داروهای بیش فعالی و عوارض جانبی آن

بیش فعالی و دارو1

دختر الین تیلور مدتی پس از شروع داروهای مربوط به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) دچار تیک های در صورت شد. این تیک ها به طور ناگهانی و زمانی که کودک در مدرسه مشغول به بازی بود، ظاهر شدند و این تیک ها خیلی قابل توجه بودند طوری که مادر کودک که در حال تماشای وی بود، متوجه آنها شد و باعث وحشت مادر شد.

خوشبختانه تیلور خیلی زود اطمینان حاصل کرد. یکی از دوستان در همان بازی به او گفت که این تیک ها شاید به خاطر مصرف داروهای ADHD باشند. با مراجعه سریع به پزشک این نظریه تایید شد. کودک مصرف داروها را متوقف کرده و این تیک ها نیز برطرف شدند.

گرچه مشاهده این تیک ها وحشتناک و ناراحت کننده است، اما به مغز آسیبی نمی رسانند. این تیک ها عبارتند از پلک زدن های مکرر، جمع کردن چشم ها، تیک های گفتاری، صاف کردن مکرر گلو، بالا کشیدن بینی و یا تولید صداهای دیگر.

توهم هایی مانند دیدن مار، حشرات یا کرم هایی که وجود ندارند نیز از دیگر عوارض مصرف داروهای بیش فعالی است که البته به ندرت رخ می دهند. برخی کوکان نیز دچار تغییرات رفتاری شدید می شوند، از جمله عصبانیت شدید، خشم، اضطراب یا جنون و یا از لحاظ احساسی کاملا خنثی می شوند. این عوارض جانبی زیاد خطرناک نیستند، اما باعث آشفتگی می شوند.

در ادامه :آیا کودک شما در معرض خطر است؟


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

16 دیدگاه دربارهٔ «داروهای بیش فعالی و عوارض جانبی آن»

  1. سلام وقت تون بخیر من یک پسر ۶ساله دارم که یک سال پیش به خاطر فعالیت های بیش از اندازه ای که داشت بردم پیش دکتر، ایشون تشخیص دادن که کمی بیش فعال هست و شروع کردن یه تجویز قرص ریسپریدون ۱میلی گرم روزی ۱/۴ الآن یک سال هست که این قرص رو میخوره اوایل خیلی خوب بود حرف گوش کن شده بود ولی چند وقتی هست که عصبی شده و خودش هم اذیت میشه دیروز که نوبت پزشکش بود قرصش رو تغییر داد و آریپیپرازول۵ رو براش تجویز کرده کمی تحقیق کردم راجع به دارو عوارض بدی داره اصلا دوست ندارم که استفاده کنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی فرزندتان می باشد. عوارض احتمالی داروها در برخی افراد ایجاد می گردد و چنانچه پزشک پس از بررسی، دارو را تجویز نمایید یعنی جهت کنترل و درمان اختلال، اهمیت مصرف دارو به عوارض دارو ارجح می باشد. جهت اطمینان و رفع نگرانی می توانید با مرکز شماره یک تماس بگیرید و از یکی از درمانگران حوزه کودک تایم ویزیت اخذ نمایید.

  2. سلام خسته نباشید من بچه ی پنج سال نیمه دارم که فقط ده کلمه حرف میزنه دکترم بردم گفتن مشکل مغزی نداره فقط تأخیر رشت داره الان دکتر شهر خودمون برای جنب و جوش زیادیش نوشته این قرص رو تجویز کرده آیا برای رشت مغزش ضرر نداره آریپیپرازول ۵ هر شب یک چهارم مصرف کنه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      چنانچه این دارو توسط روانپزشک کودک و نوجوان تجویز گردیده است جای نگرانی نمی باشد.

  3. سلام.پسرم۳سال و۲ماهشه.بخاطربیش فعالی بردمش دکترودکترقرص آریپیپرازول۱/۴تجویزکردن ک روزاول دادمش خیلی بیحال بود ازش خیلی ترسیدم و دیگ بهش ندادم و الان دوباره بیش فعالیش شروع شده ودوباره میخوام بادوزکمترشروع کنم.خواستم بپرسم ک ایااین قرص روی مغزبچه وایندش تاثیرمنفی نداره؟؟؟ممنون میشم کمکم کنید چون خیلی نگرانم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در مورد مصرف مجدد دارو حتما با پزشک معالج وی مشورت نمایید تا با دوز مناسب مصرف گردد.
      چنانچه پزشک مصرف این دارو را تجویز نماید به معنی این می باشد که دارو در جهت کنترل و بهبود اختلال موثر می باشد و جای نگرانی نمی باشد.
      حین مصرف دارو نیز چنانچه علائم خاصی را مشاهده کردید با پزشک معالج وی مشورت نمایید و از قطع مصرف و یا تغییر دوز مصرفی به صورت خودسرانه پرهیز نمایید.

  4. سلام .
    ببخشید برادرزاده ی من تازه چند روزه وارد 4 سالگی شده . به تشخیص دکتر موسوی که گفتن تا حدودی بیش فعال هست قرص ریسپریدون 1 میلی گرم تجویز شده براش که یک چهارم صبح و یک چهارم شب باید بخوره ؟
    خیلی نگران هستیم که دارو برای سلامتیش ضرری نداشته باشه؟
    لطفا راهنمایی کنید که آیا شروع کنیم دوره مصرف قرص رو یا نه ؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      می توانید از روش غیردارویی نوروفیدبک و یا بازی درمانی نیز استفاده کنید .

      1. بله به مرکز شرق شما مراجعه کردیم برای نورو فیدبک گفتن زوده و فرستادنمون پیش دکتر موسوی. الان دو روزه که داره قرص ریسپریدون یک چهارم صبح یک چهرم شب میخوره. اما بچه همش بی حاله و خواب آلود. اشتهاشم یه مقدار کم شده . نگران هستیم. لطفا راهنمایی کنید

        1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

          مشکلی نیست ولی اگر چند روز دیگر ادامه پیدا کرد یا تشدید شد مجددا با دکتر موسوی مشورت نمایید.

  5. سلام کودکی دارم که دکترها میگن بیش فعالی داره..او آرام وقرار نداره.تیکهای عصبی عجیبی داره و جدیدا صداهای حیوانات در میاره.لکنت زبان هم گرفته با کسی ارتباط برقرار نمیکنه.تو مدرسه اصلا هیچ صحبتی بامعلمان و همکلاسی ها نمیکنه .در پاسخ به سوال معلم فقط او را نگاه میکند و با لبهاش بازی و باحالت استرس مینگرد.تیکهای عصبی او عبارتنداز صداهای عجیب ،،،پلک زدنهای سریع و صداهای عجیبتر از گلو و صاف کردن صدا و غیره….
    لطفا کمکم کنید وضعیت مالی من جوری نیست که بتوانم هزینه حتی رفت و آمد تا تهران رو بدم خواهید التماسا کمک کنید

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      کودک شما حتما نیاز به درمان توسط متخصص روانپزشکی اطفال دارد و نیازی به تهران آمدن نیست. در شهر خودتان درمان را شروع کنید

  6. این رو فراموش کردم بگم که مدتها قبل بدون دلیل مرتبا گلوشو صاف میکرد و با مراجعه به متخصص حلق و بینی گفتن مشکلی از نظر گلو نداره،ضمن اینکه بیش فعال هست ولی یه مدت خیلی کم شاید حدود یک یا دوماه دارو مصرف کرد و بخاطر عوارضی که اشنایان میگفتن دیگه بهش ندادیم و الان دوسال از اونموقع میگذره

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      متخصص اعصاب و روان کودک در این زمینه به شما کمک می کنند.

  7. سلام خسته نباشید، من برای درمان تیک ناشی از بیش فعالی بایوپیپرازول(آریپیپرازول) با دوز 2.5 میلی در صبح و 2.5 میلی در بعدازظهر، رو امروز شروع به مصرف کردم طبق دستور پزشک، میخواستم بدونم که آیا مصرفش ممکنه باعث کاهش تمرکز ویا کاهش حافظه بشه یا نه؟ و اینکه چقد طول میکشه تا اثر کامل خودشو بذاره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *