تشخیص و درمان وزوز گوش

وزوز گوش1

علت وزوز گوش چیست؟

برای مشخص کردن دلایل اصلی وزوز گوش شما، پزشک بر روی شما یک سری معاینات عمومی انجام می دهد، از جمله معاینه ی دقیق گوش هایتان. حتما از مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید پزشک خود را مطلع کنید، زیرا وزوز گوش ممکن است عوارض جانبی برخی داروها باشد.

اگر منبع مشکل مشخص نشود، پزشک شما را به نزد متخصص گوش یا متخصص شنوایی می فرستد تا شنوایی و عصب گوش شما معاینه شود. به عنوان بخشی از معاینه، یک نمودار شنوایی به شما اختصاص داده می شود. این نمودار یک تکنیک تصویری است که، مشابه MRI یا CT scan، که می تواند مشکلات ساختاری گوش را آشکار کند.

روش های درمانی وزوز گوش کدام هستند؟

اگر وزوز گوش شما یکی از علائم شرایط پزشکی باشد، اولین گام برای درمان آن، برطرف کردن شرایط مورد نظر است. اما اگر پس از درمان هم گوش همچنان وزوز می کند و یا اینکه در نتیجه ی در معرض سرو صدا قرار گرفتن تشدید می شود، متخصصان روش های غیرپزشکی مختلفی را پیشنهاد می دهند که می توانند موثر باشند و یا ماسکی به شما پیشنهاد می شود که صداهای اضافه را از بین می برد. گاهی وزوز گوش به خودی خود برطرف می شود و این یعنی اینکه تمام وزوز کردن ها علت جدی و مهمی ندارند.

اگر به خاطر وزوز کردن گوش دچار مشکل شده اید، می توانید گروه مشاوره و پشتیبانی مفید پیدا کنید. برای ارجاع به چنین گروهی از پزشک خود بپرسید. اگر وزوز گوش شما مربوط به ترشحات بیش از حد گوش باشد، پزشک گوش را با ساکشن و به وسیله ی ابزاری به نام کورت تمیز کرده و شستشو می دهد. اگر دچار عفونت گوش شده باشید، قره ی گوش حاوی هیدروکورتیزون به شما تجویز می شود که از خارش گوش جلوگیری می کند و آنتی بیوتیک که گوش را ضدعفونی می کند.

در معدود مواردی مانند تومور، کیست و یا اتواسکلروز (رسوب کلسیم در استخوان گوش) عمل جراحی لازم می شود. اگر وزوز گوش شما مربوط به سندروم مفصل گیجگاهی فکی به نام TMJ باشد، پزشک شما احتمالا مراجعه به متخصص ارتودنسی و یا دیگر متخصصان دندانپزشکی پیشنهاد می کند.

Doctor using otoscope to look in a senior man's ears.  Closeup on white.  Focus on doctor.

داروهای وزوز گوش

داروهای بسیاری برای درمان وزوز گوش مورد بررسی قرار گرفته اند. در برخی موارد مصرف میزان کمی از داروهای ضد استرس – مانند والیوم یا داروهای ضدافسردگی مثل الاویل – به کم شدن وزوز گوش کمک می کنند. در مورد برخی افراد مصرف استروئید در وسط گوش به همراه داروی ضد استرس به نام آلپرازولام، موثر بوده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که هورمونی به نام میزوپروستول هم گاهی مفید است.

روش های درمانی وزوز گوش چگونه می باشند؟

لیدوکائین، دارویی که برای درمان انواع خاصی از ریتم های  غیرطبیعی قلب استفاده می شود، در برخی موارد توانسته وزوز گوش را کم کند، اما این دارو باید به صورت داخلی یا در داخل گوش میانی استفاده شود تا موثر باشد. به هرحال خطرات ناشی از این دارو بیشتر از مزایای آن است، به همین دلیل کمتر تجویز می شود.

سمعک

سمعک: اگر وزوز گوش با کم شدن شنوایی همراه باشد، سمعک می تواند در این مورد موثر باشد.

استفاده از ماسک:

بسیاری از افراد نیز از ماسک های وزوز استفاده می کنند که دستگاهی شبیه به سمعک است که کمک می کند صدا با وجود سروصداهای تولید شده ی داخل گوش،  دلنشین تر شنیده شود. دستگاه جدیدتری برای مقابله با وزوز گوش وارد بازار شده که ترکیبی از سمعک و ماسک نامبرده می باشد.

بازآموزی درمان وزوز گوش (TRT)

TRT به توانایی طبیعی مغز به عادت کردن به یک سیگنال بستگی دارد، به طوری که آن سیگنال را در سطح ناخودآگاه فیلتر کرده، طوری که در حوزه ی درک آگاهانه قرار نمی گیرد. عادت کردن به هیچ تلاش آگاهانه ای نیاز ندارد. انسان معمولا به صداهای زیادی در اطراف خود عادت می کند – تهویه کننده های هوا، فن کامپیوتر، صدی یخچال ها و صدای باران. آنچه در مورد تمام این صداها مشترک است این است که هیچ کدام دارای اهمیت خاصی نیستند، بنابراین به عنوان صداهای بلند در نظر گرفته نمی شوند. بنابراین مغز می تواند آنها را نادیده بگیرد.

TRT دارای دو بخش است:

  1. فرد مبتلا به وزوز گوش در هر جا که می رود منبع صدایی به همراه دارد، درست مانند اینکه در گوش خود تولید کننده ی صدا داشته باشد.
  2. فرد مبتلا به وزوز گوش مشاوره های مختلف دریافت می کند.

درمان شناختی

این شکل از مشاوره به شخص کمک می کند تا عکس العمل خود را در مقابل وزوز گوش اصلاح کند. این نوع درمان زمانی که با شکل های دیگر درمان، مانند استفاده از ماسک یا دارو، ترکیب شده باشد به بهترین شکل کار میکند.

بیوفیدبک

وزوز  گوش

بیوفیدبک یک تکنیک مدیتیشن است که به افراد کمک می کند تا به وسیله ی تغییر عکس العمل خود، استرس خود را مدیریت کنند.برخی معتقدند که کم کردن استرس بر روی میزان وزوز گوش تاثیر می گذارد.

درمان دندانپزشکی

برخی متخصصان معتقدند که مشکل در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، جایی که استخوان فک به سر متصل می شود، هم می تواند منجر به وزوز گوش شود. آنها معتقدند که برخی معاینات دندانپزشکی علائم وزوز را کم می کند، زیرا ماهیچه ها و اعصاب فک ارتباط بسیار نزدیکی به ماهیچه ها و اعصاب گوش دارند.

کاشت حلزون

این دستگاه که در داخل گوش کاشته می شود، معمولا برای درمان ناشنوایی شدید استفاده می شود. به نظر می رسد برای کمک به افرادی که دچار وزوز گوش هستند که با کم شدن شنوایی نیز همراه است، موثر باشد. کار دستگاه به این صورت است که سیگنال های الکتریکی از گوش به مغز می فرستد. به هرحال این جراحی صرفا برای درمان وزوز استفاده نمی شود بلکه هدف اولیه ی آن درمان مشکل شنوایی است.

درمان های جایگزین

گرچه ثابت شده که مکمل های ویتامین و دیگر درمان های جایگزین برای درمان وزوز گوش موثر هستند، برخی مردم نیز محصولات گیاهی مانند جینکو و یا مواد معدنی مانند روی یا منیزیم را امتحان کرده اند که نتایج خوبی نیز دریافت کرده اند. برخی دیگر نیز با طب سوزنی و یا هیپنوتیزم به طور کامل درمان شده اند. قبل از انتخاب هریک از این روش های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توان از وزوز کردن گوش جلوگیری کرد؟

خطر افزایش وزوز گوش با قرار گرفتن در کعرض سر و صدا بیشتر می شود، بنابراین استفاده از محافظ گوش یکی از بهترین راه های پیشگیری است. اگر شما در محلی هستید که سروصدا زیاد است و با صدای معمولی نمی توانید صحبت کنید، حتما باید از پلاگ و محافظ گوش استفاده کنید، از محل سرورصدا فاصله بگیرید و یا صدای آن را کم کنید.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

8 دیدگاه دربارهٔ «تشخیص و درمان وزوز گوش»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  1. با سلام و خشته نباشید
    شخصی که به علت ضربه به سر دچار وزوز گوش و کاهش شنوایی شده باشد، باید برای کدامیک از پزشکان مجموعه شما وقت ویزیت بگیرد?
    متشکرم

  2. با سلام لطفا اگر در خصوص كسي كه سكته گوش نموده است راهي براي درمان وجود دارد لطفا راهنمايي فرمائيد تا جهت درمان مراجعه كنم

    1. حسن جهانبخش

      با سلام : چگونه مي توان جهت ويزيت نوبت گرفت . لطفا راهنمايي فرماييد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *