باشند و همچنین افردای که در سوخت و ساز بدن دچار مشکل هستند و همچنین مصرف کننده های مواد مخدر. بنابراین زولپیدم به افرادی که در خواب دچار مشکلات تنفسی می شوند، یا افرادی که سابقه ی مصرف بیش از اندازه ی داروهای خواب آور هستند، تجویز نمی شود.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

9 دیدگاه دربارهٔ «هشدارهای مربوط به زولپیدم»

  1. با سلام
    آیا در این دارو از مرفین و یا موادی که داروهای مخدر دارند استفاده شده است؟
    برای افرادی که در حال ترک تریاک هستند خوب است؟
    پیشاپیش تشکر از شما

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام این دارو در دراز مدت پیشنهاد نمیشود و برای ترک حتما باید تحت متخصص روانپزشکی انجام شود.

  2. با سلام من کارم‌به صورت اقماری هست به شکلی که دو‌هفته در محل کار بر سر حفاری چاههای نفت و دوهفته هم خونه هستم حدود ۶ ماه است که زولپیدم رو البته بیشتر در۱۴ روز کار استفاده میکنم و‌مشکلی هم‌ تا بحال نداشتم ابتدا از قرص ۱۰ میل آن استفاده میکردم ولی اکنون ۵ میل .در واقع این دارو باعث شده که‌ زندگی بهتری داشته باشم چرا که برای شروع خ.اب بسیار مشکل داشتم و سابقا شبهای زیادی رو در زمان ۱۴ کار بخواب نمیرفتم اما اکنون با مصرف ۱۴ قرص ۵ میل در طول ۱۴ روز و قطع مصرف در زمانی که خانه هستم روزگار بهتری دارم البته در زمانی که خانه هستم روزهایی که کار دارم شب قبلش استفاده میکنم .نمیدانم در طولانی مدت چه عارضه هایی برایم در پی خواهد داشت ولی اکنون وضع مساعدی دارم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      در دراز مدت می توان علائمی شبیه توهم و هذیان به همراه داشته باشد و بهتر است تحت نظر متخصص دارو را کم و با داروی دیگری جابه جا کنید.

  3. من 2 سال به قرص زولپيدم براي مشكل بيخوابي آلوده شدم،الان يه هفتست به كمك ملاتونين تونستم زولپيدم رو بزارم كنار،اميدوارم هميشه جواب بده

  4. با سلام ، جواني ٢٥ ساله هستم ، حدود ١ سال پيش مصرف زولپيدم را سر خود شوروع كردب ، امروز با گزشت ١ سال از شروع مصرف زولپيدم ، دوز مصرفي به ٧٠ ml رسيده كه در طول روز هم مصرف ميكنم ،.
    چندين بار سعي كردم مصرف زولپيدم را قطع كنم ولي با مشكلات زيادي روبرو شدم .
    لطفا راهنماييم كنيد ، چجوري مصرف زولپيدم را ترك كنم .

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جهت ترک این دارو برای جناب دکتر قاسم زاده در کلینیک ازادی میتوانید نوبت ویزیت تهیه کنید.

  5. با سلام
    کودکی بیست ماهه دارم..که بسیار برای خواباندنش مشکل دارم.خداروشکر سالم است..ولی از نوزادی خوابش بسیار کم بود مثلا در ۶ماهگی جمعا ۸ساعت در کل شبانه روز میخوابید..همچنان مشکل خوابیدنش ادامه دارد.و از خوابیدن فرار میکند…با اینکه از شدت خواب گیج کیشود اما با خواب کبارزه میکند.پزشک دخترم داروی ملاتونین را تجویز کرد.ده عدد قرص ملاتونین ..هر شب ۱/۴ …میخواستم بدانم برای یک کودک در این سن..مصرف این قرص مشکلی ندارد؟؟؟
    با تشکر فراوان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *