تاثیر داروهای ضدافسردگی بر روی احساسات چگونه است؟

عوارض  داروهای   ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی برای کم کردن میزان ناراحتی و افسردگی تولید شده اند – اما مصرف این داروها به معنای بی تفاوتی نسبت به شادی، عشق و رضایت نیست. در اینجا راه کارهایی را مشاهده می کنید که به شما می گوید در صورتیکه دارو بر روی احساسات شما تاثیر گذاشت، چه باید بکنید.

اگر شما افسرده هستید، داروهای ضدافسردگی می توانند احساسات ناراحتی و ناامیدی را به حداقل برسانند – اما آیا این داروها احساس شادی شما را هم کم می کنند؟

بی احساسی و بی تفاوتی یک مشکل شایع بین بیماران مبتلا به افسردگی می باشد که داروهای ضدافسردگی خاصی را مصرف می کنند. کاهش ظرفیت احساسات خوب می تواند یکی از عوارض جانبی داروهایی مانند SSRI ها باشد.

روانپزشک هایدی کامبس، استادیار روانپزشکی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، به یاد می آورد که وقتی این بررسی در یک کنفرانس بین المللی در سال 2002 مطرح و مورد مباحثه قرار گرفت، متخصصان بهداشت روانی سر خود را به نشانه ی تایید چنین عوارض جانبی تکان دادند.

به هرحال کم شدن احساسات به طور گسترده ای براساس شنیده های پزشکان از بیمارانشان می باشد. بنابراین در مورد آن چه می توان کرد؟

چه کسانی کم شدن احساس را تجربه می کنند؟

SSRI ها گروهی از داروهای ضدافسردگی هستند که طریقه ی استفاده ی مغز از انتقال دهنده های عصبی سروتونین را تحت تاثیر قرار می دهند – و معمولا هم در این کار موفق هستند. دکتر کامبس این مسئله را اینگونه توضیح می دهد که متاسفانه داروها در مسیر پاداش مغز عمل می کنند – مسیری که شادی را برای ما ایجاد می کند. برای برخی افراد این امر منجر به کم شدن احساس می شود، طوریکه تمام پاسخ های احساسی آنها خنثی می باشد.

کامبس می گوید: “اگر کار مثبتی در حال انجام باشد، این بیماران ممکن است پاسخ کامل ارائه ندهند.” گرچه نمونه های تحقیقاتی زیادی وجود دارد، نبود مطالعات بالینی گسترده پیش بینی اینکه چه کسانی دچار این عوارض جانبی می شوند، دشوار می باشد.

بخشی از مشکل مربوط به نوع افسردگی می شود. افراد مبتلا به افسردگی معمولا ناراحت از این مسئله هستند که توانایی پاسخ احساسی دادن به وقایع و مردم اطراف خود را از دست داده اند. بنابراین برای مدت طولانی، بی احساسی که در نتیجه ی داروهای ضدافسردگی به وجود آمده است، به عنوان نشانه ای از افسردگی سخت بیان شده است. دکتر کامبس در ادامه بیان می کند که به هرحال برای پزشکان نسبتا ساده است تا علائم افسردگی را از علائم مربوط به عوارض داروهای ضدافسردگی تشخیص دهند.

اگر علائم افسردگی بهبود یافته ، اما بی احساسی هنوز در شخص مشاهده می شود، مشکل مربوط به داروهای ضدافسردگی می باشد. از طرف دیگر، اگر بی احساسی به همراه ناراحتی، غم و دیگر علائم افسردگی ادامه یافت، این مسئله بیشتر مربوط به اختلال اصلی مربوط به بیماری می باشد.

برای برطرف شدن بی احساسی در فرد بیمار، چه می توان انجام داد؟

عوارض داروهای  ضدافسردگی

برای دستیابی مجدد به حالت اولیه و شادی های پیشین، دکتر کامبس موارد زیر را پیشنهاد می دهد:

  • تغییر داروی ضدافسردگی: شاید تغییر داروی ضدافسردگی و استفاده از گروه دیگری از داروها، فکر خوبی باشد، زیرا وقتی فردی به نوعی SSRI به خوبی واکنش نشان نمی دهد، به نوع دیگری از آن ممکن است واکنش خوبی داشته باشد.
  • افزودن یک داروی دوم: اگر تغییر دارو فقط مشکلات روحی و روانی شما را افزایش داد ( که اگر دچار اضطراب باشید، می تواند اتفاق بیفتد)، از پزشک خود بخواهید که با افزودن داروی ضدافسردگی دیگری، میزان شادی شما را افزایش دهد.
  • صحبت کردن راجع به آن: اگر فکر می کنید، به طور کل احساس خود را از دست داده اید، قرار گرفتن در شرایطی که باعث استرس و افسردگی می شوند، می توانند موثر باشند.

اگر احساس کردید که داروی افسردگی شما تمام احساس شما را کم می کند، با پزشک خود مشورت کنید. دکتر کامبس تاکید می کند که این یک تاثیر واقعی است، اما خبر خوب اینکه این مشکل هم دارای راه حل های واقعی می باشد.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر داروهای ضدافسردگی بر روی احساسات چگونه است؟»

  1. سلام خسته نباشید پدرم دچار افسردگی است که درحالتی که سکوت کرده ویک گوشی می نشیند فقط می گوید قفسه سینه گرفته است اضطراب وب قاری کمی دارد نمی خواهد کسی به دیدنش بیاید – واگر کاری قرار باشد انجام دهد باید همان موقع انجام شود وگرنه نارحت می شود در ارومیه دکتر قوام تعدادی قرص تجویز کرده که باعث شده سستی ودرد در پا به طوری که قادر به راه رفتن نیست تجویز گرده ولی تاثیر چندانی نداشت الپروزالون – قرص ریسپریدون -سیتالوپرام20

    لطفا راهنمایی کنیم چکار باید گنم با تشکر 09149360153

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      در افسردگی مقاوم به دارو، شوک درمانی و یا rTMS میتواند مفید واقع شود. بهتر است به بیمارستان روزبه مراجعه فرمایید. احتمالا یک دوره بستری کوتاه مدت برای ایشان بسیار کمک کننده خواهد بود.

  2. با سلام و خسته نباشید ، دختری ۲ساله دارم که خیلی بیقراره زیاد گریه میکنه و دکتر براش شبی یک قطره هالوپیدول تجویز کرده ، سوالم از شما اینه : عوارض این دارو چیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *