درمان اعتیاد الکلی چگونه انجام می شود؟

اعتیاد به الکل 1

هدف از درمان وابستگی به الکل خودداری از مصرف آن می باشد. در بین مصرف کنندگان الکل سلامتی، حمایت اجتماعی و انگیزه احتمال درمان سریع را افزایش می دهند. تقریبا 50 تا 60 درصد این افراد تا یک سال پس از درمان از مصرف الکل خودداری می کنند، اما اکثریت به طور دائم درمان می شوند. افرادی که دارای حمایت های اجتماعی ضعیف، انگیزه کم یا اختلالات روانپزشکی هستند، مدت کوتاهی پس از اتمام دوره درمان دوباره به سمت مصرف الکل رو می آورند. برای این افراد موفقیت مطابق با زمان طولانی تر پرهیز از مصرف الکل، کاهش مصرف الکل، بهبود سلامت و بهبود عملکردهای اجتماعی سنجیده می شود.

طب مرسوم برای اعتیاد به الکل

درمان اعتیاد به الکل تنها زمانی می تواند آغاز شود که فرد الکلی مشکل موجود را می پذیرد و تماایل به خودداری از مصرف الکل دارد. این فرد باید درک کند که اعتیاد به الکل قابل درمان است و انگیزه ای برای تغییر داشته باشد. درمان دارای سه مرحله است:

Glas of beer with handcuffs as symbol for alcohol abuse

  1. سم زدایی: این مرحله بلافاصله پس از قطع مصرف الکل مورد نیاز می باشد و ممکن است یک فوریت پزشکی لازم باشد، چرا که سم زدایی باعث تشنج، توهم، هذیان و در برخی موارد مرگ شود.
  2. توانبخشی: این مرحله شامل مشاوره و تجویز دارو برای کم کردن مصرف الکل و بهبود مهارت های لازم برای تقویت اراده می باشد. در این مرحله درمان به صورت سرپایی یا بستری کردن فرد انجام می شود که هر دو شکل به نوبه خود مهم می باشند.
  3. بهبود و تقویت اراده: در این مرحله موفقیت فرد به کنترل نفس و اراده وی بستگی دارد. مهم ترین عامل تقویت اراده حمایت می باشد که معمولا شامل جلسات منظم الکلی های گمنام می شود.

از آنجایی که سم زدایی معمولا ولع مصرف الکل را متوقف نمی کند، بهبود این حالت معمولا دشوار خواهد بود. برای یک فرد در مراحل اولیه اعتیاد به الکل، قطع مصرف الکل ممکن است منجر به بروز علائم ترک، از جمله اضطراب و بدخوابی، شود. ترک الکل پس از وابستگی طولانی مدت ممکن است منجر به لرزیدن های غیرقابل کنترل، اسپاسم، وحشت و توهم شود. اگر این حالت ها به طور تخصصی درمان نشوند، این افراد تا 10 درصد بیشتر میزان مرگ و میر خواهند داشت، بنابراین مراحل آخر سم زدایی باید تحت مراقبت پزشک مجرب و متخصص باشد و ممکن است فرد نیاز به بستری شدن در یک مرکز درمانی نیز داشته باشد.

اعتیاد به الکل 2

درمان ممکن است نیازمند یک یا چند نوع دارو باشد. بنزودیازپین ها داروهای ضد اضطراب هستند که برای درمان علائمی مانند اضطراب و بدخوابی و جلوگیری از تشنج و هذیان استفاده می شود. این داروها اغلب در دوره سم زدایی مصرف می شوند و گاهی مصرف آنها قطع می شود. مصرف اینگونه داروها باید با دقت انجام شود، چرا که ممکن است اعتیاد آور باشند.

داروهای زیادی وجود دارند که به رهایی از اعتیاد به الکل و تقویت اراده کمک می کنند. یکی از این داروها دی سولفیرام می باشد که در زمان تکمیل دوره سم زدایی مصرف می شود، زمانی که فرد مصرف الکل را کاملا متوقف کرده است. این دارو در سوخت و ساز الکل مداخله می کند، بنابراین نوشیدن مقدار کمی الکل منجر به حالت تهوع، استفراغ، تاری دید، گیجی و مشکل تنفس خواهد شد. این دارو بسیار مناسب افرادی است که انگیزه بالایی برای ترک مصرف الکل دارند، چرا که مصرف دارو بر روی انگیزه نوشیدن این افراد تاثیر نمی گذارد.

داروی دیگر نالترکسون می باشد که ملع مصرف الکل را کاهش می دهد. این دارو حتی زمانی که فرد همچنان در حال مصرف الکل است، نیز قابل تجویز می باشد. به هرحال، مانند تمام داروهایی که برای درمان اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار می گیرند، این دارو نیز به عنوان بخشی از یک برنامه جامع در نظر گرفته می شود که مهارت های مقابله ای جدید را آموزش می دهد. در حال حاضر به عنوان دارویی که طولانی مدت تجویز می شود، در نظر گرفته شده که به صورت ماهانه مصرف خواهد شد.

Acamprosate نیز داروی دیگری است که توسط FDA برای کاهش میل به الکل تایید شده است.

در نهایت تحقیقات نشان داده اند که داروهای ضد تشنج، توپیرامات و گاباپنتین، می توانند برای کاهش ولع مصرف الکل یا کاهش اضطراب مربوط به دوران بهبودی تجویز شوند، گرچه هیچ یک از این داروها توسط FDA برای درمان اعتیاد به الکل تایید نشده اند.

ضد افسردگی ها نیز برای کنترل اضطراب یا افسردگی احتمالی ناشی از درمان تجویز می شوند، اما از آنجایی که این علائم با قطع مصرف دارو متوقف می شوند، مصرف داروها معمولا تا تکمیل شدن دوره سم زدایی شروع نمی شوند و گاهی نیز دوره های ترک دارو در این بین وجود دارد.

فرد معتاد به الکل پس از درمان ممکن است تحریک شده و مجددا وابستگی به الکل پیدا کند، بنابراین هدف درمان توقف کامل مصرف الکل می باشد. بهبود معمولا دوره وسیعی دارد که ممکن است شامل برنامه های آموزشی، گروه درمانی، درمان از طریق مشاوره خانوادگی و شرکت در گروه های خود درمانی شود.

تغذیه و رژیم غذایی مربوط به افراد الکلی

معمولا مصرف بیش از اندازه الکل با تغذیه ضعیف همراه است: زیرا هر اونس الکل دارای 200 کالری می باشد که هیچگونه ارزش غذایی ندارد، مصرف زیاد الکل به بدن فرمان می دهد که نیاز به غذا ندارد. افرادی که دارای اعتیاد الکلی هستند معمولا دارای کمبود ویتامین های A، B کمپلکس و C، اسید فولیک، کارنیتین، منیزیم، سلنیوم و روی و همچنین اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها هستند. ارائه مواد مغذی و ویتامین ها ( مانند ویتامین B 1  ) و مولتی ویتامین ها، می توانند به بهبود و موفقیت مرحله سم زدایی کمک کنند.

Hands on top of each other. Symbolic picture.

توقف کامل مصرف الکل مهمترین و در حقیقت سخت ترین مرحله درمان می باشد. اگر یک فرد وابسته به الکل هستید، برای اینکه بتوانید بدون الکل زندگی کنید، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • از برقرار کردن ارتباط با افرادی که نوشیدن مشروبات الکلی را امری طبیعی تلقی می کنند، اجتناب کنید، از قرار گرفتن در چنین محیط هایی نیز دوری کنید.
  • در یک گروه خود درمانی عضو شوید.
  • از دوستان و اعضای خانواده خود تقاضای کمک و همکاری داشته باشید.
  • وابستگی منفی خود به الکل را با فعالیت های مثبت، مانند سرگرمی های مورد علاقه و شرکت در کلاس ها، عوض کنید.
  • شروع به ورزش کنید. ورزش کردن مواد شیمیایی در مغز آزاد می کند که سطح مواد طبیعی بدن را بالا می برد. حتی یک پیاده روی بعد از شام می تواند بسیار موثر باشد.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا مشاوران و متخصصانی حضور دارند که در هر مرحله از درمان و ترک الکل با شما همراه هستند، در این مسیر می توانند مشاوره های مفید ارائه داده و داروهای مورد نیازتان را تجویز کنند. در صورتی که شما یا اطرافیانتان دچار چنین مشکلی هستید، می توانید به این متخصصان مراجعه کنید. برای برقراری تماس و تعیین وقت با شماره های موجود روی صفحه وب سایت تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *