خواب و انجام فعالیت های عجیب

کیفیت خواب

پاراسومنیا یک اختلال عصبی است که فرد به موجب ان  در دوران خواب کار های عجیب و متفاوتی انجام میدهد که البته روز بعد از انها اطلاعی ندارد مانند اماده کردن سه وعده غذا و یا نگارش مطالبی طولانی و دیگر .این اختلالات به نوعی  از رفتار های غیر طبیعی تشبیه میشوند و حدود 10 درصد افراد به ان مبتلا هستند

این اختلال دارای دو نوع میباشد :نوع اول که در طی خواب با حرکات سریع چشم رخ میدهد و نوع دوم که در مرحله سوم و در واقع در زمان خواب عمیق ایجاد میشود .

دلیل ایجاد این اختلال چیست ؟به نظر میرسد که جواب مشخصی برای این سوال وجود نداشته باشد ولی در حالت کلی دو موضوع استرس و کمبود خواب در ایجاد این اختلال موثرند و در حالتهای دیگر هم روش های درمانی ویژه و اپنه خواب (قطع تنفس در خواب ) و یا سندروم  بیقراری پا میتوانند تاثیر گذار باشند .

بیشتر افراد زمانی که به این اختلال مبتلا میشوند بسیار احساس نگرانی میکنند و ان را عجیب میپندارند و این در حالیست که این حالتها بیشتر نرمال بوده و نگران کننده نیستند .

ما در این متن به نمونه فعالیتهایی اشاره میکنیم که افراد مبتلا انجام میدهند :

خواب گردی 

خواب گردی یکی از انواع رایج پاراسومنیا میباشد و البته عده ای فکر میکنند که افراد خواب گرد در واقع خوابهای خود را اجرا میکنند ولی این فرضیه صحیح نیست .خواب گردی در طی مرحله خواب عمیق رخ میدهد و هیچ ارتباطی با رویا های فرد ندارد و دقیقا به همین دلیل است که نمیتوان این افراد را به راحتی از خواب بیدار نمود .نگران نباشید خواب گردی در موارد بسیار نادری خطرناک خواهد شد ولی نتایج حاصل از ان در روز بعد خود را نشان میدهند مانند بی خوابی و خستگی و یا علائم اضطراب .

صحبت کردن و یا جیغ زدن 

خواب گردی در کودکان بسیار شایع میباشد و این اپیزود ها معمولا در دوران بلوغ به پایان میرسند .ترس های شبانه نوعی فعال سازی از پاسخ ترس در طی شب میباشند .ممکن است کودکان در تختخواب خود بنشینند و جیغ بزنند و این در حالیست که انها کاملا خواب میباشند و فقط چشمانشان باز است .این مورد معمولا در کودکان تا سن 12 سال دیده میشود و البته در بزرگسالان هم این حالتها دیده میشود .

بسیاری ترسهای دوران خواب را با کابوس های شبانه اشتباه میگیرند ولی در واقع کابوس های شبانه زمانی رخ میدهند که ذهن فعالتر است و ترسهای شبانه در مرحله سوم خواب عمیق رخ میدهند و فرد پس از بیداری انها را به یاد نمی اورد .

ارسال پیامهای متنی 

تعدادی از افرادی که پیش از خواب موبایلشان را  در کنار خود قرار میدهند ,در هنگام خواب به طور ناخوداگاه پیامهایی را برای دیگران ارسال میکنند .این حالتها اصلا خطرناک نیستند ولی شرم اور میباشند .

رانندگی کردن 

تعدادی از پاراسومنیا های طی خواب خطرناک میباشند و معمولا شامل زمانی میشوند که خواب گرد از خانه خود خارج میشود .

یکی از این بیماران در هنگام خواب از خانه خود خارج میشود و صیح روز بعد خود را به میان انبوهی از برف میبیند و این در حالیست که ماشینش به درخت برخورد نموده است .

برای درمان این افراد از قرص های امبین استفاده میشود و به کمک ان در هنگام خطر بدن شما بیدار میشود و از بروز خطرات جدی جلوگیری میکند .

تهیه و خوردن  غذا 

من خانمی را می شناسم که عادت داشت شبها به اشپزخانه برود و پیاز های خام بخورد و البته وی تصور میکرد که پیاز ها  سیب هستند .صبح روز بعد از خواب بر میخواست و هیچ چیزی به یاد نمی اورد .بنا بر تحقیقات انجام شده افرادی که تحت رژیم های غذایی میباشند بیشتر در معرض این اختلالات قرار میگیرند .

تعدادی از انها یخ را میجوند و حتی تعدای  کره را بروی سیگار قرار میدهند و ان را میخورند .این اختلال میتواند به افزایش وزن ,مشکلات دندانی و یا صدماتی منجر شود .

اجرای رویاها 

در این مواقع رفتار های فرد در حین خواب خطرناک میشوند .معمولا زمانی که ما رویا میبینیم عضلاتمان منقبض میشوند و از اینکه رویاهایمان را اجرا کنیم جلوگیری می نمایند ولی در زمان اختلال این ماهیچه ها حرکت نموده و فرد تمام رویاهای خود را ایفا میکند

این اختلال بیشتر در مردان بالای 50 سال دیده میشود ولی میتوانند برای هر فردی  رخ دهد به خصوص انهایی که دارو های خواب اور و یا ضد افسردگی مصرف میکنند .

یکی از بیماران در خواب خود را در حال بازی بسکتبال میدید و توپ را در دست خود میگرفت و به جلو میرفت با این تفاوت که در واقعیت وی سر همسر خود را در رختخواب گرفته بود بدون انکه حتی بداند .در دیگر بیماران هم افرادی وجود دارند که خود را مرد عنکبوتی میپندارند و به هنگام خواب از پنجره اتاق خود  را به بیرون پرتاب میکنند .

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد

 

مرکز تحقیقات کلینیک مغزواعصاب و روان آلومینا 

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *