حقایقی در مورد افراد چشم آبی

%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%af-%da%86%d8%b4%d9%85-%d8%a2%d8%a8%db%8c

تحقیقات جدید نشان داده اند که افراد چشم آبی دارای اجداد مشترک هستند. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کپنهاگ یک جهش ژنتیکی را مورد بررسی قرار داده است که حدود 6 تا 10 هزار سال پیش اتفاق افتاده است که علت آبی شدن چشم های برخی انسان ها می باشد.

جهش ژنتیکی چیست؟

پروفسور هانس ایبرگ، از گروه سلولی و پزشکی مولکولی می گوید: در حقیقت همه ما دارای چشم های قهوه ای بوده ایم. اما اثر یک جهش ژنتیکی بر روی ژن OCA2 در کروموزوم های ما منجر به ایجاد تغییراتی شده است که در نتیجه آن توانایی تولید چشم قهوه ای مختل شده است.

کدهای ژن OCA2 برای پروتئین به اصطلاح P موثر هستند که در تولید ملانین دخیل می باشد. ملانین رنگدانه هایی است که به موها، چشم ها و پوست ما رنگ می بخشد. با این حال این تغییر در ژن OCA2 به طور کامل ژن را غیرفعال نمی کند، بلکه عملکرد آن را در تولید ملانین در عنبیه را محدود می کند و باعث تغییر رنگ قهوه ای به رنگ آبی در چشم می شود. بنابراین تاثیر تغییر بر روی OCA2 بسیار خاص و چشمگیر است.

اگر ژن OCA2 به طور کامل نابود یا غیرفعال شود، فرد در موها، چشم ها یا پوست خود رنگدانه ای نخواهد داشت، این شرایط آلبینیسم نامیده می شود.

تنوع ژنتیکی محدود

تنوع در رنگ چشم ها از قهوه ای تا سبز با میزان میزان ملانین در عنبیه قابل توضیح است، اما افراد چشم آبی تنها یک درجه کمی از میزان ملانین در چشم خود دارند. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که افراد چشم آبی دارای یک جد مشترک می باشند. آنها دارای تغییرات مشابه در یک بخش خاص از DNA خود هستند. در مقابل افراد چشم قهوه ای دارای تنوع در بخش های کنترل کننده تولید ملانین در DNA خود هستند.

تیم تحقیقاتی پروفسور ایبرگ به بررسی میتوکندری DNA پرداختند و رنگ چشم های افراد چشم آبی را در کشورهای مختلف، از جمله اردن، دانمارک و ترکیه مقایسه کردند. یافته های آنها در دهه ژنتیک آخرین و جدیدترین یافته ها محسوب می شود که در سال 1996 شروع شده است، زمانی که برای اولین بار پرفسور ایبرگ اعلام کرد که ژن OCA2 در رنگ چشم ها نقش مهمی دارد.

تغییر رنگ چشم ها از قهوه ای به آبی نه یک تغییر مثبت است و نه منفی، بلکه نوعی جهش محسوب می شود، مانند بسیاری از جهش های دیگر از جمله رنگ موها، طاسی، کک و مک و زیبایی که دخالتی به بقاء انسان ندارند.

پرفسور ایبرگ در این باره می گوید: این تحقیق نشان می دهد که طبیعت به طور مداوم در حال تغییر دادن ژن انسان است و یک کوکتل ژنتیکی از کروموزوم های انسان خلق می کند و تغییرات مختلفی را خلق می کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080130170343.htm

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *