تشخیص و علل اختلال دوقطبی

علت دو قطبی

 

هنوز علت دقیق این اختلال مشخص نیست ولی یک نظریه قوی در مورد مواد شیمیایی مغز و نوسانات ان می باشد .

هنگامی که سطح مواد شیمیایی خاصی بیش از حد بالا رود فرد حالت شیدایی پیدا می کند و هنگامی که کاهش یابد حالت افسردگی پیدا خواهد کرد.
تشخیص این اختلال

 

یک گام مهم در تشخیص اختلالات دو قطبی ،رد کردن علل احتمالی نوسانات خلقی شدید است و این ممکن است به علت
عفونت مغز یا سایر اختلالات عصبی ، سوء مصرف مواد ،مشکل تیروئید ، ایدز، بیش فعالی و عوارض جانبی برخی از داروها یا دیگر اختلالات روانی ، بر اساس یک ضربه استرس زا یا مسائل ژنتیکی باشد.

هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص اختلال دو قطبی وجود ندارد اما معمولا با بررسی های بالینی و شواهد توسط روانشناس و روانپزشک قابل تشخیص می باشد.

 

افراد مبتلا

چه افرادی در خانواده در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند؟

میزان ابتلا در زنان و مردان برابر است و شروع علائم از سن 15 تا 30 سالگی می باشد ، اگر یکی از افراد خانواده دچار باشد درمخصوصا بستگان درجه اول نیز امکان وجود دارد.

 

منبع:

WEBMD

 

تشخیص اختلالات دو قطبی درمرکز تخصصی آلومینا

 مریم عبداللهی

 مریم عبداللهی ، روانشناس و نوروتراپیست


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

17 دیدگاه دربارهٔ «تشخیص و علل اختلال دوقطبی»

  1. سلام
    همیشه خونه ام و هیچی نمیفهمم حتی گذر زمان هیچ گر سایه پذیرد من همان سایه ی هیچ م.
    دکتر میگفتند دو قطبی.
    آرزوی مرگ دارم همین.
    چشام بازه و یه جنازه ام یک فردی که حتی نمیدونه واقعا زن هست یا نیست.
    کاش یجایی وجود داشت که مابقی عمر نداشتمو اونجا سپری میکردم.
    حقّ نگهدارتون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      توصیه می شود برای بررسی علت این موضوع، کنترل و بهبود احساسات منفی به روانپزشک مراجعه نمایید تا با راهکارهای عملی و موثر بتوانید احساسات مثبت را در خود بازیابید.
      هر فردی براي دستيابي به بهترين شكل بهداشت رواني، بايد شكست‌هاي خود را بپذيرد، انعطاف‌پذير باشد، در زندگي هدف داشته باشد، در جهت افزايش اعتمادبه‌نفس و احساس كفايت تلاش کند. به همین منظور و براي كمك به بهداشت رواني خود بايد زمينه‌هاي آسيب‌پذيري خود را دريابيم و در این مسیر از درمانگران این حوزه کمک بگیریم.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنمایتان کنند.
      به امید سلامتی شما دوست گرامی

  2. باسلام
    من اکثرادرخودسه فازه عادی مانیا وافسرده حس میکنم واین تغییرفاز رو بخوبی متوجه میشوم.دردوران افسردگی خوابم بیشترمیشود ازاطرافیان فاصله میگیرم وحس افسردگی وناراحتی دارم وهیچ یک ازکارهایم راانجام نمیدهم امادربرخوردهایم چه درمانیا چه دپرسیو ظاهر خودرابااطرافیان حفظ میکنم ازاین سودچارمشکلات کمی درارتباطاتم میشوم. دردوره ی مانیا که حداکثردوروزاست ودربیشتراوقات یک روز است انرژی ام زیاداست وتحریک پذیری هم بالاترمیرودوروابطم بادیگران نیزبیشتراستوکارهایم رانیزانجام میدهم امادرخوابم تغییری ایجادنمیشود ازطرفی میلی هم به مصرف موادیاولخرجی ندارم واعتمادنفسم کمی افزایش میابد.اما خیلی ازاوقات عادی هستم
    ایامن به دوقطبی دچارهستم؟چه کاری بایدانجام بدهم؟
    من بخاطرمصرف دارووعوارض داروهای دوقطبی ترس فراوانی ازمشاوره دارم والان بیشترازیک سال است که ذهنم درگیراین است که ایابه این بیماری مبتلاهستم یاخیر؟
    لطفاکمکم کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای خانم کاشفی جهت تشخیص و بررسی های لازم در کلینیک شریعتی بهتر ایت نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  3. من اکثراوقات افسرده ام ودردوره ی افسردگی تمایل به دیدارکسی ندارم وواقعابی حوصله ام وهیچ یک ازکارهایم راانجام نمیدهم امادرارتباطم بااطرافیان همواره ظاهرخودراحفظ میکنم چه درمانیا چه دردپرسیو که درنتیجه روابطم دچارمشکلات خیلی کمی میشود. دردوره ی مانیا که خیلی کوتاه است که نهایتش دوروز است روابط عمومی بسیاربالا پیداکرده انرژی زیاددی دارم تحریک پذیری متوسطی ب محرک هادارم امااصلا ولخرجی نمیکنم اصلابه سمت داروهاهم نمیرم
    اماخیلی ازاوقات حالت طبیعی دارم ومشکلی ندارم. اماموقعی که تغییرفازدارم روخیلی خوب متوجه میشم.اما درهیچکدام ازاین دوره هاخوابم کم نمیشودفقط درافسردگی بیشترمیشود
    نمیدانم اصلادوقطبی دارم یانه؟ وواقاترس شدیدی هم بخاطرمصرف داروهای دوقطبی وعوارض انهامانع مراجعه من به دکترومشاوره شده
    لطفاکمکم کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای تشخیص صحیح و بررسی های لازم برای خانم کاشفی در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  4. با سلام و آرزوی توفیق طاعات و عبادات جنابعالی و همکاران با تشکر از عنایاتتان و با توجه به سکونت بنده و خانواده در تبریز راهنمایی نمایید چگونه از رهنمودهای کلنیک آلومینا و آقای دکتر صلحی میتوان برای بهبود فرزندم بهره مند شد . درضمن قابل ذکر است فرزندم دردوره ابتدایی درمقطع ابتدایی جهش تحصیلی داشته و دوره راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی در س خوانده ولی متاسفانه مشکلات تحصیلیش از دوره متوسطه شروع شد و هرقدر برایش کلاس خصوصی و تحصیل در مدرسه غیر انتفاعی برنامه ریزی کردیم متاسفانه با وجود هزینه های گزاف موفق به ادامه تحصیل نشد و اکنون دیپلم ردی میباشد . و ضمنا پسرم از مقطع راهنمایی دوست دختر داشته که خانواده آن دختر نیز تا حدودی مشکلات مارا افزون کردن و لی الان با آن دختر قطع رابطه کرده و دردوران متوسطه در رابطه با دوست دخترهایش دچار اختالال شده بوده و مشکلات زیادی داشت که کنترل ایشان برایمان خیلی سخت شده بود وبعد از بستری ایشان در بیمارستان و درمان بمدت دوهفته و با دک کردن دوستهای نابابش الان فقط یک دوست دختر دارد که حدود سه سال است با ایشان دوست است و هراز گاهی میگوید با او ازدواج خواهم کرد عشق موقتی این دختر تاحدودی برایش نسبت به مواد و غیره بازدارنده بوده ولی گاهی برای مدتی کوتاه ازدوست دخترش نیز قطع ارتباط میکند فعلا دوستهایی که دارد بیشترشان مثبت بوده و از دوستهای دوران شدت بیماریش جداش کرده ایم با تعویض مکان زندگی مان برایش مغازه ای بازکردیم ودرکنارش هستیم واو کارش را نیز جدی نمی گیرد فقط پول برایش مهم بوده و گردش با دوستانش برای آینده اش برنامه ای ندارد هرچند در گفتارهایش بیان میکند که مثلا برای آینده اش برنامه هایی دارداما این تصمیم هایش پایدار نمی ماند . هرچند وضعیت روحی و جسمی اش در مقایسه با گذشته خیلی بهتر شده ولی باز انتظارمان از ایشان برای آینده اش بیشتر چون همکلاسان و دوستانش وارد دانشگاه شده اند ما نگران آینده اش هستیم لطفا مارا از راهنمایی هایتان محروم نفرمایید . با تشکر التماس دعا

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفانه نیاز است که مخصوصا جلسه اول با جناب دکتر صلحی به صورت حضوری جلسه مشاوره ای داشته باشید و بعد از آن روش های ارتباطی با خودشان را برایتان توضیح خواهند داد.

    2. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      می توانید یک جلسه حضوری تشریف بیاورید و بعد از آن جلسات را به صورت غیرحضوری اینترنتی و یا مشاوره تلفنی با ایشان داشته باشید. متاسفانه امکان مشاوره بدون سنجش اولیه حضوری مقدور نیست.

  5. با سلام لطفا راهنمایی کنید در مورد افرادیکه اختلال شخصیت مرزی دارند به چه نحو میتوان با آنها برخورد کرد. آنها بیش از اندازه ولخرجی دارند و به مواد روی می آورند . این کار باعث میشه به مواد افیونی مثل شیشه و غیره روی بیاورند و افراد ناباب با آنها همسیر شود . ضمنا سه نوبت مجبور شده ایم ایشان را در کمپ برای ترک اعتیاد بستری کنیم دوبار 4 ماه و بارسوم 6ماه الان که مرخص میشه تکلیف چیست

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      بهتر است که یک رواندرمانگر با او در ارتباط باشد. خیلی از مواقع آموزش مهارت ها می تواند برایشان موثر باشد. آموزش خانواده نیز بستگی به نوع رابطه های شما دارد. پیشنهاد می شود تحت نظر یک متخصص در این زمینه قرار بگیرید.

  6. باسلام – پسرم 20ساله ،اختلال شخصیت دوقطبی خلقی داره در حدود 2 سال است تحت درمان است زمانیکه تغییر خلق پیدامیکنه واقعا همه چیز در زندگیش دگرگون میشه و زمان میبره به حالت قبلی برگردد قابل ذکر است که ایشان از دلسوزی و محبت ما سوء استفاد میکرد و مارا اذیت میکرد و خواسته هایش را تحمیل می نمود . ولی با گذشت زمان متوجه شدیم که با نرمی رفتارکردن با ایشان کاررا بدتر می کنه الان موضع مان عوض کرده ایم و تاحدودی با سختگیری باهاش برخورد میکنیم . و نمی گذاریم تا از محبت مان سوء استفاده کنه تا حدودی به خودش آمده و سعی میکنه خودش را با شرایط وفق بده به این نتیجه رسیده ایم اگر بخواهیم ایشان در زندگی به جایی برسه باید به سخت گیریهایمان ادامه بدهیم البته بدون کشمکش وو تشنج و اینکارکمک میکنه که بخودش بیاید و دنبال زندگی خودش باشدو خودش را باشرایط وفق بده . مارا راهنمایی کنید که آیا با روش سختگیری میتوانیم فرزندمان از این برهه نجات بدهیم یانه

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      تربیتی که نه سختگیرانه و نه سهل گیرانه باشد و در عوض قاطعانه باشد به کاهش مشکلات با فرزندتان کمک می کند. هرچند به نظر می رسد که بهتر است خانواده به صورت حضوری با یک روانشناس در ارتباط باشند تا مشکلات خود را به صورت خاص تر و راه حل مدار تر حل و فصل کنند. زیرا که عضو دوقطبی خانواده شما به حمایت شما نیز نیاز دارد.

      1. با سلام در حدود دوسال است که تحت رواندرمانی قرار دارد ولی متاسفانه از طریق مشاوره فقط خواسته هایش را بما تحمیل کرده احساسمان این است کارشناس محترم مشاوره را بازی میدهد تا به خواسته هایش برسد . تابحال چند مشاور عوض کرده ایم . پسرم علاوه براینکه خیلی باهوش است از زیرکی خاصی برخوردار است و سعی میکند مارا دور بزند . درضمن بیشتر مواقع لجاجت میکنه اخیرا تصمیم گرفته ایم تا دفترچه آماده بخدمت ایشان را بگیریم تا به سربازی برود تا بلکه از این طریق بتوانیم اورا مقید به زندگی متعادلی بنماییم ولی از طرف دیگه سهل انگاری در مصرف داروهایش مارا در این امر نگران وسست میکند . در ضمن پسرم حدود سه سال است سیگار میکشد و گاهی اوقات به ماری جوانا روی میآورد .ومیزان لیتومش از 6/6 بیشتر نمیشه لطفا وارا بیشتر راهنمایی کنید .ببخشید که زحمت میدهیم شدیدا به راهنمایی های شما نیاز مندیم

        1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

          تا وقتی که مراجع راغب به درمان نباشد درمان نیز به سختی مقدر می شود. اگر پسر شما تمایل به درمان ندارد شاید بخاطر مشکلات زیربنایی تری باشد که در خانواده هست و نمی توان فقط و فقط به شخصیت مرزی او همه چیز را نسبت داد. بهترین راه این است که شما رواندرمانی را رها نکنید. در صورتیکه تمایل به درمان در کلینیک آلومینا را دارید آقای دکتر صلحی به شما کمک می کنند.

  7. سلام، می خواستم بدونم آیا علایم زیر که در من هست میتواند نشانه ی اختلال دوقطبی باشد
    تغییرات حال بسیار زیاد. حملات شدید غم بدون دلیل.افسردگی تقریبا شدید هم دارم. بیشتر حالت افسردگی. اما گاهی اوقات احساس شادی و انرژیک. گاهی اوقات کم خوابی (مثلا ۳ ساعت در روز) و گاهی اوقات پر خوابی.میل شدید به خود کشی.حتی اقدام هم شده. خودآزاری. مصرف زیاد سیگار.به شدت خیالپردازی میکنم طوری که گاهی کنترل از دستم خارج میشه و خیالات مثل واقعیت جلوه میدهند. بسیار کم حرف هستم اما گاهی با افرادی که احساس دوستی میکنم بسیار پر حرف میشوم. اضطراب بسیار بالا دارم و اعتماد به نفس کم. اما از انجایی که دیگر تقریبا همه چیز بی ارزش شده برام گاهی اوقات رفتارهایی می کنم که در حالت عادی اعتماد به نفس بالایی می خواهد.غیر عادی و با ریسک بالا. تقریبا تمام چیزایی که با ارزش بود برایم ، بی ارزش شدن. حتی خانواده.عملکرد درسی و کاری هم بسیار ضعیف شده.
    نمیدونم این علایم بخاطر افسردگیه یا مثلا بخاطر ویژگی های شخصیتیم که دمدمی مزاج بودن هم جزئی از ان است.و یا علایم اختلال دوقطبی. حالات شیدایی زیاد ندارم و بیشتر غمگین هستم. اما احساس های شادی بدون دلیل هم دارم.
    ۲۴ ساله هستم
    ممنونم،

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      بله ممکن است اما بدون بررسی کامل روانپزشکی نمیتوان هیچ تشخیصی را مطرح نمود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *