اعتیاد و وابستگی به زاناکس (آلپرازولام) و ترک این دارو

ترک قرص آلپرازولام بعد از وابستگی شدید

 

معمولا زاناکس برای بیمارانی تجویز میشود که مبتلا به اختلالات اضطرابی ,حملات وحشت و افسردگی میباشند .این دارو در میان قرص های ارامبخش دسته بندی میشود و به ان الپرازولام و نیراوام هم میگویند .

افرادی که از این دارو مصرف میکنند ,پس از مدتی حس ارامش بیشتری خواهند داشت و دقیقا به همین دلیل است که این دارو میتواند بسیار اعتیاد اور باشد .این دارو به صورت قانونی در دنیا تولید میشود ولی بسیاری از اوقات به عنوان مواد مخدر قاچاق میشود .

بر اساس اخرین تحقیقات انجام شده در طی 5 سال اخیر  شمار مصرف کنندگان زاناکس از 29.9 میلیون به 37.5 میلیون رسیده است .بنابراین زاناکس در رده پنجم دارو های مصرفی مردم در دنیا قرار میگیرد .

زاناکس به صورت قرص تولید میشود ولی برخی از افراد دچار اعتیاد، آلپرازولام را همراه با کوکائین استشمام می کنند و گاهی نیز همانند هروئین، تزریقی مصرف می کنند.

معمولا افرادی که به زاناکس معتاد میشوند خیلی بیشتر از دوز مناسب مصرف میکنند و ممکن است این دوز روزانه بین 20 تا 30 باشد .

در چنین شرایطی امکان بروز عوارض و مشکلات روحی و جسمی به مراتب افزایش می یابد .

زاناکس
قرص زاناکس

چقدر طول میکشد تا فردی به آلپرازولام (زاناکس) معتاد شود ؟

پاسخ این سوال بسته به افراد مختلف با هم فرق دارد و به عوامل متعددی وابسته است .تعداد قرص های مصرفی در روز یکی از عوامل تاثیر گذار است که البته به انگیزه فرد از مصرف دارو وابسته میباشد .

افرادی که به صورت تفریحی از این دارو استفاده میکنند به احتمال کمتری معتاد میشوند زیرا از مواد دیگر هم مصرف میکنند .ولی افرادی که برای دست یابی به احساس ارامش و کاهش تنش های عصبی به زاناکس روی می اورند و دوز مصرفی ان را بالا میبرند به احتمال خیلی بالاتری معتاد میشوند .

علائم اعتیاد به زاناکس 

بنا بر تحقیقات انجام شده بیش از یک سوم افرادی که به مدتی طولانی از زاناکس استفاده میکنند ,به افسردگی مزمن مبتلا میشوند .

زمانی که زاناکس برای اولین بار برای فردی تجویز میشود ,کمترین دوز ان کافی بوده و میتواند فرد را درمان نماید ولی هر چه مدت بیشتری از مصرف فرد بگذرد ,این دوز مصرفی باید بالاتر رود زیرا بدن فرد خود را با تغییرات شیمیایی حاصل از مصرف زاناکس تطبیق میدهد و سعی میکند به حالت نرمال باز گردد و بنابراین ممکن است میزان دوز مصرفی حتی دوبرابر شود تا همان نتایج حاصل گردند .در نتیجه فرد پس از مدتی معتاد میشود و نمیتواند بدون دارو به زندگی عادی خود بازگردد .در واقع افسردگی و اضطراب ناشی از مصرف زاناکس به دلیل اعتیاد به این دارو ایجاد میشوند .

در صورتی که از احتمال اعتیاد خود و یا یکی از بستگانتان به این دارو نگران هستید بهتر است که با عوارض ان اشنا شوید .

  • تغییرات رفتاری
  • علائم فیزیکی

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

12 دیدگاه دربارهٔ «اعتیاد و وابستگی به زاناکس (آلپرازولام) و ترک این دارو»

  1. باسلام
    من مدتی است که در جلسه های رسمی که قراره صحبت کنم دچار استرس شدید میشم نفسم بریده بریده میشه به طوری که به سختی صحبت می کنم بدنم سرد میشه دستام میلرزه گاهی هم همراه با تپش قلبه از وقتی که متوجه این اختلال در خودم شدم حتی در جلسات نیمه رسمی که قبلا راحت صحبت می کردم این علایم رو دارم حتی در گفتگوهای نفر با نفر که از شخص مقابل ترس یا استرس داشته باشم دچار این علایم میشم
    و چون این اتفاقات(سخنرانی و..) غیر قابل پیش بینی هست گاها نمیتونم از برخی قرص های ضد استرس که یک ساعت قبل از ورود به محیط استرس زا مصرف میشه استفاده کنم
    لطفا راهنماییم کنید
    مچکرم

  2. سلام خسته نباشید
    سوال اینکه آیا مصرف قرص های آلپروزولام و دلوکستین و پرفنازین و پروپرانول تداخل دارویی دارند ممنون میشم راهنمایی کنید وآیا استفاده طولانی مدت از آلپروزولام جایز است

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      تداخل خاصی ندارند اما مصرف طولانی مدت الپرازولام توصیه نمی شود.

  3. با سلام
    حدود چهار سال پیش دچار درد قفسه سینه و درد فک و گردن و تنگی نفس شدید شدم و از درد معده و رفلاکس رنج میبردم به دکترهای مختلفی مراجعه کردم و اکو و تست ورزش و آندوسکوپی و غیره را انجام دادم و منفی بود دکتر به من قرص آلپروزولام تجویز کرد که دو سالی هست مصرف میکنم و وابسته شدم در زمان مصرف دردها و تنگی نفسم برطرف میشود اما عوارض این دارو و زولپیدم که به تازگی مصرف میکنم خیلی اذیتم میکنه سرگیجه و تنگی نفس و اختلال در صحبت کردن و خارش بدن و افزایش درد در قسمت چپ بدنم طوری که کمردرد شدید گرفته ام و من 35 سال دارم و روزی 1 عدد قرص نیم آلپروزولام و شب نصف زولپیدم 5 استفاده میکنم در بعضی از موارد دو دستم قدرت ندارند و حتی لحظه ای نمی توانم صحبت کنم آیا این عوامل از اثرات قرص آلپروزولامه ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بله می تواند از عوارض این دارو باشد ولی قبل از آن باید علائم بررسی کامل شود در این خصوص برای دکتر نیوشا محمدی میتوانید نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  4. با سلام
    حدود دو سال زاناکس مصرف کردم . شبی یکعدد. بشدت خواب آور بود و سر کارم همه اش چرت میزدم. قرص رو ول کردم و دوباره حمله های فوبیا سراغم اومد. این قرص بشدت چشم هام رو به نور حساس کرده و شب ها توی خونه مجبورم عینک دودی بزنم، بیرون که خیلی بدترم. اصلا نمیتوم نگاه کامپیوتر کنم. چشم پزشک رفتم گفت چیزی ات نیست. آلپرازولام رو ول کردم اما سرگیجه و سبکی سر و گردش چشم و لچ شدگی روم مونده نمیدونم چکار کنم اصلا نمیتونم بیرون برم سرگیجه کم بود حساسیت به نور و خشکی چشم هم اضافه شد. بیماری اصلیم فوبیا ترس از محیط های باز و ارتفاع و سرگیجه و احساس عدم تعلق و افسردگی بود و بعد از 15 ماه درمان مصرف قرص زاناکس و سیتالوپرام هنوز درمان نشده. i need help

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      خط اول درمان فوبیا، رفتار درمانی است و با توجه به اینکه علایم اختلالات اضطرابی و افسردگی همزمان باهم وجود دارد بهتر است توسط یک رواندرمانگر ویزیت شوید. در کلینیک آلومینا آقای دکتر صلحی در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

  5. سلام دختری 24 ساله هستم شبها اصلا نمیخوابم هرچقدر تو روز خسته شده باشم شب تو رختخواب همش از این پهلو به اون پهلو میشم دکتر رفتم کلونازپام 1 میلی با سیتالوپرام 20 میلی تجویز کرده. قبلا هم قرصای ارامبخش استفاده کردم خیلی خوابم راحت شده بود. ولی الان وقتی قرصا رو استفاده میکنم وقتی از خواب بیدار میشم سر درد دارم چهار روزه که دارم استفاده میکنم دوباره. ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است مشکل شما به صورت ریشه ای درمان شود و بهتر است برای جناب دکتر امیری (متخصص خواب و فلوشیپ خواب) در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *