درمان وسواس: چالش، لذت

افکار وسواسی

 

 

در قسمت های قبل کم بیش درباره درمان وسواس گفتیم، می دانیم درمان این اختلال درمان شناختی رفتاری است.بدون شک درمان این اختلال چالش برانگیز ولی جذاب هست.

ترس و شک که از ویژگی­های این اختلال است در شروع درمان بر روند درمان تاثیر می­گذارد، طوری که اکثر مراجعان در ابتدا با این تردید روبرو هستند که؛

نکنه جواب نگیرم؟

نکنه دارم وقتم را هدر می­دهم؟

و بعضی با عجله در گرفتن نتیجه مواجه هستند! هرچند این نگرانی­ها مختص این اختلال تنها نیست ولی جز نگرانی­های عمده این مراجعان به شمار می­رود.

بدون شک درمان اختلال وسواس یکی از جذابترین درمان­ها به شمار می­آید. درمانی که در آن مراجع به همراه درمانگر هم خود و هم محیط را به چالش می­کشد و شیوه های جدید رفتار را که مدت­ها از آنها غافل بود را تجربه میکند.

در اینجا بعضی از افکار غلط که افراد دچار اختلا وسواس با آن مواجه هستند را باهم بررسی می­کنیم.

 

فردی افکار و ترس از مسمومیت غذایی داشت. وی براساس اعتقادش مبنی بر این که بیماری­های ناشی از غذا بسیار شایع و خیلی شدید هستند، رفتارهای پاک سازی و وارسی را انجام می­داد و معمولا از خوردن غذا در رستوران­ها اجتناب می­کرد.

هر وقت کسی سعی می­کرد او را متقاعد کند که ترس­ها و اجتناب­هایش بی مورد هستند، می­گفت: درست است، ولی اگر مواظب نباشم، ممکن است مریض شوم مثلا پارسال پسر فلانی تو رستوران غذا خورد بعد مسموم شد.

 

حالا بیایید افکار غلط همراه با این بیمار را بررسی کنیم:

گام مهم در جهت پیروزی بر اختلال وسواس فهمیدن این نکته است که فقط به دلیل اینکه در مورد رویدادها، موقعیت­ها و افکار وسواسی احساس اضطراب می­کنید، لزوما این باورها و تعبرهایتان و پیامدهای ترس آورتان واقع گرایانه نیست. به همین ترتیب،

فقط این که چیزی امکانپذیر است، دلیل نمی­شود که آن چیز حتما اتفاق می­افتد.

بنابراین، به جای اتخاذ بدترین سناریو، بهتر است با تعابیر و باورهای خود به عنوان حدس­ها و فرضیه­ ها برخورد کنید، همانطور که یک دانشمند این کار را می­کند یک دانشمند که فرضیه­ای به ذهنش می­رسد، داده هایی را جمع­ آوری میکند( شواهد واقعی) تا آزمایش کند آیا آن فرضیه معتبر است یا نه.

 

در حین درمان یاد می­گیریم شواهد را چگونه مورد توجه قرار دهیم تا بهتر بفهمیم که آیا شواهد واقع گرایانه هست یا نه و آیا شیوه مفیدتر دیگری برای فکر کردن به به موقعیت­ها و افکاری که وسواس­ها و رفتارهای ناشی ازآن را آغاز می­کنند وجود دارد یا نه.

در مورد بیماری که در بالا مثال زدیم حق با او بود او می توانست مریض شود. اما شواهد قویا موید آن بودند که خیلی خیلی کم امکانپذیر است. به عبارت دیگر، لازم نبود در مورد رستوران ها وسواس فکری داشته باشد و از انها اجتناب کند و رفتارهای او به وضوح غیرضروری بودند.

 

اما چیزی که هست افراد دچار اختلال وسواس به سختی می توانند شواهدی بر علیه فکر خود پیدا کنند که آن را آزمایش کنند، آنها مدام بر انچه مایل هستند تاکید می کنند مثلا بیمار بالا مدام مسمومیت یکی از اشنایان را شاهد بر تفکر خود می­دانست.

برای اتخاذ دیدگاه منصفانه و متعادل تر باید یاد بگیرید پرسش­هایی از این قبیل را ازخود بپرسید تا در دام نیفتید.

 

پرسش های کلیدی:

تجربه گذشته­ام در مورد این که ترسم چه قدر احتمال دارد به وقوع بپیوندد چه می­گوید؟

تجربه سایر مردم در مورد ترس­هایم چه می­گوید؟

آیا مواقعی بوده است که انتظار وقوع پیامدهای ترسآور را داشته ام ولی اتفاق نیفتاده؟

دیگران چگونه به این فکر یا موقعیت پاسخ می­گویند؟

آیا دارم اتفاقی را که احتمال وقوع بالایی دارد با اتفاقی که احتمال وقوع پایین دارد اشتباه می­گیرم؟

 

[divider]

حمید ضرابی- روانشناس بالینی، درمانگر تخصصی حیطه وسواس

 

 

کلینیک آلومینا اولین مرکز تخصصی درمان وسواس را در کشور راه اندازی نموده است.

درمان وسواس در کلینیک آلومینا توسط تیم تخصصی درمان وسواس ( روانپزشکان و روانشناسان متبحر در درمان وسواس) با روش های دارویی و غیر دارویی انجام میشود.

برای کسب اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما  مراجعه نمایید   یا  اینجا  کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *