درمان دررفتگی کتف بدون جراحی | بهترین مرکز فیزیوتراپی

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که مسابقه دوچرخه سواری امسال را دیده باشید. این مسابقه که یک تور بود از فرانسه آغاز می شد و در یورک شایر انگلستان به پایان می رسید. همه چیز به بهترین نحو پیش می رفت که ناگهان “مارک کاواندیش” دچار در رفتگی کتف شد در حالی که چیزی به خط پایان باقی نمانده بود.

مارک کاواندیش مصدوم شده و از مسابقه سال آینده نیز جا ماند.گرچه ما نمی دانیم که جناب مارک کاواندیش چه شیوه های درمانی را پیش گرفته است اما می توان با اطمینان خاطر گفت در صورتی که تن به جراحی نداده باشد، فیزیوتراپی و توانبخشی بخش بسیار مهمی از روند درمانی وی بوده است.

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

در رفتگی کتف یا شانه داخلی شامل این می شود که منتهی الیه بالایی استخوان بازو از سوکت مفصلی خود بیرون زده و جلو می افتد.

می توان این عارضه را با جراحی یا بدون جراحی درمان کرد.

هدف درمان این عارضه آن است که شانه و کتف را به بهترین عملکرد خود؛ بدون درد و مقاوم برگردانیم.

اما ممکن است همیشه این شکل از درمان ممکن نباشد چرا که مفصل اسیب دیده ناشی از در رفتگی معمولا شانه و کتف را لق و غیر مقاوم می کند.

جوانان فعال و ورزشکاری مانند مارک معمولا در این خطر هستند که دوباره دچار در رفتگی کتف و شانه شوند.

درمان های غیر جراحی شامل چه چیزی می شود ؟

در غیاب دیگر صدمات وخیمی مانند شکستگی ،درمان این عارضه ممکن است شامل برگرداندن مفصل به سر جای خود باشد.در این روش بدون این که جراحی صورت بگیرد، مفصل در رفته به سر جای خود بازگردانده می شود.

 

بعد از جا انداختن مفصل کتف باید به مدت (3 الی 6 هفته) مراقبت هایی را در پیش بگیرید که شامل گچ گرفتن شانه و یا استفاده از آتل می شود.پس از آن باید به جلسات فیزیوتراپی بروید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن عملکرد کتف خود را بازگردانید

روش های جراحی شامل چه چیزهایی می شود؟

درمان های جراحی معمولا شامل ترمیم ساختارهای آسیب دیده و تمیز کردن فاصله و فضای بین مفصلی می باشد.

معمولا از عمل جراحی آرتروسکوپی استفاده می شود اما ممکن است از جراحی باز در موارد پیچیده تر نیز استفاده شود.

اما به هرحال تفاوتی نمی کند که جراحی داشته باشید یا خیر؛چرا که به هر حال به توانبخشی و فیزیوتراپی بعد از جراحی و قبل از جراحی نیاز خواهید داشت.

چه هنگامی جراحی بهترین روش درمانی خواهد بود ؟

در صورتی که اولین باری است که کتف یا شانه ی شما در رفته است، بهترین روش درمانی شاید جراحی باشد.

اما در صورتی که به صورت مکرر این عارضه برایتان رخ می دهد؛شاید دیگر روش جراحی برایتان مناسب نباشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که در صورتی که پس از در رفتگی اول توانبخشی و فیزیوتراپی را جدی بگیرید؛احتمال بروز در رفتگی مجدد بسیار کم خواهد شد.

جهت تماس با بهترین متخصص ارتوپد و جراحی مفاصل و استخوان ها می توانید به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

در رفتگی کتف و بدنسازی

در صورتی که به تازگی دچار در رفتگی کتف شده اید ، توصیه می کنیم که بیش از حد به عضلات شانه و کتف خود فشار نیاورید.کلیه حرکات بدنسازی برای شما مضر خواهد بود. به همین خاطر در ابتدا تمرنیات ساده و سبک فیزیوتراپی را انجام داده و پس از این که از قدرت و مقاومت عضله ی خود اطمینان حاصل کردید می توانید به روتین بدنسازی خود بازگردید.

توانبخشی و فیزیوتراپی در رفتگی کتف

بعد از باز کردن آتل شانه،عضلات شما بسیار ضعیف شده و انعطاف آن کاهش پیدا می کند.برای توانبخشی کتف؛ بیشتر پزشکان توصیه می کنند که جلسات فیزیوتراپی را جدی بگیرید و به این ترتیب مقاومت و قدرت شانه و کتف را بهبود بخشید و از بروز آسیب های احتمالی در آینده پیشگیری کنید.

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

در طول این جلسات، پزشک متخصص فیزیوتراپی برنامه ای را تنظیم کرده و بر اساس برنامه روزانه تان،نوع آسیبی که دیده اید و اهداف درمانی؛ با شما تمرینات و حرکاتی را کار خواهد کرد که به مرور زمان موجب تقویت شانه و کتف خواهند شد.

برای عارضه هایی مانند در رفتگی،پزشکان معمولا 4 الی 6 هفته فیزیوتراپی را توصیه خواهند کرد اما واقعا دوره درمانی فیزیوتراپی بسته به سن فرد؛وضعیت سلامت عمومی ؛این که شانه پیش از این نیز اسیب دیده است یا خیر و هم چنین شدت در رفتگی بستگی دارد.

فیزیوتراپیست تمرینات ساده ای را به شما آموزش خواهد داد که برای این طراحی شده اند تا عضلات اطراف شانه از جمله عضلاتی موجود درد بازو و بالای کمر را قوی تر و منعطف تر کنند.

اگر این عضلات ضعیف هستند؛ خود مفصل ناچار است وزن زیادی را در طول حرکت تحمل کند.

قوی کردن عضلات موجب می شود که به طور طبیعی یک “بریس” داخلی برای مفصل شانه ساخته شود.

(بریس : وسیله ای که در طول شکستگی یا در رفتگی عضلات و استخوان ها دور آن می بندند تا از تکان خوردن استخوان یا عضله جلوگیری به عمل آورد)

فیزیوتراپی هم چنین می تواند موجب افزایش انعطاف شده و محدوده حرکتی را باز گرداند.

اضافه کردن این حرکات ساده به روتین روزانه تان می تواند حرکت دادن بازوها را آسان تر کرده و درد را کاهش دهد.قوی کردن عضلات شانه هم چنین می تواند به پیشگیری از در رفتگی های احتمال در آینده نیز کمک کند.

در صورتی که تمایل به اخذ نوبت یا مشاوره از مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر را دارید می توانید همین  امروز به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و با متخصصین ما صحبت کنید.

مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر یکی از بهترین مراکز در سطح شهر تهران بوده و با همکاری پزشکان جایروس؛ تلاش دارند که بهترین نتیجه ممکن را برای بیماران به دست آورند.

مراقبت بعد از در رفتگی کتف

چه پوزیشنی برای بازو در طول جا افتادن کتف مناسب تر است ؟

در طول یک تحقیق که در آمریکا انجام شد از تعدادی شرکت کننده که همگی بار اولشان بود که دچار در رفتگی کتف می شدند، خواسته شد که به یک نحو مختلف آتل کتف را ببندند.نیمی از آنان آتل را به گونه ای بسته اند که جلو بازو از قفسه سینه فاصله گرفته و بیرون بسته شده باشد و نیم دیگر نیز به شیوه ی همیشگی آتل را به گونه ای بستند که جلو بازو روی قفسه سینه باشد

درمان دررفتگی کتف بدون جراحی
درمان دررفتگی کتف بدون جراحی

چرخش خارجی به نحوی که جلو بازو به پشت باشد یک پوزیشن غیر معمول است اما انتظار می رود که بافت مفصل را در پوزیشن بهتری برای بهبود پیدا کردن قرار دهد.گرچه پوزیشن عجیب و غریبی است و به یک وسیله ی سفت و محکم نیاز است تا بازو را سر جای خود نگه دارد.

این تحقیقات هیچ گونه اختلافی در نتایج به دست آمده از هر دو نوع آتل بندی نشان ندادند.به عنوان مثال، در رفتگی کتف پس از دو سال در هر دو شیوه به وجود آمده است.

به هر حال این تحقیقات نشان داد که بهتر است از شیوه ی سنتی آتل بندی استفاده کنید.

در نهایت  این که امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *