تداخلات دارویی و غذایی

 

تداخلات دارویی و غذایی

تداخل دارو با غذاها

وقتی مواد غذایی و نوشیدنی ها با دارو تداخل پیدا می کنند، ممکن است دارو به درستی عمل نکند و یا بیش از حد قدرتمند می شود طوری که بدن نمی تواند آن را کنترل کند.

آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی به جند نمونه از تداخلات دارویی و غذایی اشاره می کند:

♦ عصاره گریپ فروت با چند نوع از دارو ها تداخل ایجاد می کند و بر دارو و سوخت و ساز بدن تأثیر می گذارد. داروهایی که با گریپ فروت تداخل دارند عبارتند از: استاتین ها ، آنتی هیستامین ها، داروهای تیروئید، داروهای فشار خون، قرص های ضد بارداری، ضد سرفه ها و ضد اسید معده(statins, antihistamines, thyroid medications, blood pressure medications, birth control pills, cough suppressants and medications that block stomach acids)

♦ داروهای رقیق کننده خون ممکن است با سبزیجات برگ سبز تداخل ایجاد کرده و منجر به لخته  شدن خون شوند.

♦ شیرین بیان طبیعی سیاه ممکن است با داروهای خاص فشار خون و داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کند.

♦ جایگزین های نمک ممکن است با مهار کننده های ACE و دیگوکسین تداخل ایجاد کند.

♦ تیرامین ( موجود در گوشت پیر، پنیر، سوسیس و شکلات) با داروهای افسردگی و بیماری پارکینسون تداخل داشته باشد.

 نکته: مهارکننده‌های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) گروهی از داروها می‌باشند که به شکلی رایج برای درمان فشارخون‌بالا تجویز می‌شوند و امروزه بسیاری از افراد پس از حمله قلبی به منظور بهبود عملکرد قلب این داروها را مصرف می‌نمایند. بعد از یک حمله قلبی، بخشی از عضلات قلب دچار آسیب شده و ضعیف می‌شوند و ممکن است به تدریج بر میزان ضعف آنها افزوده شود. مهارکننده‌هایACE با کاستن از حجم کار قلب و شل کردن سرخرگ‌ها، روند ضعیف شدن قلب را کند می‌نمایند.

 

تداخل دارو با دارو

دکتر «لئونارد پائولوزی»، کارشناس بیماری‌های واگیردار در این رابطه می‌گوید: بیماران باید از ترکیب‌های سمی احتمالی ناشی از مصرف همزمان برخی داروها آگاه باشند و پیش از مصرف همزمان چند دارو با پزشک مشورت کنند.

ترکیب داروهای افسردگی با مُسکن‌ها

برخی داروهای افسردگی میزان ترشح ماده شیمیایی شادی‌زا موسوم به سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. همزمان نیز برخی مُسکن‌ها تاثیری مشابه دارند و در نتیجه افزایش شدید این ترکیب شیمیایی در مغز موجب آشفتگی و تشویش، بالا رفتن دمای بدن و افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود.

ترکیب مُسکن‌ها با داروهای ضداضطراب

هر دوی این داروها به عنوان ترکیبات کُندکننده عملکردهای بدن عمل می‌کنند که در مواقع احساس درد یا در هنگام اضطراب موجب آرامش فرد می‌شوند اما این داروها از آنجا که می‌توانند ضربان قلب و تنفس را نیز به شدت پایین بیاورند مصرف همزمان آنها ممکن است عواقب مرگباری داشته باشد.

ترکیب داروهای کاهنده‌کلسترول با داروهای ضدقارچ

افرادی که سابقه ابتلا به عفونت مخمر را داشته‌اند با داروی «فلوکونازول» که نوعی داروی ضدقارچ است آشنا هستند. همچنین استاتین‌ها از داروهای کاهنده کلسترول و جزو پرمصرف‌ترین انواع داروهای تجویزی در جهان هستند که در صورت مصرف همزمان با داروهای ضدقارچ به ضعف شدید ماهیچه‌ای یا آسیب کلیوی منجر می‌شوند.

ترکیب سه‌گانه مُسکن‌ها با داروهای ضداضطراب و داروهای شل‌کننده عضلات

پزشکان می‌دانند ترکیب این سه دارو کشنده است اما این امکان وجود دارد که برخی بیماران به دلیل مراجعه به پزشک‌های مختلف و تجویز همزمان این داروها، آنها را به طور ناخواسته و تصادفی با هم مصرف کنند که در این صورت جان خود را به طور جدی به خطر می‌اندازند.

منبع:

womenshealth

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *