راههای ساده حل اختلاف زن و شوهر

 

اختلاف زن و شوهر وراههای حل آن!

«من از جر و بحث متنفرم»، «ما نمی توانیم مشکلات مان را خوب حل کنیم، پس اصلاً وارد مشاجره نمی شویم»، «من می گذارم او خودش هر کاری دلش می خواهد انجام بدهد».

گوش کردن، صحبت کردن، برقراری ارتباط، حل مساله، تصمیم گیری مشترک… اینها برای یک  ارتباط خوب بین زن و شوهر مناسب هستند.

رابطه بدون مهارت های ارتباطی و اختصاص دادن زمان  برای صحبت درباره مسائل مشترک خیلی زود به دردسر می افتد و منجر به شکست می شود.

 

جرو بحث
به خصوص زوج هایی که شغل های پراضطراب دارند بیشتر باید به این مساله توجه کنند.

خیلی زن و شوهرها با هم حرف نمی زنند چون می خواهند از اختلاف و مشاجره بپرهیزند.

عقیده نادرستی رایج است که اختلاف و درگیری بد است. یکی از دلایل اصلی اختلافات خانوادگی این است که زن و شوهرها نمی توانند با مسائلی که برایشان پیش می آید، روبه رو بشوند.

ممکن است داد و بیداد راه بیندازند اما نمی توانند با صداقت و احترام متقابل با مشکل اصلی مواجه بشوند و انگار اختلاف و برخورد با یکدیگر بی ادبی است.

در حالی که اختلاف و برخورد طبیعی و نشانه سلامت رابطه است. زن یا شوهری که باعث ایجاد اختلاف می شود، آدم بدی نیست و کار غلطی انجام نداده است. اختلاف فتح بابی برای مکالمه و حل مشکلات است. از اختلاف و درگیری نترسید.

هدف تان نباید پرهیز از درگیری باشد بلکه باید ابزار تکیه کردن بر اختلافات و حل آنها را یاد بگیرید تا بتوانید زندگی خود را دوباره بر اساس آموخته های جدید سازمان دهی کنید.

بعضی زن و شوهرها فکر می کنند اگر اختلاف عقیده خود را بروز بدهند رابطه شان در معرض نابودی قرار می گیرند. بنابراین از درگیری فرار می کنند یا ابزارهای ناکارآمدی را به کار می گیرند که مشکل را سریع اما سطحی حل می کند.

مصالحه یا به اجبار قبول کردن خواسته همسر دو تا از این ابزارهای ناکارآمد هستند. معمولاً اگر به زن و شوهری که اختلاف دارند توصیه شود به خاطر دیگری کوتاه نیایند، تعجب می کنند. مگر مصالحه لازمه زندگی مشترک نیست؟

واقعیت این است که تصمیم هایی که بر اساس مصالحه گرفته می شوند فاقد خلاقیت لازم هستند و معمولاً پایدار نمی مانند. مطمئناً هرچند وقت یک بار لازم است یکی از زوجین مصلحت اندیشی کند و بر سر مساله ای با دیگری کنار بیاید اما درباره تصمیمات مهم مصالحه ممکن است عصبانیت و مقاومت به بار بیاورد.

مصالحه معمولاً نتیجه این است که هر دو نفر درباره مساله ای واداده اند تا با هم به توافق برسند و تصمیم نهایی هم نسخه تعدیل شده دو نظر و عقیده قوی و محکم است.

اگر بخواهید از زیر بار اختلاف و درگیری فرار کنید، مصالحه روش بسیار خوبی است. به نظر می رسد با مصالحه می توان اغتشاش ها را فرو نشاند و هر دو طرف را راضی و خوشحال کرد، اما آنچه واقعاً اتفاق می افتد این است که هر دو طرف احساسات خود را زیر پا می گذارند.

ممکن است یکی از زن و شوهر از مصالحه رنجیده باشد و منتظر دستاویزی باشد تا ثابت کند تصمیم گیری غلط بوده و باید بر اساس نظر او تصمیم می گرفتند.

مرکز مشاوره کودک

دیگری ممکن است فکر کند کار کاملاً درستی انجام داده که نظرش را به همسرش تحمیل نکرده اما هنگامی که مصالحه نتیجه رضایتبخشی دربر نداشته باشد او هم احساس ناخشنودی می کند.

کمی روی این موضوع فکر کنید تا خودتان دریابید تصمیمات مشترکی که بر اساس مصالحه گرفته اید چقدر دوام داشته اند.

قبول اجباری یا مجبور کردن دیگری به پذیرش عقیده یکی دیگر از راه های پرهیز از اختلاف در روابط بین زن و شوهرها است. ممکن است زن یا شوهر، هر کدام که توانایی قانع کردن دیگری را دارد، دیگری را وادار به پذیرش نظر خاصی بکند.

در حالی که معنی پذیرش این نیست که او هم آن نظر را قبول دارد. در حقیقت نفر دوم فقط برای پرهیز از جنگ و دعوا وانمود به پذیرش کرده و تسلیم شده است. پس اشتباه نکنید. نه همسرتان را وادار به پذیرش نظر خودتان بکنید و نه به زور نظر او را بپذیرید.

به این ترتیب اختلاف تان حل نمی شود و بدتر از آن اینکه مشکل پنهان می شود و روزی عمیق تر سر باز می کند. اگر وقتی را برای صحبت کردن با همسرتان اختصاص ندهید، اگر به پرورش رابطه تان اهمیت ندهید و اگر از اختلافات سازنده و برخوردهای سالم طفره بروید رابطه تان دیر یا زود فرو می پاشد.

پس از همین الان دست به کار بشوید و مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید. از وقت خود خوب استفاده کنید و رابطه ای معنی دار و دوستانه با همسرتان ایجاد کنید.


دعواهای زوجین را با این نکته‌ها حل کنید.

«اختلاف» بخش جدایی ناپذیر پیوند زن و شوهری است و خود به خود برای پیوند زن و شوهری پرخطر نیست، آنچه میتواند خطرساز باشد شیوه مواجهه همسران با اختلافاتشان است.چنانچه اختلافات بدرستی حل نشود میتواند پیوند زن و شوهری را گرفتار بحران‌های جدی کند.

زوجین در مواجه با این اختلافات و تعارضات بطور معمول سه نوع برخورد دارند:

۱ – از صحبت کردن در باره اختلافات پرهیز میکنند و اعتقاد دارند مشکل بطور خودبخودی حل می‌شود.
۲ – واکنشهای هیجان زده و تند بروز می‌دهند؛ برای نمونه با همدیگر درگیر می‌شوند و درگیری‌های مکرر شکل می‌گیرد.
ولی به کارگیری هر یک از روشهای گفته شده نه فقط مشکل را حل نمی‌کند بلکه تنش و نارضایتی را در خانواده بیشتر میکند و مشکلات و اختلافات روز بروز پیچیده‌تر میشود.
راهکار سوم:
ولی بعضی از همسران از راهکار دیگری برای حل اختلافات خود استفاده می‌کنند:
۳ – اختلافات و تعارضات بین خود رابه صورت اصولی و منطقی حل میکنند. حل اختلافات زن و شوهری (زناشویی) قواعد واصولی دارد که در ادامه به بااهمیت‌ترین آن اشاره می‌شود:

_ زمان و مکان شایسته‌ای را برای صحبت در باره اختلافتان در نظر بگیرید.

وقتی که خسته، گرسنه یا عصبانی هستید زمان شایسته‌ای برای تبادل نظر و رفع مشکل نیست.هم چنین در محیط‌های پر سر و صدا و یا در حضور دیگران علی الخصوص فرزندانتان از بحث کردن پرهیز کنید.

_ احساس منفی خود را بیان کنید.

گاهی وقتها زوجین هنگام اختلاف و مشکل به جای بیان رنجش و خشم خود، آن احساس را به نمایش می‌گذارند.به عنوان مثال اخم میکنند، حرف نمی‌زنند، داد و فریاد میکنند و … نکته اساسی این است که چنانچه رنجش خود را به زبان نیاورید، شریک زندگی تان متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید.

به جای نمایش عواطف با رفتارهای ناسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید.

با گفتن عواطف خود، زمینه شایسته‌ای را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، مهیا میکنید.

_ مراقب سخنان خودتان باشید.

تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید.چنانچه صدایتان بلندتر شده یا تند و با پرخاشگری صحبت میکنید اندکی مکث کنید تا آرام شوید و بعد به صحبت هایتان ادامه دهید.

_ اختلافات گذشته را وسط نکشید.

آنچه که در شرایط متداول مانع از حل اختلاف میشود آن است که بطور معمول پس از پیدایش یک اختلاف، زوجین مشکلات قبلی و قدیمی را هم به میان می‌آورند.این موقعیت تنها سبب پیچیده‌تر شدن مشکلات میشود، طوری که دیگر هیچ راهی برای رفع مشکل اساسی باقی نمی‌ماند.

تلاش کنید هر دفعه درباره یک موضوع بحث کنید و تنها روی آن موضوع تمرکز داشته باشید.

_ مسئله‌ای که بر سر آن اختلاف نظر دارید را عینا آشکار کنید.

مشکل اساسی را بیابید و عینا بدانید که در باره چه موضوعی انجام می‌پذیرد. بحث میکنید و اختلاف اساسی چیست.بازکردن و تشریح مشکل به شما و شریک زندگی تان یک نمای کلی از مسئله می‌دهد.

تعریف دقیق و روشن مسئله گام با اهمیتی برای حل آن است.

مدیتیشن جنسی

_ به خواسته‌های خود و شریک زندگی تان توجه کنید.

توجه نمایید هر دو چه می‌خواهید؟ هر دو نیازها و خواسته هایتان را بیان کنید.تلاش کنید نظراتتان را به شریک زندگی تان تحمیل نکنید.

مشکل را از زاویه دید شریک زندگی تان نیز ببینید و خواسته‌ها و دلواپسی هایش را در باره مشکل موجود درک کنید.

_ در باره این که چگونه هر یک از شما در ایجاد مشکل موجود سهیم هستید، گفتگو کنید.

بخش زیادی از زوجین در موقع بحث کردن، سعی میکنند ثابت کنند که مقصر نیستند و حق با آنها است و دلیل مشکلات ایجاد شده همسرشان است و او مقصر اساسی است.توجه نمایید هیچ مشکلی با متهم شناختن شریک زندگی تان حل نخواهد شد و تنها با این عمل او را در موضع دفاع قرار می‌دهید و اختلافتان پیچیده‌تر میشود.

صادقانه سهم خود را در ایجاد و تداوم مشکل بررسی کنید و در باره آن انجام می‌پذیرد. گفتگو کنید.، این رفتار شما سبب میشود او نیز اشتباه‌های خود را در ایجاد مشکل راحت تربیان کند.

_ آشکار کنید که هر یک از شما برای رفع مشکل چه اقداماتی را انجام میدهد.

به شریک زندگی تان نگویید او چه کار میتواند بکند، در عوض به وی بگوئید که چه کاری از دست خودتان ساخته است.سوالاتی مانند؛ «فکر می‌کنی چه کمکی از دست من بر می‌آید؟» و «دوست داری من چه کار کنم؟» کمک کنندست..

پس از آن که برای مشکلات تان راه حلی پیدا شد و هر دو با آن موافق بودید، ببینید چگونه توانستید به جای طفره رفتن و پرخاشگری دلیل اساسی مشکل تان را بیابید و به راهکار شایسته‌ای دست یابید.

حرف زدن در مورد این موضوع سبب میشود که هر دوی شما بیاموزید درزمان بروز مشکل چگونه با همدیگر برخورد کنید و به سرانجام دلخواه دست یابید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *