چگونه دیابت، پاهای افراد مبتلا را هدف قرار می دهد؟

چگونه دیابت، پاهای افراد مبتلا را هدف قرار می دهد؟

دیابت

سطح قند خون بالا (گلوکز) می تواند در افراد دیابتی، ضایعات شدیدی به همراه آورد. به خصوص پاها در معرض خطر بیشتری هستند. بیماری نوروپاتی دیابتی و بیماری عروق محیطی می تواند در افرادی که مبتلا به دیابت هستند مشکلاتی پدید آورد.

نوروپاتی دیابتی چیست؟

نوروپاتی دیابتی

عدم کنترل قند خون در افراد دیابتی، می تواند آسیب اعصاب ایجاد کند که باعث اختلال در احساس درد و درجه حرارت شود. این به اصطلاح نوروپاتی عضلانی دیابتی، در افراد دیابتی باعث می شود که افراد متوجه مشکلات خود در در پاهایشان نشوند. تقریبا 10 درصد از مبتلایان به دیابت به علت بیماری عروق محیطی و آسیب عصبی، زخم های دیابتی را در پای خود تجربه می کنند. عدم توجه و مراقبت از زخم پا در افردا دیابتی، ممکن است منجر به ایجاد عفونت شود. آسیب عصبی نیز می تواند بر عملکرد عضلات پا تاثیر بگذارد و منجر به نا هماهنگی و آسیب دیدگی شود.

بیماری عروق محیطی چیست؟

بیماری عروق محیطی

دیابت با گردش خون ضعیف (جریان خون) همراه است. جریان خون نامناسب باعث افزایش زمان بهبودی زخم ها می شود. بیماری عروق محیطی به جریان خون در پاها و ران ها آسیب می رساند. جریان خون ضعیف باعث می شود عفونت به راحتی خوب نشود و در عوض خطر ابتلا به زخم و گانگرن افزایش می یابد و باعث مرگ و میر بافتی در آن ناحیه ی موضعی می شود.

مشکلات پای افراد دیابتی چگونه است؟

مشکلات پای افراد دیابتی

عکس های فراهم شده در این مقاله می تواند نشان دهد که یک فرد سالم چه مشکلاتی را می تواند داشته باشد. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر عوارض جدی مرتبط با این بیماری هستند. عفونت، قطع عضو و…

پای ورزشکاران

پای ورزشکاران

عفونت قارچی که در بین پای ورزشکاران مشاهده می شود باعث پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی پوست ها می شود. قارچ وارد شکاف پوست می شود و باعث ایجاد عفونت می شود که باید با داروهای ضد قارچی درمان شود. داروهای خوراکی یا کرم های موضعی ممکن است برای درمان استفاده شود.

عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچی ناخن

ضخامت ناخن ها، شکنندگی ناخن، قهوه ای و زرد شدن آن، عموما از عفونت های قارچی رایج هستند. منطقه ی آلوده ممکن است این حالت را ایجاد کند که ناخن ها از لبه انگشت فاصله گرفته اند. قارچ ها عموما در محیط گرم، مرطوب و تاریک رشد می کنند و پوشیدن کفش های نامناسب نقش مهمی در ایجاد آن دارند (کفش های جلو بسته) آسیب های ناخن هم چنین خطر عفونت قارچی ناخن را افزایش می دهد. داروهای خوراکی، بهترین راه برای درمان عفونت قارچی ناخن است.
درمان موضعی تنها برای چند نوع از عفونت های قارچی ناخن موثر است. گاهی اوقات جراحی برای حذف مناطق آلوده ضروری است.

Callaus ها

Callaus

کالوس ها مناطق سخت و ضخیم شده از پوست اند که عموما در پاشنه ی پا ایجاد می شوند، توزیع نامنظم وزن، اختلالات پوستی یا استفاده از کفش های ناسازگار، ممکن است سبب ایجاد کالوس شد.
بعد از حمام گرفتن، ناحیه ی کالوس را سنگ پا کنید.
از کفش های مناسب در کفش استفاده کنید.
هیچ گاه کالوس ها را  با قیچی نبرید، این کار می تواند سبب آسیب جدی شود.

کورن پا یا میخک پا (Corns) 

میخک پا

منطقه ای از پوست، ضخیم شده و حالت برآمده می یابد. این دکمه معمولا بین انگشتان پا و یا منطقه ی استخوانی انگشت پا پدیدار می شود فشار اصطحکاک علت اصلی آن است.

تاول 

تاول

تاول ها عموما قسمت هایی از پوست اند که حاوی سیالات اند، علت ایجاد آن ها اصطحکاک است ترکاندن تاول اصلا کار خوبی نیست زیرا که پوشش و پوست این منطقه در جلوگیری از عفونت کارایی دارد. برای مراقبت از تاول، آن ناحیه را تمیز نگه دارید. از کرم ها و پماد های آنتی بیوتیک استفاده کنید و آن را بانداژ بندی کنید تا ریسک ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

بونیون 

بونیون

بونیون زخم پا، برامدگی قرمز و خلفی است که در خارج از مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می شود. ممکن است این بونیون هادر هر دو پا دیده شوند. استفاده از کفش های نامناسب پاشنه بلند با میخچه های باریک ممکن است باعث ایجاد بونیون شوند. راه هایی برای از بین بردن بونیون وجود دارد. استفاده از پره های جدا کننده ی مخصوصی، برای نگه داشتن انگشتان پادور از هم، جراحی اگر بونیون دردنک باشد برای کاهش علائم توسط پزشک انجام می شود.

خشکی پوست

خشکی پوست

خشکی و ترک پوست ایجاد می شود تا باکتری ها و اجرام دیگر میکروب ها به راحتی وارد بدن شوند و بالقوه ریسک ابتلا به عفونت را افزایش دهند، استفاده از صابون های مرطوب کنند، لوسیون و سایر محصولات می تواند باعث حفاظت و نرمی پوست شما شود.

زخم پای دیابتی 

زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی، یکی از خطرناک ترین زخم هایی است که در افراد دیابتی نمایان می شود. حتی یک ضایعه ی جزئی، شکستگی پوست، زخم در پا می تواند عفونی شود. در افراد دیابتی زخم ها به کندی جوش می خورند و حتی با شکست رو به رو شود. تشخیص و درمان های اولیه برای کاهش خطر عوارض ضروری است.

انگشت چکشی

انگشت چکشی

ضعف ماهیچه های انگشتان باعث ایجاد ظاهری چکش مانند در آن ها شده، این ضعف باعث کوتاه شدن تاندون ها در انگشتان پا می شود و می تواند ارثی باشد. اما با پوشیدن کفش های تنگ، کوچک هم ایجاد می شوند. انگشت چکشی می تواند مشکلات دیگری نظیر تاول، زخم، کالوس و دشواری در راه رفتن را هم ایجاد کند. درمان ها از غیر تهاجمی تا تهاجمی و جراحی متفاوت اند.

فرورفتگی ناخن در انگشت پا 

فرورفتگی ناخن در انگشت پا

فرو رفتن ناخن در گوشت پا یک عارضه ی شایع است که همان طور که از اسم آن بر می آید کناره های ناخن انگشت پا به درون گوشت نرم اطراف رشد می کند. در نتیجه قرمزی در شست پا، تورم و عفونت را به همراه دارد. پوشیدن کفش های تنگ و نا مناسب خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. فعالیت های شدید مثل دویدن، ایروبیک ممکن است چنین مشکلی ایجاد کنند.

زندگی با دیابت

دیابت

زندگی با دیابت مستلزم این است که به شرایط پزشکی خود و سلامت جسمانی خود توجه زیادی داشته باشید. همیشه دستور العمل های پزشک معالج خود را در ارتباط با رژیم غذایی، ورزش و دارو دنبال کنید. نگه داشتن سطح قند خون (گلوکز) در محدوده توصیه شده یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید برای کنترل وضعیت و محافظت از پاهای خود انجام دهید. از کشیدن سیگار خودداری کنید، زیرا باعث ایجاد اختلال در جریان خون می شود.

محقق و مترجم: میلاد اسد بیگی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)