رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟

بسیاری از خانم هایی که حاملگی طبیعی و بدون مشکل دارند، می توانند تا زمان زایمان یا پاره شدن کیسه آب خود به برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری ادامه دهند. شرایطی وجود دارد که لازم است در آنها فعالیت های جنسی خود را محدود کنید و یا بخش هایی از بارداری و همه بارداری را از رابطه جنسی به طور کامل اجتناب کنید. ماما یا پزشک شما پیامدهای پیامدهای ناشی از برقراری رابطه جنسی در بارداری را توضیح خواهد داد.

[toggle title=”در این دوران ممکن است دچار مشکلات جنسی شوید. در این ویدئو بهترین مرکز زوج درمانی و سکستراپی در تهران به شما معرفی می شود.” state=”open” ][/toggle]

آیا رابطه جنسی در بارداری به نوزاد آسیب می رساند؟

خیر، این رابطه به نوزاد آسیبی نمی زند. کیسه آمنیوتیک و عضلات قوی رحم از نوزاد محافظت می کنند و مخاط ضخیم که دهانه رحم را می بندد، از هر گونه عفونت پیشگیری می کند. در زمان برقراری رابطه جنسی آلت تناسلی مرد فراتر از واژن نمی رود بنابراین به نوزاد داخل رحم نمی رسد.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند باعث شروع زایمان شود؟

خیر، اگر بارداری سالم و کم خطری نداشته باشید مشکلی بروز نمی کند. محرک های جنسی یا ارگاسم باعث زایمان یا سقط جنین نمی شوند. ارگاسم ممکن است منجر به بروز انقباض های خفیف رحم شود (همچنین تحریک نوک پستان و پروستاگلاندین در مایع منی این پیامد را در پی خواهد داشت)، اما این انقباض ها به طور کلی موقت و بی خطر هستند.

در چه مواردی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری اجتناب کرد؟

تحت برخی شرایط در این دوران لازم است مراقب باشید یا از برقراری رابطه اجتناب کنید. اگر در اوایل بارداری دچار خونریزی یا لکه بینی شده اید، پزشک توصیه خواهد کرد تا هفته چهاردهم بارداری هیچ رابطه جنسی نداشته باشید. اگر دچار شرایط زیر باشید، توصیه می شود در کل دوران بارداری از هر گونه رابطه جنسی اجتناب کنید:

  • سابقه ضعف گردن رحم
  • خونریزی شدید
  • عفونت واژن
  • جفت سر راهی (placenta praevia)

آیا حس ناشی از رابطه جنسی در دوران بارداری با دیگر مواقع متفاوت خواهد بود؟

بسیاری از خانم ها بیان می کنند که رابطه جنسی در دوران بارداری کمی حس متفاوتی دارد. برخی احساس می کنند در این دوران رابطه جنسی لذت بخش تر است و برخی دیگر لذت کمتری از آن می برند.

افزایش جریان خون به ناحیه لگن ممکن است منجر به تورم اندام تناسلی شود. این حس به وجود آمده ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود. به علاوه ترشحات بیشتر واژن و رطوبت این ناحیه نیز بی تاثیر نخواهد بود.

از طرف دیگر ممکن است تغییرات به وجود آمده حس خوشایندی به فرد ندهند و التهاب واژن باعث بروز ناراحتی در فرد شود. به علاوه گرفتگی های شکم یا انقباض های پس از رابطه جنسی یا ارگاسم باعث ناراحتی وی شوند.

در دوران بارداری پستان ها به طور غیرعادی به لمس حساس می شوند، به ویژه در سه ماهه اول بارداری. بعضی از خانم ها افزایش حساسیت پستان ها را دوست دارند و برای برخی خانم ها این حس به وجود آمده خوشایند نیست.

بدن خانم ها در دوران بارداری چه تغییراتی می کند؟

هر گونه حس ناراحتی را به پارتنر خود اطلاع دهید، به ویژه اگر این ناراحتی مربوط به مسائلی است که قبلا با هم انجام می داده اید. اگر احساس می کنید تمایلات شما بیشتر شده اما از رابطه جنسی لذت نمی برید، بهتر است دیگر فعالیت های جنسی را امتحان کنید، به عنوان مثال رابطه جنسی دهانی. به هرحال روش هایی را امتحان کنید تا به آرامش و لذت برسید، چرا که هدف از رابطه جنسی رسیدن به آرامش و ایجاد صمیمیت است.

به یاد داشته باشید که صمیمیت جسمی از طریق برقراری رابطه جنسی بیشتر خواهد شد. اگر تمایلی به رابطه ندارید یا پزشک شما را از آن منع کرده است، می توانید یکدیگر را در آغوش بگیرید، ببوسید و نوازش کنید.

آیا کاهش میل جنسی در دوران باردای طبیعی است؟

در رابطه با تمایلات و رابطه جنسی در دوران بارداری تجربه های فردی زیادی وجود دارد. بعضی از خانم ها در این دوران دچار افزایش تمایلات جنسی می شوند و برخی دیگر کاهش میل جنسی دارند. بعضی دیگر نیز دچار نوساناتی در این رابطه می شوند، که احتمالا به چگونگی احساسات جسمی و روحی آنها بستگی دارد.

ممکن است بیش از حد خسته باشید یا دچار نوسانات خلقی یا حالت تهوع شوید، به ویژه در سه ماهه اول بارداری، که تمام این موارد تمایلات جنسی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. انزوا به دلیل بروز تغییرات جسمی و روحی به وجود آمده طبیعی است. اما نگران نباشید، تمام تمایلات شما در سه ماهه دوم بارداری، پس از تهوع صبحگاهی و رفع خستگی، به حالت اول باز خواهد گشت.

به هرحال کاهش تمایلات جنسی در سه ماهه سوم، به ویژه در دو ماه آخر هم طبیعی است. در این دوران ممکن است از لحاظ جسمی بزرگ  و سنگین باشید، درد داشته باشید یا خسته باشید و توانایی برقراری رابطه جنسی را نداشته باشید. به علاوه نسبت به تغییرات جسمی خود اگاه هستید و نگران زایمان و تولد نوزاد خود نیز هستید.

در این شرایط احساسات خود را برای پارتنرتان توضیح دهید و به او اطمینان دهید که دوستش دارید. در این دوران برقراری رابطه عاطفی و بیان روشن احساسات و حمایت از یکدیگر ضروریست.

آیا بارداری خانم ها بر روی تمایلات جنسی شوهرشان تاثیر می گذارد؟

بسیاری از مردان همسر خود را در دوران بارداری به اندازه قبل یا حتی بیشتر از قبل، جذاب می بینند. اما به دلایلی در دوران بارداری یا حداقل بخش هایی از این دوران، ممکن است تمایلات مرد کاهش پیدا کند. از جمله حد و مرزهایی که برای خود به عنوان یک پدر تعیین می کند و همچنین اضطراب از خطراتی که ممکن است نوزاد را تهدید کند.

شاید مهم ترین علت کاهش میل جنسی مردان در دوران بارداری ترس و نگرانی برای آسیب رسیدن به نوزاد است. اگر لازم است به شوهرتان اطمینان دهید با رابطه جنسی در دوران بارداری خطری نوزاد را تهدید نمی کند، بهتر است وی را در ملاقات هایی که با پزشک دارید همراه بیاورید.

مهم ترین مسئله صحبت در مورد ترس ها، اضطراب ها، نیازها و تمایلات است. یک ارتباط باز و راحت می تواند بسیاری از تنش ها را برطرف کند، حتی در صورت عدم برقراری رابطه جنسی.

آیا رابطه جنسی دهانی در دوران بارداری خطرناک است؟

در اکثر موارد خیر، خطری ندارد، اما به یاد داشته باشید دمیدن به ناحیه واژینال به هیچ عنوان توصیه نمی شود. دمیدن هوا به داخل واژن باعث بروز آمبولی هوا (یک حباب هوا که در مقابل گردش خون قرار می گیرد) می شود. این مسئله خیلی به ندرت رخ می دهد، اما به هرحال برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک و کشنده است.

به علاوه اگر مرد دارای تبخال در ناحیه تناسلی است یا تصور می کنید دچار عفونتی است که می تواند منتقل شود، رابطه دهانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در مورد رابطه جنسی کامل و غیر دهانی نیز توصیه می شود حتما از محافظ، مانند کاندوم، استفاده شود.

علائمی که باید جدی گرفته شوند

احساس گرفتگی عضلات در زمان برقراری رابطه یا پس از ارگاسم طبیعی است، اما اگر این گرفتگی ها بعد از چند دقیقه برطرف نشدند یا اگر دچار درد و خونریزی شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر در این باره سوالی دارید بدون تردید از پزشک خود بپرسید.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و روان درمانگر اختلالات جنسی ( مشکلات میل جنسی، واژینیسموس و مشکلات روابط زناشویی)

دکتر سینا قاسمی

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی

دکتر دانیال خواجوی 

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی( شعبه کرج )

و 

سمیه محمدی[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.babycenter.com/sex-during-pregnancy-overview” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]    [button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.babycentre.co.uk/x536429/is-it-safe-to-have-sex-during-pregnancy” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *