مقابله با دروغگویی کودکان و نوجوانان

دروغگویی در نوجوانان

آلیسون در مورد دختر 15 ساله خود می گوید: من واقعا از دروغ های دخترم خسته شده ام. او در مورد هر چیزی به من دروغ می گوید، در مورد دوستانی که در سینما ملاقات کرده، در مورد انجام تکالیف خود و هر مسئله دیگری. من از بحث در مورد این مسئله با وی خسته شده ام. من دیگر در مورد بدیهی ترین مسائل نمی توانم به او اعتماد کنم. وقتی او در سن نوجوانی اینطور است، در بزرگسالی چگونه خواهد بود؟

همانطور که از صحبت های آلیسون متوجه شدید، دروغ گفتن فرزند نوجوانتان بسیار آزاردهنده خواهد بود. بهترین کاری که می توانید به عنوان والدین در این شرایط انجام دهید این است که از نشان دادن واکنش های شدید نسبت به دروغ های فرزندتان اجتناب کنید. اگر واکنش شدید نشان دهید، یک مانع بزرگتر بین خود و فرزندتان درست می کنید و فرزند نوجوان احساس راحتی با شما نخواهد کرد.

حقیقت این است که قبل از نوجوانی و در دوران نوجوانی فرد به سمت دروغ گفتن تمایل بیشتری دارد. بسیار مهم است که والدین دروغ های این دورانرا شخصی نکنند. این کار آسانی نیست، اما کمی به عقب برگردید و دلایل دروغگویی کودک را بررسی کنید و تشخیص علت آن در حفظ آرامش به شما کمک می کند. در دوران قبل از نوجوانی و نوجوانی شخص برای دوری از دردسر، حمایت از یک دوست یا اجتناب از صحبت کردن در مورد تجربیات دردناک دروغ می گوید.

تشخیص نوع دروغ در رابطه با رفتارهای پر خطر، مانند استفاده از مواد مخدر، یا دروغ های کوچک هر روز بسیار مهم است. دروغی که برای مخفی کردن رفتارهای پرخطر یا غیرقانونی گفته می شود، باید به طور مستقیم مورد رسیدگی قرار گیرند.

پس از کشف دروغ اگر فرزندتان پشیمان است، به جای سرزنش کردن و بیان موفقیت خود در کشف دروغ بهتر است آماده شرایط رخ داده باشید. زمانی که دروغگویی مربوط به رفتارهای پرخطر می باشد، مانند مصرف مواد مخدر و الکل، سرقت یا دیگر فعالیت های خطرناک، برای گرفتن راهنمایی به یک مشاور با تجربه و متخصص مراجعه کنید.

به عنوان یک پدر یا مادر یا مسئول چه کاری می توان انجام داد؟

به یاد داشته باشید که کودکان بسیار جذب فعالیت های خود می شوند و اغلب درک نمی کنند که دروغ آنها چقدر ممکن است مضر باشد. با خونسردی در مورد صداقت و عدم صداقت برای کودک صحبت کنید و علت دروغ گفتن وی را جویا شوید. از لحن همراه با قضاوت استفاده نکنید. شما نمی توانید جلوی دروغ های فرزندتان را بگیرید، اما می توانید به وی نشان دهید که گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

توصیه می کنم که خود را به عنوان یک مربی احساسات در نظر بگیرید و نه یک مسئول وضع مقررات که سعی دارد نشان دهد رئیس است. به کودک خود آموزش دهید که حفظ آرامش و حل مشکل کلیدهای موفقیت هستند و بگویید که دروغ توهمی از آرامش و اجتناب از مشکلات را ایجاد می کند، اما در دراز مدت دروغ نیز باعث اضطراب و مشکلات عاطفی می شود.

نتایج پس از دروغگویی را برای فرزند خود بیان کنید، اما از لحن سرزنش امیز استفاده نکنید و ترس های کودک را درک کنید.از همه مهم تر سعی کنید ارزش های کودک خود را ببینید. به عنوان مثال اگر کودک داستانی را با اغراق تعریف می کند، به وی بگویید که بیان او شما را هیجان زده ساخته است، اما به او نشان دهید که برخی بخش های داستان نمی تواند حقیقت داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که مقابله با دروغگویی کودکان یک فرایند سریع محسوب می شود. بعضی بچه ها برای اعتماد کزدن به شما به زمان نیاز دارند. امااگر واکنش های عاطفی و رفتارهای قضاوت گرانه خود را در حالت تعادل نگه دارید، کودک یا نوجوان در نهایت به شما اعتماد خواهد کرد.

https://www.psychologytoday.com/blog/liking-the-child-you-love/201608/do-when-your-teen-lies-you

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست

جهت کسب نوبت ویزیت با ایشان در شعبه کرج و شریعتی اینجا را کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *