ارتباط بین تمایلات جنسی با صمیمیت زوجین

در این مقاله طی مصاحبه ای با خانم دکتر ندا فرزانه ( از روانپزشکان مجموعه پزشکان جایروس) در مورد رابطه بین صمیمیت زوجین و تمایلات جنسی میان آنها خواهیم پرداخت.

واژینیسموس

ارتباط بین تمایلات جنسی با صمیمیت زوجین

نقش صمیمیت در رابطه جنسی

صمیمیت در رابطه زوجین چیست؟ آیا فقط سکس خوب کافی نیست؟ چرا گاهی میشنویم صمیمیت مهمتر از رابطه جنسی است؟

خانم دکتر ندا فرزانه:

مورد مهمی که در زمان مصاحبه با خانمهایی که به کلینیک روانپزشکی در مورد مسائل جنسی به کرات به آن اشاره کرده اند و از من به طرق مختلف ،سوال شده در مورد ارتباط بین رفتار و تمایلات جنسی با صمیمیت در زوجین است این مورد ، مقوله ای پیچیده ، مهم و قابل توجه است که در اینجا به توضیح مختصری در باب مواردی که در کلینیک توسط چند نفر از خانمهای محترم مراجعه کننده و نیز خوانندگان محترم سایت از من سوال شد ،اشاره میکنم.

علایم جسمی

فانتزی یا تخیلات جنسی در روند رابطه جنسی ، نقش مهمی دارد که این مسئله مهم بر افراد ، در عصر ارتباطات و تکنولوژی و اینترنت که امکان رد و بدل کردن اطلاعات در نقاط مختلف جهان وجود دارد ، بر کمتر شخصی پوشیده است اما مسئله ای که ذکر آن را لازم دیدم این مسئله بغرنج کننده است که در زنان ، “احساس ذهنی برانگیختگی” همیشه با حالت فیزیولوژیک برانگیختگی فیزیولوژیک مثل لیز شدن واژن و سایر موارد نشانگر آن هماهنگی زمانی ندارد و اینکه احساس برانگیختگی در زن می تواند نشانگر تحریک شدگی روانشناختی باشد اما نه لیزشدگی فیزیولوژیک.

بالعکس نیز در خانمها به صورت وجود علائم تحریک شدگی جنسی در بدن باشد اما فرد از آن آگاهی ندارد که این حالت البته در مردها به ندرت رخ می دهد.

سایر علل

عوامل متعددی در رفتارها و تمایلات جنسی مرد و زن تاثیر دارند مانند عوامل فیزیولوژیک ، بیولوژی، اجتماعی ، فرهنگی و روانشناختی و غیره از زمان تولد فرد و در تمام طول دوران های مختلف زندکی او به انواع مختلفی در این امر مهم دخیل هستند.تعریف ساده علمی از رفتار جنسی بهنجار به صورت رفتاری است که موجب لذت فرد و همسرش بوده و آسیب جسمی و روانشناختی به هر دو طرف نمی رساند، احساس گناه یا اضطراب ندارد و با میل و خواسته دو نفر و بدون اجبار می باشد.پس رسیدن به این تعریف ساده اما کارآمد ، نیازمند عوامل تسهیلگر در تحقق این نوع رابطه جنسی بهنجار در زوجین می باشد که یکی از این عوامل ،”عشق و صمیمیت ” در رابطه است.
فروید معتقد بود که سلامت روانی را می توان بر اساس توانائی فرد در عملکرد خوب و مناسب در دو حوزه مشخص کرد : کار و عشق و صمیمیت.

بدینگونه که وقتی فردی بدون ترس و تعارض روانشناختی در رابطه زوجین، قادر به دادن و گرفتن محبت باشد،پس ظرفیت برقراری رابطه صمیمانه با همسر که جنس مخالف و دارای مواردی متفاوت از لحاظ ساختارهای روانشناختی در قسمتهای هویت، ادراک، حافظه ، هیجانات و غیره می باشد را نیز دارا ست.
طبق بررسی های مختلف جامعه شناختی در جوامع مختلف ، مشخص شده است که وقتی فردی درگیر رابطه صمیمانه و توام با احترام متقابل است ، برای رسیدن به ” رشد و بلوغ روانی و اجتماعی” و نیز ایجاد “عشق بالغانه” در خانواده تمایل بیشتری دارد.

Intimacy

به یکی از وجه های مهم ای که در عشق بالغانه یا به اصطلاح پخته که امروزه کتب مختلف روانشناختی مردمی نیز بسیار به آن میپردازند باید توجه شود، صمیمیت (Intimacy) در این رابطه می باشد .بدیهی است که عامل صمیمیت زوجین به عنوان عامل کاتالیزور و تسهیلگر در رسیدن به رابطه جنسی بهنجار نقش می تواند داشته باشد .کیفیت صمیمیت در این رابطه چیزی است که Rollo May آن را ” دریافت فعالانه” می نامد که هر یک از زوجین در عین عشق ورزیدن ، اجازه اینکه به او نیز عشق ورزیده شود را نیز می دهد .او ارزش عشق جنسی را در افزایش خودشناسی و خودآگاهی فرد، ابراز صمیمیت ،حل مسئله غرور ، اظهار وجود و حتی از دست دادن احساس فراق یا جدائی از همسر در زمان ارگاسم می داند. در این صورت است که صمیمیت و عشق و رابطه جنسی ، به تقویت همدیگر می پردازند.
در افرادی که به علت ابتلا به بعضی از انواع اختلالات شخصیت و یا وجود خصوصیات شخصیتی خودشیفتگی و یا اضطراب از صمیمت با همسر ، به صورت ناخودآگاه در ابراز احساسات کلامی و بدنی به همسر ناتوان هستند ، در روند صمیمیت و ابراز تمایلات جنسی و نیز رفتارهای جنسی کلامی و غیرکلامی نیز اختلال ایجاد می کند.

در موارد شکل گیری رابطه امن روانشناختی بین زوجین که توام با احترام و اعتماد می باشد ، می توان این جزئیات مهم و کاربردی را با یکدیگر مطرح کرد و به بهبود رابطه جنسی در زوجین کمک کرد.
بنابراین مقوله میل جنسی ، رفتارهای جنسی و صمیمیت مبحثی ساده، مهم ولی کاربردی است که در روند فعالیت جنسی نقش اساسی دارد.

بیشتر بدانیم:

[button color=”red” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1/” target=”blank” ]عواملی که ارگاسم در زنان را تحت تاثیر قرار میدهند[/button]

[divider]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و رواندرمانگر

فارغ التحصیل دوره تخصصی روانپزشکی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

 دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن روانپزشكان ايران از سال 1391

عضو علمی انجمن ملال جنسی از 1396

رواندرمانگر اختلالات جنسی (مشکلات میل جنسی،واژینیسموس و مشکلات روابط جنسی و زناشویی)

دکتر ندا فرزانه

 

برای کسب نوبت ویزیت دکتر فرزانه و ورود به صفحه تماس با ما اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *