الکتروانسفالوگرام (EEG) یا نوار مغز چیست | بهترین مرکز انجام نوار مغز در تهران

نوار مغز چیست؟ بهترین مرکز انجام نوار مغز

الکتروانسفالوگرام (EEG) تستی است که برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز به کار می رود. سلول های مغز از طریق پالس های الکتریکی با یکدیگر در ارتباط هستند و EEG برای شناسایی مشکلات مربوط به این فعالیت به کار می رود. مرکز انجام نوار مغز میتواند مطبهای پزشکان یا مراکز عکس برداری باشد.

مرکز انجام نوار مغز

هدف از انجام نوار مغز یا همان EEG  در کلینیک نوار مغز چیست؟

EEG برای شناسایی مشکلات مربوط به فعالیت الکتریکی مغز که منجر به اختلالات مختلف مغزی می شوند، به کار می رود. اندازه گیری های ارائه شده توسط EEG به منظور رد، یا پذیرش یک اختلال استفاده می شوند و یا اطلاعاتی مربوط به اختلال موجود در مغز به پزشک ارائه می دهند. برخی از این اختلالات عبارتند از:

  • اختلالات تشنجی از جمله صرع
  • آسیب به سر
  • آنسفالیت یا التهاب مغز
  • تومور مغزی
  • آنسفالوپاتی و یا اختلال در عملکرد مغز
  • مشکلات حافظه
  • سکته مغزی
  • اختلالات خواب

EEG برای کنترل فعالیت مغز در زمان جراحی مغزو به علاوه برای تعیین فعال مغز فردی که در کماست، استفاده می شود. این تست برای اندازه گیری مقیاسی ارائه نمی دهدو برای تشخیص بیماری های روانی به کار نمی رود.

تست نوار مغزی چگونه انجام می شود؟

پالس های الکتریکی مغز با استفاده از EEG ارزیابی می شوند. این تست فعالیت های الکتریکی را از طریق چندین الکترود که روی جمجمه قرار می گیرند، اندازه می گیرد. الکترود یک هدایت کننده است که از طریق آن جریان الکتریکی با ایمنی کافی عبور می کند. الکترودها اطلاعات مغز را از طریق سیم به یک تقویت کننده و به ماشینی که داده را اندازه گیری و ثبت می کند، انتقال می دهند.

متخصص نوارمغزی

 

تست نوار مغز در بیمارستان، مطب پزشک و یا یک آزمایشگاه و توسط متخصصین انجام می شود. این تست معمولا دارای مراحل زیر می باشد:

  • از بیمار خواسته می شود که روی یک تخت یا یک مبل راحتی مخصوص دراز بکشد.
  • پزشک سر بیمار را اندازه گیری کرده و با استفاده از مداد قسمت هایی را که الکترودها به سر متصل می شوند، مشخص می کند. سپس این نقاط به وسیله ی یک کرم مخصوص تمیز می شوند که این کرم به کیفیت کمک می کند.
  • پزشک کمی ژل چسبنده روی 16 تا 25 الکترود قرار داده و این الکترودها را روی نقاط مشخص شده بر روی جمجمه قرار می دهد. الکترودها شبیه دیسک های مسطح فلزی هستند.
  • زمانی که تست شروع می شود، الکترودها دادهای پالس های الکتریکی را از مغز به ماشین ثبت ارسال می کنند. ماشین ثبت نیز پالس های الکتریکی را به الگوهای بصری تبدیل می کند که روی صفحه قابل مشاهده بوده و در کامپیوتر ذخیره می شوند. پالس های الکتریکی نمایش داده شده روی صفحه مانند خطوط مواج هستند.
  • در زمانی که تست در حال انجام است، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که فعالیت های خاصی انجام دهد، به عنوان مثال بدون حرکت دراز بکشد، نفس عمیق بکشد، یا به سرعت نفس بکشد، به یک محرک مانند نور ناگهانی یا یک تصویر نگاه کند.
  • تست EEG معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.
  • پس از کامل شدن تست، پزشک الکترودها را از پوست جدا می کند. در زمان انجام تست، الکتریسته ی خیلی ضعیفی بین الکترودها و پوست انتقال می یابد. در طول این زمان بیمار به هیچ وجه احساس ناراحتی نخواهد کرد.

مرکز انجام نوار مغز

آیا در انجام تست نوار مغز ،در مرکز انجام نوار مغز، خطری وجود دارد؟

در انجام این تست هیچ خطری وجود ندارد و تست EEG کاملا بی خطر و بدون درد است.

در رابطه با انجام تست در مرکز انجام نوار مغز در افراد مبتلا به صرع و اختلالات تشنج، محرک های ارائه شده در طول تست، مانند نور خیره کننده یا تنفس سریع، ممکن است باعث تشنج شوند. پزشک یا تکنیسینی که این تست را انجام می دهد، در رابطه با مدیریت بیمار در هنگام رخ دادن اینگونه اتفاقات، به اندازه ی کافی آموزش دیده است. مرکز انجام نوار مغز نسبت به این موارد تجهیز شده است.

 

قبل از انجام تست EEG، اقدامات زیر باید انجام شوند:

  • شب قبل از انجام تست موها تمیز شسته شود و از هیچ یک از محصولات حالت دهنده مو مانند اسپری یا ژل استفاده نشود.
  • اگر در حال مصرف دارویی هستید، آن را به پزشک خود بگویید و اگر لازم باشد قبل از انجام این تست مصرف آن دارو را متوقف کنید، با پزشک مشورت کنید.
  • حداقل 8 ساعت قبل از انجام تست از مصرف هرگونه نوشیدنی یا غذای کافئین دار خودداری کنید.
  • اگر لازم باشد در طول تست EEG بخوابید، پزشک از شما می خواهد که شب قبل از انجام این تست تا جایی که امکان دارد، کمتر استراحت کنید، یا ممکن است یک آرام بخش به شما داده شود تا قبل از انجام این تست استراحت و خواب کافی داشته باشید.

پس از انجام تست نوار مغز در مرکز انجام نوار مغز، چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

پس از اتمام تست EEG و جداکردن الکترودها از جمجمه، هیچگونه عوارض جانبی مربوط به تست مشاهده نخواهد شد و فرد می تواند مانند همیشه به فعالیت های روزانه ی خود انجام دهد. به هرحال اگر قبل از انجام تست، به فرد آرام بخش تجویز شده باشد، اثر آن تا مدت کوتاهی در بدن وی خواهد ماند. در این حالت رانندگی توسط خود شخص ممکن است خطرناک باشد و بهتر است توسط کسی دیگر همراهی شود.

نتایج نوار مغزی چگونه خواهند بود؟

در مرکز انجام نوار مغز، یک پزشک متخصص نتایج ثبت شده در تست EEG را بررسی خواهد کرد و سپس آن ها را برای پزشکی که این تست را تجویز کرده، می فرستد. پس از آن نیز ملاقات پزشک و تفسیر این نتایج لازم خواهد بود. فرد بیمار بهتر است سوالات خود را در رابطه با نتایج، یادداشت کند. در مرکز انجام نوار مغز؛ نورولوژیست حضور دارد.

 

نتایج طبیعی

EEG 1

فعالیت الکتریکی در نوار مغز به شکل خطوط مواج نمایش داده می شود. سطوح مختلف هوشیاری، مانند خواب و یا بیداری، دارای طیف خاصی از فرکانس های امواج برهرثانیه است که طبیعی در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال، الگوی موج ها در زمان بیداری فرد سریعتر از زمان خواب او حرکت می کنند. اگر فرکانس امواج یا الگوها طبیعی باشند، EEG نشان خواهد داد.

نتایج غیرطبیعی

EEG 3

نتایج غیرطبیعی EEG ممکن است به یکی از دلایل زیر باشند:

  • صرع یا دیگر اختلالات تشنجی
  • خونریزی یا خونریزی غیرطبیعی
  • اختلال خواب
  • تورم مغز یا آنسفالیت
  • تومور
  • مشکلات توجه
  • مرگ بافت ها به دلیل انسداد جریان خون یا سکته ی مغزی
  • میگرن
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • آسیب رسیدن به سر

در مراکز فوق تخصصی جایروس امکانات انجام تست EEG وجود دارد. در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با این تست می توانید با این کلینیک تماس گرفته و با متخصصین در این زمینه صحبت کنید.


در کلینیک فوق تخصصی جایروس، مرکز انجام نوار مغز با کیفیت بسیار بالا و هزینه پایین نسبت به سایر مراکز خصوصی، توسط فوق تخصص مغز و اعصاب وجود دارد. نوار اصلی شما توسط متخصص خوانده میشود، نه فقط ریپورت آن!!
در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با این تست می توانید با این کلینیک تماس گرفته و با متخصصین مغز و اعصاب در این زمینه صحبت کنید.

برای کسب شماره تماس و نشانی برای انجام نوار مغز در مراکز فوق تخصصی جایروس به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «الکتروانسفالوگرام (EEG) یا نوار مغز چیست | بهترین مرکز انجام نوار مغز در تهران»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      منعی ندارد، اما جهت اطمینان توصیه می شود با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
      ابن مهم می باشد که الکترودها به درستی روی پوست قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *