غذاها و ویتامین های لازم برای کودکان مبتلا به ADHD

The child with paprika,isolated on a white background.

ویتامین و ماده معدنی مهم برای مدیریت اختلال ADHD وجود دارد: امگا 3 برای تمرکز، روی (zinc) برای تکانشگری و آهن برای رفتار بهتر است. به علاوه سه مکمل برای بهبود علائم ADHD مصرف می شوند.

بسیاری از نتخصصان بیش فعالی یک رژیم غذایی پر از میوه ها و سبزیجات، کربوهیدرات های پیچیده و برخی پروتئین های بدون چربی را با هر وعده غذایی توصیه می کنند تا بتوان از این طریق علائم را بهتر مدیریت کرد. به هرحال همه برای رسیدن به سطح سودمند از مواد مغذی خاص، مواد غذایی مناسب مصرف نمی کنند. در موارد دیگر برخی مواد مغذی مورد نیاز را تولید نمی کند، بنابراین لازم است آنها را از طریق مکمل ها به بدن برسانیم.

امگا 3 برای عملکرد مغز:

اگر به دنبال یک مکمل برای افزودن به رژیم غذایی خود هستید، این مکمل اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. تحقیقات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 علاوه بر اینکه باعث سلامت قلب می شوند، برای بهبود علائم ADHD نیز موثر خواهند بود. با نگاهی دقیق به بررسی های انجام شده در می یابیم که امگا 3 مانند محرک ها تا 40 درصد برای بهبود علائم موثر می باشد.

دکتر سندی نیومارک، نویسنده و محقق در زمینه ADHD، در مورد میزان مناسب مصرف امگا 3 در کودکان مبتلا به این اختلال می گوید: کودکان بین 4 تا 8 سال روزانه 1000 تا 1500 میلی گرم و کودکان بالای 8 سال نیز روزانه 2000 تا 2500 میلی گرم امگا 3 نیاز دارند. بیشتر به دنبال محصولاتی باشید که دارای EPA و DHA (دو نوع مهم از امگا3) هستند. مکمل های امگا 3 به شکل مایع یا کپسول نیز عالی هستند.

روی یا زینک برای بیش فعالی:

برخی تحقیقات نشان داده اند که کودکان مبتلا به ADHD ممکن است دچار کمبود روی باشند. مصرف مکمل های روی می تواند میزان بیش فعالی و تکانشگری را در این کودکان بهبود بخشد. با این حال میزان بالای روی ممکن است خطرناک باشد. پیش از مصرف مکمل روی به پزشک مراجعه کنید تا سطح روی را در بدن کودک بررسی کند. میزان مناسب برای مصرف روی در کودکان 20 میلی گرم در روز می باشد.

آهن برای رفتار بهتر:

برخی متخصصان معتقدند که کمبود آهن ممکن است منجر به بروز علائم ADHD در کودکان شود. در یک تحقیقات انجام شده در سال 2008 محققان دریافتند که کودکانی که مبتلا به کم خونی نیستند، اما دچار کمبود فریتین (پروتئینی که نقش ذخیره آهن در خون را دارد.) می باشند، پس از 12 هفته مصرف مکمل آهن بهبود چشم گیری در علائم خود نشان داده اند. با این حال قبل از مصرف مکمل آهن با پزشک مشورت کنید، سطح بالای آه نیز می تواند خطرناک باشد.

منیزیم برای آرامش و خواب:

سطح مناسب منیزیم در خون کودکان مبتلا به ADHD باعث آرامش آنها می شود. برخی بررسی ها نشان داده اند که افزودن منیزیم به رژیم غذایی باعث بهبود برخی علائم می شود. چالش های بزرگ کودکان مبتلا به ADHD خواب و آرامش است که منیزیم هر دوی آنها را بهبود می بخشد.

ویتامین C برای دوپامین:

ویتامین C در تعدیل ناقل عصبی دوپامین در سیناپس مغز مهم است ( تاثیر محرک های ADHD نیز به خاطر بالا بردن سطح دوپامین در مغز مهم می باشد.). پزشکان توصیه می کنند ویتامین C از طریق غذا و میوه دریافت شود. اما اگر کودک در خوردن برخی غذاها تمایلی نشان نمی دهد، بهتر است از مکمل ویتامین C استفاده کنید.

هشدار: ویتامین C را کمتر از یک ساعت قبل و بعد از خوردن داروهای ADHD مصرف نکنید، زیرا مانع جذب کامل این داروها می شود.

پروتئین برای تمرکز:

غذا برای ADHD

اگر فرزند شما غذاهای حاوی پروتئین نمی خورد – پروتئین برای افزایش تمرکز و توجه بسیار مهم است – یا به طور کل بد غذاست، می توانید از پودهای پروتئین استفاده کنید که در مایعات حل می شوند. از پودرهایی استفاده کنید که دارای سطح کمتری قند هستند و فاقد طعم دهنده های مصنوعی و مواد نگهدارنده می باشند.

پایه تغذیه ای را پوشش دهید:

مصرف مولتی ویتامین روزانه که حاوی میزان مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی است، برای سلامت مغز ضروری می باشد. بسیاری از مولتی ویتامین های موجود در بازار حاوی مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی هستند که ممکن است بیش فعالی کودک را افزایش دهند. بنابراین به دنبال مولتی ویتامین هایی باشید که فاقد مواد نگهدارنده هستند.

کمک به خواب

شواهد کمی در مورد درمان ADHD با استفاده از گیاهان دارویی وجود دارد. والرین موجود در گیاه می تواند بیش فعالی را آرام کرده و اضطراب را کاهش دهد، اما به بهبود تمرکز کمکی نمی کند.

به علاوه والرین به بهبود مشکلات خواب و کاهش اثر بازگشت داروها کمک می کند. در رابطه با داروهای گیاهی و مصرف والرین با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در بدن تولید شده و به بهتر خوابیدن کمک می کند. زمانی که ما تلویزین و چراغ ها را خاموش می کنیم و تصمیم به خوابیدن می گیریم، بدن ملاتونین تولید می کند و ما دچار خواب آلودگی می شویم. اما برای افراد مبتلا به ADHD خوابیدن کار راحتی نیست. مکمل های ملاتونین موثر و بی خطر هستند. همیشه با کمترین میزان ممکن مصرف آن را شروع کنید.

هشدارها را جدی بگیرید:

“همه چیز طبیعی است” به معنای سلامت کامل نیست. بسیاری از گیاهان و مکمل ها دارای عوارض جانبی هستند و ممکن است شرایط بیماری را بدتر کرده و یا با داروهای تجویز شده تداخل پیدا کنند. قبل از مصرف هر مکمل با پزشک مشورت کنید. زمانی که پزشک در مورد داروهای مصرفی شما می پرسد، باید در مورد تمام مکمل ها و ویتامین هایی که مصرف می کنید، پزشک را مطلع سازید.

به بدن خود گوش دهید:

برای میزان مصرف روزانه بسیاری از مکمل ها، تحقیقاتی انجام نشده است. به بدن خود توجه کرده و میزان مصرف را با واکنش های بدن خود هماهنگ کنید. به عنوان مثال اگر در حال مصرف مکمل روی هستید و دچار دل درد شده اید، مصرف آن را متوقف کنید و دقت کنید که آیا با مصرف نکردن آن دل درد شما متوقف می شود یا خیر؟

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *