تاثیر ساعت بدن بر روی خواب

خواب و ساعت بدن

تحقیقات جدیدی نشان داده است که یک ساعت درونی بدن و یک ساعت شنی درونی بر چگونگی پاسخ بخش های مختلف مغز به کم خوابی تاثیر می گذارند.

محققان بلژیکی گفته اند این یافته ها در نهایت می تواند به درک اختلالات خواب و افرادی که شب کاری می کنند، کمک کند. این تحقیق بر روی 33 نفر داوطلب انجام شد که همگی جوانان سالمی بودند. این افراد داوطلب شدند که به مدت 42 ساعت بیدار بمانند و میزان قدرت ذهن خود را در این مسیر بررسی کنند. دانشمندان خواب از دانشگاه لیژ تست های توجه و زمان عملکرد را برای این افراد طراحی کرده و با استفاده از MRI نمودار فعالیت مغز آنها را بررسی کردند.

عجیب نیست که عملکردهای آنها با افزایش میزان کم خوابی بدتر و ضعیف تر می شود. اما اسکن مغز یک عکس العمل پیچیده بین دو فرایند بیولوژیکی مهم را کشف کرد: ریتم شبانه روزی بدن افراد را وادار می کرد تا در طول روز و در روشنایی هوا به فعالیت خود ادامه دهند و در تاریکی نیز به استراحت بپردازند و از طرف دیگر یک عامل درونی پس از بیدار ماندن برای مدتی زیاد افراد را به خوابیدن وادار می کرد.

دکتر چارلز زیسلر، استاد طب خواب در دانشکده هاروارد در بوستون، در این باره می گوید: ریتم شبانه روزی مانند یک ساعت عمل می کند، در حالیکه محرک خواب مانند یک ساعت شنی است. او می گوید محرک خواب یک ساعت شنی است و با بیدار ماندن طولانی مدت به تدریج فشار بیشتری برای خوابیدن وارد می آورد.

از طرف دیگر ساعت شبانه روزی بدن با پاسخ به نور و تاریکی چرخه خواب و بیداری را تعیین می کند. به همین دلیل اگر یک روز صبح ساعت 7 بیدار شوید و تا ساعت 7 صبح روز بعد بیدار بمانید، نمی توانید به منظور جبران بی خوابی آن روز را بخوابید. ممکن است فقط برای مدت کوتاهی بتوانید چرت بزنید، زیرا طبق ساعت درونی بدن زمان خواب نیست.

اولین عاملی که میزان خواب شما را تعیین می کند، مدت زمان بیداری شما نیست، بلکه زمان تعیین شده توسط ساعت دروانی بدن می باشد.

متخصصان در زمینه خواب دو فرایند محرک خواب و ساعت شبانه روزی را تشخیص داده اند. اما یافته های جدید نشان داده اند که این دو عامل در صورت کم خوابی بخش های مختلف مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. این تحقیقات نشان می دهد که کدام بخش های مغز در این امر موثرتر هستند.

برای دانشمندانی که سعی دارند چگونگی حمایت خواب از عملکرد مغز را درک کنند و اینکه کم خوابی چه تاثیری بر مغز دارد، این جزئیات بسیار مهم می باشند.

اما به طور کل پیامی که برای مردم عامه در این تحقیق وجود دارد این است که خوابیدن به اندازه کافی بسیار مهم است. بدون خواب عملکرد مغز متفاوت خواهد بود.

به ندرت پیش می آید که افراد طی 42 ساعت اصلا نخوابند، اما کم خوابی رایج در دنیای امروز باعث کاهش عملکرد مناسب مغز شده و خطر تصادفات را افزایش می دهد.

متخصصان معتقدند کم خوابی اثرات نامحسوس دیگری نیز دارند. افرادی که عادت به کم خوابی های زیاد دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی می باشند.

به هرحال خواب کافی داشتن در کلام آسان است، اما در عمل زیاد هم آسان نیست. افرادی که دارای مشاغل خاصی هستند و مجبور هستند در طول شب هم کار کنند، معمولا زمان زیادی بیدار می مانند و اکثر اوقات دچار کم خوابی هستند.

پس از همه اینها بیماری بی خوابی است که مشکل ایجاد می کند. متخصصان معتقدند که در دنیای مدرن امروز و قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نورهای مصنوعی یکی از مهم ترین عوامل بی خوابی است.

پژوهش های جدیدتر حاکی از این واقعیت هستند که انسان و بسیاری از حیوانات معمولا تحریک شده و قبل از غروب ناگهان هوشیارتر می شوند. در بیشتر گونه ها هوشیاری قبل از غروب به خاطر پیدا کردن پناهگاه قبل از تاریکی رخ می دهد.

اما جوامع صنعتی پر از نورهای مصنوعی هستند که باعث بیداری و هوشیاری بیشتر در هنگام شب می شود و این امر بی خوابی را نیز تحریک می کند.

بنیاد ملی خواب توصیه می کند که بزرگسالان کمتر از 65 سال هر شب باید بین 7 تا 9 ساعت بخوابند و برای افراد مسن تر 7 تا 8 ساعت خواب کافیست. اما میزان خواب مناسب برای افراد مختلف یکسان نیست.

متخصصان معتقدند افراد باید به سیگنال هایی که در طول روز از طرف بدن دریافت می کنند، دقت داشته باشند. به میزان خواب آلودگی خود در طول روز دقت کنید. آیا بعد از ظهرها تمایل دارید مدتی بخوابید؟

منبع:

http://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20160812/brain-relies-on-two-timekeepers-for-sleep#1

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *