روش نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی در کودکان!

[toggle title=”نوروفیدبک چیست؟” state=”close” ]

روش نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی

نوروفیدبک آموزش مستقیم مغز است که از طریق آن مغز می آموزد به طور موثرتری عمل کند. ما مغز را در حال عمل به طور لحظه به لحظه می بینیم و این اطلاعات را به شخص بازمی گردانیم. به علاوه به دلیل تغییر فعالیت خود و انجام یک الگوی مناسب تر به مغز پاداش می دهیم. این یک فرایند یادگیری تدریجی است و برای هر جنبه از عملکرد مغز که بتوانیم اندازه بگیریم، قابل استفاده است. نوروفیدبک EEG بیوفیدبک نیز نامیده می شود زیرا براساس فعالیت های الکتریکی مغز، EEG یا الکتروآنسفالوگرام است. نوروفیدبک در واقع بیوفیدبکی است که به طور مستقیم برای مغز به کار گرفته می شود و نوعی آموزش خود تنظیمی محسوب می شود. خودتنظیمی یک بخش لازم برای عملکرد خوب مغز است. آموزش خود تنظیمی به سیستم اجازه می دهد عملکرد بهتری ارائه دهد.

نوروفیدبک به مشکلات عدم تنظیم مغز می پردازد. این مشکلات خیلی زیاد هستند، از جمله طیف اضطراب و افسردگی، نقص توجه و بیش فعالی، اختلالات رفتاری، اختلالات مختلف خواب، سردردهای میگرنی، سندروم قبل از قاعدگی و اختلالات عاطفی. این روش برای شرایطی مانند تشنج، طیف اوتیسم و فلج مغزی نیز مفید است.[/toggle]

[toggle title=”در این ویدئو با بهترین مراکز درمانی نوروفیدبک و بیوفیدبک در ایران آشنا می شوید!” state=”open” ][/toggle]

[toggle title=”نوروفیدبک چطور کار می کند؟” state=”close” ]

ابتدا الکترودهایی به پوست سر متصل می شوند تا به فعالیت های امواج مغز گوش داده شود. این سیگنال ها با کامپیوتر پردازش می شوند و اطلاعاتی در مورد فرکانس های اصلی امواج مغز استخراج می شوند. سپس بالا و پایین شدن این فعالیت ها را به شخص نشان می دهیم که سعی دارد سطح فعالیت را تغییر دهد. لازم است برخی فرکانس ها را ارتقاء و برخی را کاهش دهیم. این اطلاعات به شکل یک بازی ویدئویی به شخص نمایش داده می شوند. فرد به طور موثر در حال انجام بازی کامپیوتری با مغز خود است. در نهایت فعالیت امواج مغزی در جهت یک عملکرد مطلوب تر و منظم تر شکل می گیرد. فرکانس های مورد هدف و بخش های خاص سر که از آن طریق به مغز گوش می دهیم، برای شرایط مورد نظر و شخص تحت درمان خاص هستند.

در مورد مشکلات اساسی مغز، مانند فلج مغز و تشنج، نوروفیدبک به مغز کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشد. در مورد مشکلاتی که ناشی از عدم وجود نظم در مغز است، در واقع بیماری برای درمان شدن وجود ندارد. اگر مشکل بی نظمی باشد، خود تنظیمی می تواند یک درمان مناسب باشد.[/toggle]

[toggle title=”روش نوروفیدبک برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟” state=”close” ]

ما بیشتر نگران مشکلات مغزی هستیم که از دوران کودکی بروز کرده و تاکنون درمان نشده اند. این مشکلات عبارتند از تشنج، اختلالات رفتاری شدید مانند سلوک و اختلال دو قطبی، اوتیسم، فلج مغزی، آسیب مغزی اکتسابی و تروما در زمان تولد.

بسیاری از کودمان نیز دچار مشکلات خواب هستند که با روش نوروفیدبک قابل حل هستند، از جمله شب ادراری، راه رفتن در خواب، صحبت کردن در خواب، دندان قروچه، کابوس و وحشت های شبانه.

به علاوه روش نوروفیدبک برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات نوجوانان از جمله سوء مصرف مواد مخدر، فکر به خودکشی، اضطراب و افسردگی موثر است.

روش نوروفیدبک به عملکرد بهتر مغز در افراد مسن نیز کمک می کند. جالب است بدانید تقریبا هر مغزی بدون توجه به سطح عملکرد آن، می تواند تحت آموزش روش نوروفیدبک قرار گیرد. [/toggle]

[toggle title=”عوارض مصرف داروهای بیش فعالی در طولانی مدت!” state=”close” ]

کودک بیش فعال
بیش فعالی

یکی از اختلالات رایج در بین کودکان بیش فعالی یا نقص توجه است که روش نوروفیدبک بدون نیاز به استفاده از دارو در بهبود عملکرد این کودکان موفق عمل کرده است. در ادامه به بررسی این مسئله می پردازیم.

آیا مصرف داروهای بیش فعالی در طولانی مدت خطرناک نیستند؟

بررسی هایی که بر روی مصرف داروهای مختلف برای درمان بیش فعالی و نقص توجه یا ADHD انجام شد، نشان داد این داروها در اغلب موارد دارای عوارض جانبی هستند. محققان دریافتند که مصرف طولانی مدت این داروها (بیشتر از 4 هفته) نتیجه دلخواه را به دنبال ندارد.

این بررسی ها نشان دادند که اثربخشی این داروها در صورت مصرف طولانی مدت تایید نشده است. در مورد بررسی های دارویی محققان دریافتند که سه ماه پس از مصرف مداوم ریتالین کودکان دچار ناهنجاری های کروموزومی می شوند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در آنها افزایش دهد. در بزرگسالان نیز مصرف این داروها باعث آسیب های ژنتیکی می شوند.

در پی این یافته ها نوروفیدبک یک روش مهم و غیرتهاجمی و بدون عوارض جانبی برای درمان بیماری بیش فعالی و نقص توجه ارائه می دهد.[/toggle]

[toggle title=”چگونگی درمان کودک بیش فعال با روش نوروفیدبک” state=”close” ]

در روش نوروفیدبک بری کودک مبتلا به بیش فعالی، زمانی که کودک حس گرها را روی سر خود گذاشته است، یک بازی کامپیوتری انجام می دهد که این بازی را تنها به وسیله مغز خود کنترل می کند. به عنوان مثال ممکن است کودک حرکت یک ماهی را در داخل دریا کنترل کند، در حالیکه موجودات دیگر نیز در اطراف ماهی هستند. زمانی که حس گرهای EEG امواج مغز را دریافت می کنند که نشانگر تمرکز کودک است، یک سیگنال یا صدا را ایجاد می کنند. به عنوان مثال ممکن است یک زنگ به صدا در آید یا ماهی تحت کنترل کودک به عمق آب برود.

به این ترتیب کودک تمرکز را احساس می کند و برای ایجاد اینگونه امواج و کنترل مغز سعی کرده و به این ترتیب علائم بیش فعالی کاهش پیدا می کنند.

آیا واقعا روش نوروفیدبک برای بیش فعالی موثر است؟

تحقیقات زیادی، از جمله تحقیقی که شامل بررسی بیش از 250 کودک است، نشان دادند که نوروفیدبک به بهبود علائم بیش فعالی کمک می کند. اما بررسی هایی هم بودند که موفقیت این روش را تا حدی رد کردند. در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است، اما به هرحال آنچه مسلم است روش نوروفیدبک دارای هیچ عارضه جانبی نیست، برخلاف داروهای تجویز شده برای این بیماری. [/toggle]

[toggle title=”این موارد را در مورد نوروفیدبک به خاطر بسپارید!” state=”close” ]

اگر به فکر استفاده از روش نوروفیدبک برای خود یا فرزندتان هستید بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • با شروع روش نوروفیدبک لازم نیست داروهای مصرفی خود را قطع کنید. می توانید به مصرف آنها ادامه دهید، مگر اینکه پزشک از شما بخواهد دیگر دارویی مصرف نکنید.
  • در روش نوروفیدبک نیاز به زمان دارید. در این روش تا چند ماه لازم است جلسه های آموزشی را به طور هفته ای انجام دهید.
  • نوروفیدبک باید توسط متخصص انجام شود. شخصی که آموزش نوروفیدبک را انجام می دهد باید در این کار اموزش دیده باشد و داری تجربه کافی باشد.

این روش برای همه مناسب نیست. تنها شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید که آیا این روش برای شما موثر است یا خیر[/toggle]

بهترین مراکز درمانی و آموزشی نوروفیدبک را در سراسر کشور از ما بخواهید (اینجا کلیک کنید)

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/features/neurofeedback-adhd#1″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.aboutneurofeedback.com/conditions/adhd/articles/” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.eeginfo.com/what-is-neurofeedback.jsp” target=”blank” ]منبع شماره 3[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *