سردرد در بارداری: علت ها و راه های درمان

 

سردرد در بارداری

بهترین کلینیک تخصصی درمان سردرد
درمان های سردرد در بارداری: یوگا

سلام به خوبان

سردرد در بارداری: اغلب خانم های باردار از سردر در سه ماهه اول و سوم بارداری شکایت دارند. در متن قبلی، به انواع سردرد، دلایل و درمان ها پرداختیم. برای مشاهده متن درمان انواع سردرد، اینجا کلیک کنید.

موضوع متن: بهترین متخصص سردرد، درباره دلایل و درمان سردرد چه نظراتی دارد؟

علت سردرد در بارداری

آیا باردارید؟ از همان اول سردرد داشتید؟ آیا سردرد شما پیش از بارداری وجود داشته و پس از آن بدتر شده؟
همزمان با لقاح و لانه گزینی، تغییرات هورمونی زیادی در بدن زن باردار ایجاد می شود. حجم گردش خون برای رشد تخمک بارورشده در رحم افزایش می یابد. همزمان با سردرد، ممکن است تاری دید هم بوجود آید. بدخوابیدن و بد نشستن و وزن زیاد نیز می تواند سردرد شما رو بدتر کنند. همچنین، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری یکی از علت های سردرد در بارداری ست.

علت اصلی سردرد در بارداری آزاد شدن یک سری مواد شیمیایی جدید از سلول هاست که گردش خونی را تحریک می کنند.

عوامل تشدید کننده سردرد در بارداری

موارد زیر سردرد شما را بدتر می کنند یا از عوامل ایجاد آن هستند:

استرس

کم خوابی

قند خون پایین

کم آبی بدن

نکته: افراد مبتلا به میگرن، ممکن است در بارداری میگرن کمتری حس کنند.

مسمومیت حاملگی پره اکلامپسی و سردرد در بارداری

مسمومیت حاملگی ( preeclampsia) برای سلامت جنین و مادر عواقب ناخوشایندی چون پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس را دارد. گاهی مسمومیت حاملگی با سردرد همراه است. به عبارتی، سردرد ناشی از پره اکلامپسی ست نه چیز دیگری. اگر علایمی مانند سردرد همراه با تورم شدید دست و پا و پف زیر چشم، اضافه وزن ناگهانی و فشار خون بالا دارید، سریع به متخصص مراجعه کنید.

سردرد در بارداری و فشار خون

فشار خون بالا، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، سردر شما رو بدتر خواهد کرد. برای کنترل فشار خون، باید از مواد تحریک کننده فشار خون پرهیز کرد. برای مثال، مصرف غذاهای صنعتی حاوی نگهدارنده، نوشابه صنعتی و غیره. برای کاهش فشار خون، ورزش سبک و پیاده روی موثر است.

رابطه فشار خون با اختلالات خواب، کلیک کنید.

بهترین درمان های خانگی سردرد در بارداری

شاید تصور کنید برای درمان سردرد بارداری باید از همون اول دارو مصرف کرد. این طور نیست! بهترین درمان ها غیردارویی اند و با تغییر سبک زندگی شروع می شوند. اگر اهل ورزش نیستید، کمی ورزش سبک و حرکات کششی یا پیاده روی به درمان سردرد شما کمک می کند. کمپرس سرد یا گرم نیز کمک خوبی ست. افراد سینوزیتی به کمپرس گرم نیاز دارند. برای مثال، گذاشتن تخم مرغ پوست کنده داغ روی پیشانی و اطراف چشم ها.

در سردرد تنشی، کمپرس سرد می تواند گذاشتن ختمی خنک یا یخ در پایین یا پشت گردن باشد. استراحت و مصرف متعادل خوراک و نوشیدنی  در حجم کم و تعدد وعده ها نیز کمک کننده است. این طور نیست که حتما باید روزانه 8 لیوان آب بنوشید؛ ممکن است شما فقط به چهار لیوان در شبانه روز احتیاج داشته باشید. نوشیدن مایعات بش از حد سردرد رو بدتر خواهد کرد.

بهترست آزمایش قند خون و فشار خون بدهید. تعادل قند خون نقش مهمی در پیشگیری از سردرد حاملگی دارد.

ماساژ سر، پیشانی، کتف و گردن در درمان سردرد موثره. گاهی انقباضات عضلانی سردرد می آورند. تنفس عمیق و استراحت در اتاق تاریک نیز یاران خوبی هستند.

برای درمان سردرد در بارداری چه نخوریم؟

بعضی خوراکی ها و نوشیدنی ها محرک سردرد اند. بهتره موارد زیر پرهیز شوند:

مصرف الکل و مخدرها

مصرف شکلات

ماست

پنیر مانده

غذاهای حاوی نیترات و سدیم گلوتامات

نان های مخمر دار

گوشت های یخ زده و مواد کارخانه ای حاوی نگهدارنده: سوسیس، کالباس، …

خامه

درمان گیاهی سردرد در بارداری

در بارداری خیلی مهمه که انواع داروهای گیاهی رو کنار گذاشته و مصرف سرخود نکنیم. خیلی از داروهای گیاهی سبب سقط جنین می شوند: برای مثال، دم کرده زعفران، گلاب، زیره سبز و سیاه، آویشن، گل گاوزبان و غیره.

از نظر طب سنتی و گیاهی، غلبه اخلاط ناسازگار در بدن سبب سردرد در زن باردار می شود. حتی از نظر متخصصین طب مکمل، مصرف دمنوش و 90 درصد از داروهای گیاهی در بارداری ممنوع است. مصرف هر گونه ماده طبیعی و گیاهی بهتر است زیر نظر متخصص طب سنتی تجویز شود. در موارد عام و بدون داشتن مسمومیت حاملگی، دیابت بارداری و فشار خون بالا، می توان نسخه های زیر را اجرا کرد:

  1. مالش روغن بنفشه به پیشانی (فقط در همین نقطه)
  2. عدم مصرف ادویه جات تند
  3. مالش سرکه سیب طبیعی (سه روز) به پیشانی
  4. پرهیز از غذاها و نوشیدنی های محرک سردرد

تست تشخیص علت اصلی سردرد در کلینیک جایروس

گاهی علت اصلی سردرد در بارداری ریشه در اختلالات مغزواعصاب دارد نه در خود بارداری. به این صورت که بارداری سردرد شما را بدتر کرده اما علت اصلی چیز دیگریست. با مراجعه به متخصص مغزواعصاب و روان، درمان تخصصی انجام خواهد شد. برای درمان انواع سردرد (عصبی، تنشی، میگرنی، خوشه ای، سینوزیتی،…)، مراجعه به بهترین فوق تخصص کلینیک مغزواعصاب و وروان جایروس، دکتر مصطفی امیری را پیشنهاد می کنم. همچنین، در کلینیک جایروس، دستگاه های فوق پیشرفته بررسی وضعیت اختلالات خواب (سومنوگراف) و اختلالات مغز و اعصاب و روان وجود دارد.

نکته: هر یک از اختلالات مغزواعصاب با نواحی اختصاصی مغز و جمجمه سروکار دارند، دستگاه های پیشرفته جایروس کلینیک در تشخیص علت های اصلی اختلالات مغزواعصاب و روان و انتخاب بهترین روش درمانی کمک شایانی به پزشک و بیمار می کنند. با رعایت عدم خطر برای جنین و مادر، این تست های تشخیصی قابل اجرا هستند.

تذکر: س تی اسکن و رادیولوژی در بارداری توصیه نمی شود. 

سردرد در بارداری نی نی سایت

قابل توجه نی نی سایتی های عزیز.

تشخیص علت اصلیِ سردرد در بارداری را به پزشک بسپارید. همگی می دانیم که تغیییرات هورمونییکی از علت های اصلیست. اما گاهی فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی می توانند از علت ها باشند که مراجعه به پزشک زنان الزامی ست. گاهی نیز، سردرد ادامه دار از خود بارداری نیست؛ بلکه ریشه در اختلالات مغز واعصاب و روان دارد.

درمان سردرد در اغلب موارد کاری تخصصی ست که نیاز به تشخیص علت دارد. علت های سردرد متفاوتند و از خفیف تا جدی (ناشی از سینوزیت، بارداری، عصبی، تنشی، میگرنی، سمت راست، سمت چپ…) درجه بندی می شوند. بهتر است برای تشخیص علت اصلی سردردتان، از پزشک متخصص مغز و اعصاب و روان کمک بگیرید. مجموعه جایروس کلینیک از بهترین متخصصان کاردان و بسیار باسواد و دقیق برای درمان انواع اختلالات مغز و اعصاب و روان بهره می گیرد.

لینک بیوفیدبک برای درمان سردرد، کلیک کنید.

لینک درمان سردرد با آموزش ریلکسیشن، کلیک کنید.

متخصص سردرد در تهران

مجموعه جایروس کلینیک با دارا بودن توانمندترین متخصصان مغزو اعصاب و روان و تجهیزات تشخیصی پیشرفته، در تشخیص و درمان انواع سردرد بسیار موفق عمل کرده. بسیاری از مراجعین از شهرستان های مختلف در سراسر کشور به پزشکان جایروس مراجعه می کنند. برای دیدن رزومه پزشکان و تجهیزات مغز و اعصاب و روان جایروس، اینجا کلیک کنید.

درمان سردرد میگرنی در بارداری

اگر میگرن شما در بارداری ادامه یافت و بدتر شد، حتما زیر نظر متخصص مغز و اعصاب و روان باشید. زیرا میگرن بارداری می تواند به اختلالات عروقی جدی مانند سکته قلبی و مغزی بیانجامد. همچنین، مصرف داروها یا غذاهای هیستامین دار مانند گوجه فرنگی و تخم مرغ سردرد میگرنی را تحریک می کند. در بارداری، از گرما و نور شدید پرهیز کنید. حتی بدون سردرد، بدن در بارداری دچار گرگرفتگی شده و به خنک کردن خود نیاز دارید.

هشدار: از داروهای درمان میگرن (برای مثال، آرگوتامین) در دوران بارداری هرگز استفاده نکنید.

مریم اکبری زاده

امیدوار و بی درد باشید.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *