تاثیر رفتارهای والدین بر کودکان مبتلا به اوتیسم

mother and three years old boy reading book - good night

آموزش مهارت هایی به والدین برای چگونگی رفتار با کودکان خود به طور چشم گیری باعث بهبود علائم اوتیسم می شود. در این آموزش والدین فیلم هایی از خود مشاهده می کنند که در حال بازی با کودک خود هستند. در حین تماشای این فیلم یک درمانگر نیز نکاتی در مورد چگونگی ارتباط با کودک به والدین گوشزد می کند.

نتایج این تحقیقات و آموزش ها بسیار قابل توجه هستند. این بررسی بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم شدید تمرکز می کند که اغلب قادر به صحبت با والدین خود نبودند.

این روش برای پسر لویزا، مارک، پیشرفت قابل توجهی را به دنبال داشت. لویزا می گوید تا چند سال پیش مارک کاملا ساکت بود، اما اکنون با من صحبت می کند و به اطراف توجه می کند.

نظریه محققان در رابطه با این روش درمانی این بود که بهبود مهارت های پدر و مادر باعث بهبود مهارت های اجتماعی کودک می شود.

دکتر ماترین آلدرد، مشاور و گفتار درمان، در این باره می گوید: نباید والدین را سرزنش کرد. ما در حال برقراری تعامل بین والدین و کودک در سطحی فراتر از حالت معمول هستیم. کودکان مبتلا به اوتیسم به چیزی بیشتر از خوب نیاز دارند. آنها به یک قدرت استثنائی نیاز دارند.

این نوع ارتباط نیاز به تلاش زیادی دارد. والدین در حال بازی با کودک خود ثبت می شدند، کودکی که تنها بازی کردن را ترجیح می دهد. اما پس از مدتی لحظاتی در فیلم نشان داده می شود که کودک مبتلا به اوتیسم به بازی با والدین خود می پردازد.

متخصصان در این فرایند با والدین کار می کنند تا مهارت های برقراری ارتباط با اینگونه کودکان را در آنها تقویت کنند. در گام های مختلف نیز به کودک کمک می شود تا بیشتر صحبت کند.

لویزا در این باره می گوید: شما به مسائلی توجه می کنید که شاید در واقعیت به آنها توجه نکنید. به عنوان مثال منتظر ماندن، زمان زیادی منتظر می ماندم و به جای سوال پرسیدن از فرانک به او فرصت می دادم تا ارتباط برقرار کند و حرفی بزند. با سوال پرسیدن او را تحت فشار پاسخ دادن نمی گذاشتم. احساس می کنید واقعا در این زمینه مهارت پیدا کرده اید.

پس از اینکه کودکانی در محدوده سنی 3 سال مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند، آموزش 152 خانواده آغاز شد. طبیعی است که علائم این اختلال با افزایش سن بدتر می شود.

50 درصد از این کودکان که تحت درمان های معمول قرار می گرفتند، در ابتدا به شدت دچار اوتیسم بودند که این درصد با بالا رفتن سن کودکان به 63 درصد افزایش یافت، که البته قابل پیش بینی نیز بود.

اما در خانواده هایی که تحت آموزش های فشرده قرار گرفتند، عکس این مسئله مشاهده شد. طبق آمار به دست آمده در بین این کودکان، ابتدا 55 درصد آنها به شدت به اوتیسم مبتلا بودند و پس از 6 سال 46 درصد. طبق نظر محققان این آمار غیرعادی بود. اما آموزش به والدین باعث بهبود علائم اوتیسم می شود.

یکی از مادران که در این پژوهش شرکت کرد، پسر 12 ساله ای داشت که به اوتیسم مبتلا بود و در مورد این روش می گوید: آنچه باعث تاثیر این روش درمانی می شود این است که درمان فراتر از ساعت انجام گرفته در مطب پزشک می باشد و می توان از تمام مهارت های یاد گرفته شده در خانه نیز استفاده کرد.

این آموزش ها مهارت های مفیدی است که والدین فرا می گیرند و می توانند این مهارت ها را در اختیار مدارس نیز قرار دهند.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات رفتاردرمانی کودکان اوتیسم  با روش سان رایز در مرکز سلامت روان رستا- آلومینا در کرج

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *