تا چه اندازه بیماری اسکیزوفرنی را می شناسید؟

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی نوعی اختلال مزمن و ناتوانی در مغز است که برخی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل باعث می شود که فرد صداهایی بشنود، تصاویری را مشاهده کند یا تصور کند که دیگران افکار او را کنترل می کنند. این احساسات ترسناک به نظر می رسند و اغلب منجر به بروز رفتارهای غیرعادی می شوند. هیچ روش درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما می توان علائم خیلی جدی مربوط به آن را کنترل کرد.

علائم اسکیزوفرنی عبارتند از:

  • توهم – شنیدن یا دیدن چیزهای خیالی
  • هذیان – باورهای غلط
  • پارانویا – ترس از دیگران – بیمار تصور می کند دیگران در حال توطئه بر علیه وی می باشند.

برخی علائم دیگر مانند شاد نبودن و کناره گیری از فعالیت های اجتماعی، ممکن است مانند افسردگی به نظر برسند.

اسکیزوفرنی چگونه بر روی افکار تاثیر می گذارد؟

معمولا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی افکار غیرعادی دارند. آنها ممکن است در متمرکز کردن افکار خود و برقراری ارتباطات منطقی دچار مشکل باشند که ممکن است اینطور به نظر برسد که ذهن در حال پرداختن به افکار بی ربط به یکدیگر می باشد. گاهی ممکن است فرد هیچ فکری در ذهن خود نداشته باشد. برخلاف باور عموم، اسکیزوفرنی اختلال هویت نیست (اختلال چندگانگی شخصیت).

اسکیزوفرنی چه تاثیری بر روی رفتار دارد؟

اسکیزوفرنی 1

اسکیزوفرنی منجر به بروز رفتارهای مختلفی می شود. فرد بیمار ممکن است به طور غیرمنسجم صحبت کند. رفتار این افراد آشفته به نظر می رسد. بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در حفظ بهداشت عمومی یا منظم نگاه داشتن محیط خانه خود مشکل دارند. به علاوه اسکیزوفرنی منجر به بروز برخی رفتارهای تکراری، مانند قدم زدن، شود. در مقابل، بر خلاف باور همه مردم، احتمال خشمگین شدن این افراد کم است.

چه کسانی به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند؟

مردان و زنان به یک اندازه به این اختلال دچار می شوند و تقریبا در هرجایی از دنیا احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. علائم بیماری معمولا بین سنین 16 تا 30 سالگی بروز می کنند. بروز علائم در مردان زودتر از زنان می باشد. این اختلال معمولا در دوران کودکی و یا پس از سن 45 سالگی به ندرت اتفاق می افتد. افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به اسکیزوفرنی را دارند، بیشتر در معرض خطر این اختلال می باشند.

چه چیزی باعث بروز اسکیزوفرنی می شود؟

علت دقیق این بیماری مشخص نیست، اما محققان در رابطه با تاثیر ژنتیک و محیط تردید دارند. در داخل مغز سطوحی از پیام رسان های دوپامین و گلوماتات وجود دارد که از حالت تعادل خارج می شوند. به علاوه ممکن است ساختار مغز غیرطبیعی باشد. به عنوان مثال اسکن مغز دوقلوهای همسان نشان می دهد که بطن پر مایع در مغز کودک مبتلا به اسکیزوفرنی، بزرگتر می باشد. به علاوه در برخی از مناطق مغز مبتلا به اسکیزوفرنی، بالاتر یا پایین تر از سطح طبیعی آن می باشد.

تشخیص اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی از طریق آزمایش تشخیص داده نمی شود، بنابراین تشخیص این بیماری از طریق سوابق پزشکی و علائم آن انجام می شود. ممکن است آزمایشاتی برای رد کردن بیماری های دیگری انجام شوند. در نوجوانان ترکیبی از سوابق خانوادگی و برخی رفتارها می توانند به تشخیص اسکیزوفرنی کمک کنند. این رفتارها شامل کناره گیری از گروه های اجتماعی و بیان سوء ظن های غیرمعمول می باشد.

داروهای مربوط به اسکیزوفرنی

داروهای تجویزی می توانند علائمی مانند تفکرات غیرطبیعی، توهم و هذیان کاهش می یابد. تصور می شود با تنظیم مواد شیمیایی مغز و گیرنده هایی که بر روی تفکر، ادراک و رفتار تاثیر می گذارند، می توان این بیماری را کنترل کرد. برخی افراد نیز دچار عوارض مشکل ساز، مانند لرزش و افزایش وزن می شوند. داروهای اسکیزوفرنی ممکن است با دیگر داروها تداخل پیدا کند. در بسیاری موارد مصرف طولانی مدت داروهای اسکیزوفرنی برای کنترل این بیماری ضروری است.

روان درمانی

اسکیزوفرنی 2

مشاوره می تواند به فرد بیمار کمک کند تا با افکار و رفتارهای مشکل ساز مقالبه کنند و باعث بهبود روابط آنها می شود. در روش درمانی رفتار شناسی (CBT)، فرد یاد می گیرد تا حقیقت افکار خود را بررسی کند و علائم را بهتر مدیریت کند. در دیگر روش های درمانی هدف این است که فرد روابط، میزان مراقبت از خود و مهارت های ارتباطی را بهبود بخشد. این استراتژی ها به منظور جایگزینی دارو نیست، بلکه به فرد کمک می کند تا با استفاده از دارو چالش های هر روز خود را مدیریت کند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، به خاطر عوارض جانبی مربوط به دارو یا نداشتن اطلاعات کافی در مورد بیماری خود، مصرف داروا را متوقف می کنند. این امر باعث بروز علائم جدی یا شروع مجدد بیماری می شود. روان درمانی منظم می تواند به فرد کمک کند تا مصرف دارو را ادامه داده و از بروز مجدد بیماری نیز پیشگیری خواهد کرد.

برقراری رابطه یکی از مهم ترین چالش هایی است که فرد مبتلا به اسکیزوفرنی با آن روبرو می شود. رفتارو افکار عجیب این افراد باعث می شود دوستان و آشنایان وی از او دور شوند. ادامه یک روش درمانی می تواند میزان این انزوا را کاهش دهد.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولا بیشتر از دیگران به سمت مصرف مواد مخدر یا الکل روی می آورند. برخی مواد مانند ماری جوانا و کوکائین باعث بدتر شدن علائم این بیماری می شوند. سوء مصرف مواد مخدر ممکن است با برخی روش های درمانی اختلال داشته باشد.

اسکیزوفرنی در دوران بارداری

تحقیقات نشان داده اند که اغلب داروهای مورد استفاده برای درمان اسکیزوفرنی، بر روی بارداری خطری ندارند، اما در مورد مصرف دارو برای درمان اسکیزوفرنی در دوران بارداری باید با مشورت پزشک انجام شود.

نکاتی برای اعضای خانواده

اسکیزوفرنی ممکن است با دیگر اختلالات روحی تداخل پیدا کند، بنابراین ارزیابی دقیق بسیار مهم است. متقاعد کردن فرد مبتلا به اسکیزوفرنی برای دریافت کمک کار بسیار سختی است. بخشی از درمان در هنگام بستری شدن فرد در بیمارستان آغاز می شود. زمانی که وضعیت فرد در بیمارستان تثبیت می شود، عضای خانواده می توانند برای پیشگیری از بیماری کمک کنند، از جمله:

  • تشویق فرد برای ادامه مصرف دارو
  • پیگیری ملاقات ها با پزشک
  • حمایت و احترام به فرد بیمار

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا مشاوران و متخصصانی هستند که در زمینه بیماری اسکیزوفرنی دارای تخصص و تجربه بالایی هستند. در صورت داشتن هرگونه سوال یا بروز هرگونه مشکل می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید. برای برقراری ارتباط از شماره های تماس موجود روی صفحه وب سایت استفاده کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *